Так сказав о. Сворад Дуда ОР, нещодавній душпастир на Закарпатті, на сьогодні — брат Словацької провінції, який, утім, із величезною радістю знову прибув в Україну.
Цими днями Україною подорожує ікона засновника Ордену Проповідників — св. Домініка. Історія її постання не менш цікава, ніж історія перегринації. А саме, два роки тому в Києві відбувалася зустріч світських домініканців (терціаріїв) Європи. Вона виникла трошки «сама по собі». Так нам «склалося», себто так нам «Господь склав», що представники Європейської ради світських домініканців гостювали у Києві, і ця нагода видалася прекрасною, щоб запросити охочих з усіх мирянських домініканських спільнот з’їхатися, поділитися досвідом і планами… Тоді с. Ева Цудорова зі Словаччини розповіла про паломництво ікони Марії — Покровительки Проповідників, яку намалювали самі терціарії і яка, подорожуючи від парафії до парафії, від спільноти до спільноти, пробуджувала в людях віру та надію і допомагала оздоровленню від комунізму в цій європейській країні.
Ідея подорожі ікони та молитовного супроводу такої акції запала в серце Генерального промотора світських домініканців о. Давида Каммлера. Він запрагнув, щоби до святкувань 800-річчя затвердження Ордену Проповідників постала така «спеціальна» ікона св. Домініка. І щоб вона мандрувала Європою, пробуджуючи у членів Ордену, зокрема мирян, новий євангелізаційний запал.
Такий образ Засновника намалював о. Фелікс Ернандес Маріано ОР, сам родом із Калеруеги, де народився св. Домінік. У квітні цього року образ прибув в Україну, прийшовши до нас безпосередньо зі Словаччини, де Словацька провінція визначила о. Свораду Дуді ОР бути її провідником по наших парафіях. Через Мукачеве, Мурафу, Фастів образ дістався у неділю 4 травня столиці України, звідки помандрувала далі, до Львова та в Ужгород. А ще о. Сворад привіз мощі — трошки пороху з кісток св. Домініка, який колись був подарований одному братові Словацької провінції доглядачем мощів святого, а по його смерті реліквія стала власністю самої провінції.
![ікона св. Домініка](https://credo.pro/wp-content/uploads/2014/05/IMG_20140504_125459.jpg)
Ікона, як зазначив на початку зустрічі о. Сворад, дуже багата на символи. Насамперед, вона дуже «жива», барвиста, написана у руслі живої іспанської духовності. Головна думка образу — радість, якою, за спогадами братів, відзначався св. Домінік. Вона перегукується з ним, що казав Апостол Павло: радіймо, браття, бо в нас є підстави для повної радості — ми охрещені, покликані до царського уряду, ми знаємо, для Кого і для чого живемо. Це для нас вагома підстава жити радістю на землі та готуватися до вічного блаженства.
У правому горішньому куті — символ сліз, які теж були характерною рисою святого: живучи в радості перед Богом, він душею співчував бідним грішникам, які прирікали себе на вічну загибель. «Боже, що буде з грішниками?» — не раз чули брати слізну молитву о. Домініка. Поруч — символ вогненного язика: знак Святого Духа, на Якого о. Домінік був відкритий і за натхненням Якого створив орден, щоби словом проповіді навертати заблукалих на шлях істини. В одній руці святий тримає білі квіти — символ чистоти, в іншій — розгорнену книгу, яка є символом Святого Письма, бо на одній сторінці розвороту написано грецькою мовою уривок із Євангелія, де Ісус посилає своїх учнів на проповідь, а на другій сторонці — слова з Гімну любові св. Павла: якби я не мав любові, то був би немов мідь бриняча. Любов до Бога і людей, найсильніший визначник особистості св. Домініка: «удень він говорив з людьми про Бога, уночі — з Богом про людей». Обличчя святого на цьому образі сповнене щирості й відкритості, це знак християнської радості і домініканського запалу проповідувати, а також вираження чесності, істини, відповідно до гасла Ордену — Veritas. Одяг і хрест зображені в домініканських кольорах, чорно-білими: білий як колір чистоти, чорний як колір покути. Початкові спільноти мирян, які виникали у ХІІІ ст., приймали назву Покутних товариств св. Домініка.
