Слово до читача
І, взявши хліб, віддав хвалу, поламав, дав їм і мовив: "Це – Моє тіло, що за вас віддається. Чиніть це на Мій спомин." Так само чашу по вечері, кажучи: "Ця чаша ~ це Новий Завіт у Моїй крові, що за вас проливається." (Лк. 22, 19-20)
У новому, 2000-му, році ми продовжуємо цикл публікацій, присвячених Святим Таїнствам. Після розповіді про таїнства Хрещення та Святої Сповіді ми наблизилися до таїнства, яке є вершиною і джерелом християнського життя. У цьому та в наступних номерах журналу ми прагнемо докладно ознайомити вас із Євхаристією – таїнством, яке становить центр життя християнської спільноти. Де є Євхаристія, там є Церква. Таким було розуміння цього таїнства у часи перших християн, і до сьогодні воно не змінилося.
Відкрити у своєму житті це таїнство означає щодня жити чутливістю до Божих справ. Ритм Євхаристії, її перебіг з притаманними їй молитвами й жестами, а також уся символіка дозволяють увійти в святий час і святий простір, пережити небо на землі. Так називають Літургію наші брати й сестри зі Східних Церков. Досвід близькості Бога в Євхаристії дозволяє жити радістю, яку дарує Воскреслий Господь.
Ми усвідомлюємо те, що мимохіть Євхаристія навіває почуття страху, і цей страх Божий завжди має бути в нас під час цього таїнства: бо ж це сам Господь є серед нас, Той, Який знає наші слабкості. Але Він має силу зцілити нас і дати нам міць та силу на подальше життя. Знаючи свою гріховність, ми по-справжньому ніколи не будемо гідними прийняти це таїнство. З іншого ж боку, це є зустріч із Божим милосердям, що є більшим від нашої недосконалості. Слова Христа сповнені сили й заохочення: "Прийдіть до Мене всі втомлені й обтяжені, і я облегшу вас" (Мт. 11, 28-30).
Коли йдемо на Святу Месу, варто усвідомити собі, для чого ми йдемо до церкви. Це не є виконання прикрого обов’язку, до якого нас хтось примушує, це є зустріч із Тим, Хто нас любить і чекає на нас. Це зустріч із Живою Особою. Таке розуміння дозволяє відкрити справжній зв’язок з милосердним Богом, Який віддає нам Себе до останку в простих знаках хліба й вина, що стають Його Тілом та Кров’ю.
Нехай же нові випуски нашого додатка відкривають мірою наших сил незглибиму красу Євхаристії. Ми прагнемо, з одного боку, подавати в них науку Церкви на цю тему, а з другого – біблійні свідчення, що стосуються Євхаристії. Важливо, щоб безупинна робота відбувалась в душі кожного – робота, яка дає мені розуміння цього таїнства в початкові часи Церкви і яка виробляє мій особистий підхід до нього, родить потребу жити щодня Службою Божою.
Важливо, щоб Свята Меса стала для мене моєю Месою, і щоб під час відправлення Пресвятої Жертви я був щораз ближче до вівтаря, маючи свідомість, що кожен день, коли я беру участь у Євхаристії, є великим даром, який переростає мене.
О. Маріуш Возняк ОР
Катехизм Католицької Церкви про Євхаристію
Таїнство Євхаристії
Пресвята Євхаристія довершує християнське втаємничення. Усі ті, хто через Хрещення був піднесений до сану царственного священства, і Миропомазанням ще глибше вподібнений до Христа, через Євхаристію разом з усією спільнотою беруть участь у самій жертві Господа.
“Спаситель наш під час Останньої Вечері, тієї ночі, коли був виданий, встановив Євхаристійну Жертву Свого Тіла і Своєї Крові, щоб у ній на цілі віки, аж до Свого приходу, закріпити Свою Жертву на хресті, і тому заповів Своїй улюбленій Нареченій, Церкві, спомин про Свою Смерть і Воскресіння: таїнство побожності, знак єдності, союз любові, пасхальну учту, в якій споживаємо Христа, в якій душа наповнюється благодаттю і дається нам задаток майбутньої слави” (Пор. II Ватиканський Собор. Конституція Sacrosanctum Concilium, 47).