Над головою святого зображено зірку, яка нагадує про відому легенду, як на чолі новонародженого було видиме сяйво, знак Божої вибраності; а внизу ікони бачимо собаку зі смолоскипом у пащі — зі ще однієї дуже відомої легенди про віщий сон блаженній Хуані де Аса, матері св. Домініка, якій наснилося, що вона народила собаку, а той підпалив своїм смолоскипом цілий світ. Так і домініканці потім пішли у світ, щоби запалити його проповіддю Божого Слова.
Кожен з орденів, зазначив о. Сворад у вступному слові, втілив у своїй діяльності якусь «частку Христового служіння»: наприклад, якщо францисканці наслідують Його бідність, то домініканці, можна сказати, взялися втілювати ту частину Його життя, де Він навчав натовпи і дискутував із законовчителями й фарисеями, виявляючи істину серед людських нагромаджень словес.
![домініканці миряни](https://credo.pro/wp-content/uploads/2014/05/IMG_20140504_145720.jpg)
Цей день для київської спільноти св. Гіацинта (і тих охочих, хто зацікавився запрошеннями прийти навідати паломницьку ікону) став, за словами брата Олексія Романа Браславця, настоятеля спільноти, такими «міні-реколекціями». Справді, день був винятково насичений. Після привітання ікони і вступного слова розпочалися молитви: Денна година Бревіарію, Свята Меса (її служили о. Сворад, ректор Інституту св. Томи о.Войцех Сурувка і душпастир Інституту о. Петро Октаба, який виголосив проповідь). Потім с. Людмила Гіацинта Грицишина прочитала конференцію про духовність св. Домініка. Молитовно-медитативне вшанування ікони охопило спільне читання Літанії до св. Домініка і тривалий час на роздуми над спеціально підготовленим текстом Таємниць життя святого. Його опрацювали бр. Марк Августин Сорокін і с. Юлія Маргарита Карлова (неприсутня на зустрічі, оскільки мешкає в Ялті; втім, за неприсутніх того дня окремо молитися під час Святої Меси). Потім молилися Розарій, із роздумами з життя св. Домініка — їх підготувала с. Людмила Домініка Олішевська.
Недільні «міні-реколекції» розпочалися зі спомину актуальної української ситуації, і ця тема не полишала зібрання. Спершу о. Сворад розповів, як брати у Словаччині благословляли його на цю місію, молилися, і як просили переказувати вірним в Україні, що за нас моляться, за нас постять, складають жертви Богові, аби Його справа виздоровлення України від залишків комунізму щасливо звершилася. За Україну терціарії молилися на Месі, на Розарії. А у вступному слові до медитації над Таємницями життя св. Домініка бр. Марк написав так:
«Зустріч ікони разом із мощами св. Домініка потребувала, на нашу думку, особливих молитовних роздумів, медитації над таємницею його перебування і служіння на нашій землі. Вони пропонують нам замислитися, як наш Небесний Покровитель будував власний шлях блаженного (щасливого) перебування на землі. Як він бажав ділитися істинами віри, Божим Словом, Божою любов’ю з ближнім, із кожним, кого він зустрічав на своєму шляху. Слід пригадати, що часи його земного життя були вкрай нелегкими, жорстокими та сповненими неправди й ненависті людей одне до одного. Ці рядки пишуться в момент великого смутку в нашій країні, в період інформаційної війни та загрози реальної війни з сусідньою країною, в час громадянського протистояння і навіть, кажуть, можливого початку третьої світової війни. Але й також у дні Октави Пасхи. У дні, коли сам Воскреслий Господь дає нам радість і надію».