Євхаристія – джерело і вершина церковного життя
Євхаристія є “джерелом і водночас вершиною усього християнського життя” (Пор. II Ватиканський Собор. Конституція Світло народам, 11). “Усі ж інші таїнства, як і всі різновиди церковного служіння та апостольські діяння, пов’язані з Євхаристією і спрямовані до неї, оскільки в Пресвятій Євхаристії міститься ввесь духовний скарб Церкви, тобто Сам Христос, наша Пасха” (Пор. II Ватиканський Собор. Декрет Presbyterorum оr– dinis, 5).
“Євхаристія виражає і здійснює причастя життя з Богом і єдність Божого Люду, через яке Церква є тим, чим вона є. Вона є вершиною діяння, яким Бог у Христі освячує світ, і водночас є вершиною поклоніння, яке люди в Святому Дусі віддають Христові, а через Нього – Отцю” (Пор. Конгрегація у питаннях Божого Культу. Інструкція Еисharisticum musterium, б).
Нарешті, через звершення Євхаристії ми вже тепер поєднуємося з небесною літургією і передчуваємо вічне життя, коли Бог буде всім в усьому (Пор. 1 Кор. 15, 28).
Отже, Євхаристія є стислим змістом і сумою всієї нашої віри. “Наш спосіб мислення відповідає Євхаристії, а Євхаристія, зі свого боку, підтверджує наш спосіб мислення” (Св. Іриней. Adversus haereses, IV, 18, 5).
Як визначається Євхаристія?
Велика кількість назв, якими визначається це Таїнство, виражає його невичерпне багатство. Кожна з них розкриває якийсь його аспект. Воно зветься:
- Євхаристією, оскільки є подякою, що складається Богові. Грецькі слова еисharistein (Лк. 22, 19; 1 Кор. 11, 24) і eulogein (Мт. 26, 26; Мр. 14, 22) нагадують про єврейські благословення, які – головно під час трапези – вихваляють діяння Божі: сотворения, відкуплення та освячення;
- Господньою Вечерею (Пор. 1 Кор. 11, 20), оскільки йдеться про Останню Вечерю, яку Христос спожив зі Своїми учнями в переддень Його муки, і заповідь весільної вечері Агнця (Пор. Од. 19, 9) у небесному Єрусалимі;
- ламанням хліба, оскільки цей обряд, характерний для єврейської трапези, був використаний Ісусом, коли Він благословляв і роздавав учням хліб як господар столу (Пор. Мт. 14, 19; 15, 36; Мр. 8, 6.19), особливо під час Останньої Вечері (Пор. Мт. 26, 26; 1 Кор. 11, 24). По цьому жесту учні впізнають Христа після Його Воскресіння (Пор. Лк. 24, 13-35). Перші християни йменували так свої Євхаристійні зібрання (Пор. Діян. 2, 42. 46; 20, 7. 11). Це означає, що всі, хто споживає від одного ламаного Хліба – Христа, входять до спільноти з Ним і творять відтепер з Ним одне Тіло (Пор. 1 Кор. 10, 16-17);
- Євхаристійним зібранням. (synaxis), оскільки Євхаристія врочисто відправляється у громаді вірних, яка є видимим знаком Церкви (Пор. 1 Кор. 11, 17-34);
- Спомином про Страждання і Воскресіння Господа;
- Пресвятою Жертвою, бо вона актуалізує єдину жертву Христа-Спасителя і включає в неї жертву Церкви. Вживаються також назви Жертви Святої Меси, “похвальної жертви” (Євр. 13, 15; пор. Пс. 116,13. 17), “духовної жертви” (Пор. 1 Пт. 2, 5), “чистої і святої жертви” (Пор. Мал. 1, 11), оскільки вона довершує і
перевищує всі жертвопринесення Старого Заповіту;
- Святою і Божественною Літургією, оскільки врочисте відправлення цього таїнства знаходить своє центральне місце в усій церковній літургії і є її найглибшим вираженням. У цьому самому значенні це таїнство зветься також звершенням Святих Містерій. Говориться також про Пресвяте Таїнство, бо це є Таїнство таїнств. Ця назва стосується особливо Пресвятих Дарів, що зберігаються в дарохранительниці;
- Причастям, оскільки через це Таїнство ми поєднуємося з Христом, Який чинить нас учасниками Свого Тіла і Своєї Крові, щоб ми становили з Ним одне Тіло (Пор. 1 Кор. 10, 16-17). Ще Євхаристію йменують “святе” (hagia; sancta) – і це є первісне значення “спілкування святих”, про яке говорить Апостольський Символ віри. її називають також янгольським хлібом, небесним хлібом, ліками безсмертя (Пор. Св. Інатій Антіохійський. Epistula ad Ephesios, 20, 2);
- Святою Месою (Missa), оскільки літургія, в якій звершується містерія спасіння, завершується тим, що вірних посилають з місією (missio) виконувати Божу волю в їхньому щоденному житті.
Євхаристія у плані спасіння
Знаки хліба і вина
У самому серці врочистого відправлення Євхаристії є хліб і вино, які через слова Христа і через закликання Святого Духа стають Тілом і Кров’ю Христа. Церква, вірна заповідям Господа, не припиняє звершувати на спомин про Нього аж до дня Його славного приходу, те, що звершив Ісус у переддень Своїх страждань: “Взяв хліб…”, “Взяв чашу, наповнену вином…” Знаки хліба і вина, стаючи таємничо Тілом і Кров’ю Христа, не перестають означати також, що творіння є добре. Тому в Принесенні Дарів ми дякуємо Творцеві за хліб і вино (Пор. Пс. 104, 13-15), плід “праці рук людських”, однак передусім “плід землі” та “виноградного куща”, дари Творця. У жесті Мелхиседека, царя і священика, який “виніс хліб та вино” (Бут. 14, 18), Церква бачить прообраз свого власного принесення (Пор. Римський Месал. Римський Канон: Supra quae).
У Старому Заповіті принесено в жертву хліб та вино серед перших земних плодів на знак вдячності Творцеві. У контексті Виходу з Єгипту вони набувають ще й нового значення: незаквашений хліб, який ізраїльтяни споживають щороку на Свято Пасхи, нагадує про поспіх спасенного виходу з Єгипту. Пригадування манни небесної в пустелі завжди нагадуватиме Ізраїлеві, що він живе хлібом Слова Божого (Пор. Втор. 8, 3). Нарешті, щоденний хліб є плодом Обітованої Землі, запорукою того, що Бог вірний своїм обіцянкам. “Чаша благословення” (1 Кор. 10, 16) наприкінці пасхальної учти євреїв надає святковій радості вина есхатологічного виміру – виміру месіанського очікування на відновлення Єрусалиму. Ісус встановив Свою Євхаристію, надаючи нового – і остаточного – змісту благословінню хліба і чаші.
Чудесні помноження хлібів, коли Господь промовляє благословення, ламає і роздає з допомогою Своїх учнів хліб, щоб нагодувати ним силу народу, є прообразом щедрості цього єдиного Хліба – євхаристійного (Пор. Мт. 14, 13-21; 15, 32-39). Знак води, перетвореної на вино у Кані Галилейській (Пор. Ів. 2, 11), вже передвіщає Годину Прославлення Ісуса. Показує здійснення весільної учти у Царстві Отця, де вірні питимуть нове вино (Пор. Мр. 14, 25), яке є Кров’ю Христа.
Перше проголошення Євхаристії поділило учнів, так само як обурило їх передвіщення Страждань: “Жорстока ця мова! Хто може її слухати?” (Ів. 6, 60). Євхаристія і Хрест є каменями спотикання. Йдеться про одну й ту саму містерію, яка не перестає бути причиною поділів. “Невже й ви бажаєте відступитися?” (Ів.6, 67). Це питання Господа звучить крізь віки як запрошення Його любові, щоб ми відкрили, що тільки Він має “слова життя вічного” (Ів. 6, 68) і що прийняти з вірою дар Євхаристії означає прийняти Його Самого.
Установлення Євхаристії
Христос, полюбивши Своїх, полюбив їх до кінця. Знаючи, що надійшла Його година залишити цей світ, щоб повернутися до Отця, Він під час вечері вмив учням ноги і дав їм заповідь любові (Пор. Ів. 13, 1-17). Залишаючи їм доказ цієї любові, щоб ніколи не покидати Своїх і зробити їх учасниками Своєї Пасхи, Ісус установив Євхаристію як спомин Своєї Смерті і Свого Воскресіння і доручив Апостолам урочисто відправляти її аж до Свого повернення, “настановивши їх тоді священиками Нового Заповіту” (Пор. Три- дентський Собор: DS 1740).
Три синоптичні Євангелії і св. Павло переказали нам оповість про установлення Євхаристії. Св. Іван, зі свого боку, додає слова Ісуса, виголошені в синагозі в Капернаумі, які підготовлюють до встановлення Євхаристії. Христос тоді називає Себе хлібом життя, що зійшов з неба (пор. Ів. 6).
Ісус вибрав час Пасхи, щоб звершити те, що Він проголосив у Капернаумі: дати Своїм учням Своє Тіло і Свою Кров.
І настав день Опрісноків, коли належало жертвувати пасхальне ягня. І послав Він Петра та Івана, говорячи: “Йдіть та приготуйте нам пасху, щоб ми її спожили”… І вони відійшли, … і зачали там готувати пасху. А коли прийшла година, Він сів до столу й апостоли з Ним. І промовив до них: “Я сильно бажав спожити оцю Пасху з вами, перш ніж Мені страждати. Бо кажу вам, Я її більш не буду їсти, аж поки вона не звершиться в Божім Царстві”… Взявши хліб, віддав хвалу, поламав, дав їм і мовив: “Це – Моє Тіло, що за вас віддається. Чиніть це на Мій спомин”. Так само й чашу взяв по вечері, кажучи: “Ця чаша – це Новий Завіт у Моїй Крові, що за вас проливається” (Лк. 22, 7-20; пор. Мт. 26, 17-29; Мр. 14, 12-25; 1 Кор. 11, 23-26).
Звершуючи Останню Вечерю з Апостолами під час пасхальної учти, Ісус наділив єврейську Пасху конкретним значенням. Справді, перехід Ісуса до Отця через смерть і воскресіння передвіщено під час Останньої Вечері та звершено в Євхаристії, яка довершує єврейську Пасху і передвіщає остаточну Пасху Церкви у славі Царства Божого.
“Це чиніть на Мій спомин”
Доручення Ісуса повторювати Його слова і жести, “аж доки Він прийде” (1 Кор. 11, 26), не полягає тільки у згадуванні Ісуса і того, що Він зробив. Воно стосується літургійного звершення Апостолами і їхніми наступниками спомину Христа, Його життя, Його смерті, Його Воскресіння і Його заступництва за нас перед Отцем.
Від початку Церква була вірна дорученню Господа. Про Єрусалимську Церкву було сказано: “Вони постійно перебували в апостольській науці та спільності, на ламанні хліба в молитвах… Щодня вони однодушно перебували у храмі, ламали по домах хліб і споживали харчі з радістю і в простоті серця” (Діян. 2, 42. 46).
Християни збиралися “на ламання хліба” (Діян. 20, 7) особливо “першого дня тижня”, тобто в неділю, в день воскресіння Христа. Від тих часів аж до наших днів звершення Євхаристії не переривається, так що сьогодні ми знаходимо її в Церкві скрізь, з такою самою основною структурою. Вона становить центр життя Церкви.
Подорожуючий Люд Божий, невтомно відправляючи Євхаристію, проголошуючи Пасхальну Містерію Ісуса, “аж поки Він прийде” (1 Кор. 11, 26), прямує “вузькою хресною дорогою” (Пор. Ватиканський Собор II. Декрет Аd gentes, 1) до небесної учти, де всі вибрані засядуть за столом Царства.
Підготовлено за: Катехізис Католицької Церкви (а.1322-1344).
Служба Божа перших християн
Це робіть на Мій спомин
Надходило свято Пасхи, і Ісус знав, що надходить година Його спасенної муки. Свято Пасхи належало до найбільших свят вибраного народу. Його відзначали щороку 14 Нісана (березень – квітень) на спомин про вихід з єгипетської неволі. Уповні Пасху можна було святкувати лише в Єрусалимі: у Святині забивали в жертву ягня, яке наступного дня забирали додому і споживали під час ритуальної вечері. Пасхальну вечерю очолював батько родини або вчитель, оточений учнями (духовна родина).
Вечеря мала свій чітко окреслений перебіг. Заносили пасхальні страви: спечене на вогні ягня (кров агнця вибавила від смерті первородних синів Ізраїлю в Єгипті), два прісні (незаквашені) хліби (символ поспішного виходу з Єгипту), гіркі трави (спомин про гірку долю предків у неволі). На питання найменшого члена родини, чому ця ніч так відрізняється від інших ночей, батько родини виголошував так звану пасхальну хаггаду, тобто пояснював зміст свята, нагадуючи про те, що віками робив Бог для Ізраїлю. Вечеря розпочиналася з благословення, ламання і споживання хліба. Батько промовляв над хлібом молитву подяки, ламав хліб і роздавав усім: споживати Пасху належало в дусі єдності. Тепер наставала справжня вечеря і вже ніхто – наприклад, запізнілий – не міг бути до неї допущений. Вільно споживалося ягня і наготовані страви. Наставав момент “по вечері”: батько родини брав до рук чашу, наповнену вином (вже третю за час вечері) і промовляв над нею “велику молитву благословення і подяки” (берака). Молитва розпочиналася словами: “Складаймо подяку Господу, Богу нашому”. У цій молитві Ізраїль прославляв Бога за сотворения світу і опіку над ним, дякував за вибрання його народу і опіку над ним, просив помилування і “щоб могли прийти за нашого життя Ілля та Месія, син Давида”. Зібрані відповідали “Амінь” і так вершили свою молитву. Пасхальна Вечеря для Ізраїлю була не тільки спомином події, що сталася багато віків тому. Кожен ізраїльтянин, беручи в ній участь, розумів, що це він, а не тільки його предки, був виведений з дому неволі, вибраний Богом і побачить Месію.
Єрусалим, переповнений паломниками, що прибули з усього світу, готувався до свята Пасхи. Ісус гаряче прагнув спожити цю Пасху зі Своїми учнями, перш ніж Йому страждати. У місті, в домі знайомого чоловіка, нагорі, у великій застеленій килимами залі Він сідає з Апостолами до столу. Остання Пасхальна Вечеря Старого Заповіту: Новий Заповіт матиме нову Пасху. Месія, син Давида, прийшов, Бог вислухав пасхальну молитву Ізраїлю.
Христос під час вечері, “взявши хліб, віддав хвалу, поламав, дав їм і мовив: “Це – Моє Тіло”. Здогадуємося, що Спаситель учинив це під час обряду благословення і ламання хліба на пасхальній вечері. А взявши чашу, і подяку вчинивши, Він подав їм і мовив: “Пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів!”. Христос учинив це під час “великої молитви благословення і подяки”. Виповнилося все, про що говорила молитва. Бог так полюбив світ, що дав Свого Єдинородного Сина, кров Якого спасе людину від справжньої неволі, якою є гріх і смерть. Усі минулі події стали реальністю.
“Це робіть на Мій спомин”, – сказав Христос Апостолам. Учні, слухняні наказові Вчителя до кінця, роблять це на “Його спомин”. Роблять це на “спомин про Господа” перші християни, повні живої віри, котрі жили присутністю Воскреслого. Роблять це спільноти, розсіяні невдовзі по цілій Римській імперії. Відправляє Службу Божу Церква, вже вільна, яка діє в зовсім інакших умовах. Протягом кількох століть у Церкві та світі сталися великі зміни, отже, не дивно, що змінився спосіб відправлення Євхаристії. Євхаристія перебуває в центрі життя Церкви, і в ній відображається життя Церкви. Спосіб її відправлення багато говорить про те, як Церква розуміє і переживає таємницю Христа, а також про те, як Церква розуміє саму себе. Часи Отців Церкви, такі багаті духовно і водночас повні напруження та неспокою, охоплюють кілька століть. Як у той довгий період Церква відправляла і переживала Євхаристію?
Перекладено з польської: Eucharystia pierwszych chrzescijan, Znak, 1987.
Вечеря Господня – Ламання хліба – Євхаристія – Свята Меса
Вечеря Господня і Ламання Хліба – це дві найдавніші назви на означення відправлення Євхаристії. Перша нагадує Останню Вечерю, друга походить від одного з жестів цієї вечері. Обидві назви вживалися першими християнами паралельно, однак жодна з них не втрималася назавжди. Не тільки жести і дії є важливими під час відправлення Господньої Вечері чи Ламання Хліба. Молитва, яка супроводжує обряд, має ще більше значення. Вона має назву “Євхаристія”, оскільки це молитва подяки, що сягає корінням молитви “бе- рака” з пасхальної вечері. Назва “Євхаристія”, яка вживається щодо молитви, котра входить до складу обряду, перейде на ввесь обряд. Увесь обряд “спомину про Господа” християни зватимуть “Євхаристія”. Дві перші назви стосувалися того, що звершив Ісус, натомість нова назва стосувалася слів молитви, що її промовляли при виконанні дій. Зміна назви найсвятішого для християн обряду відбулася під впливом теологічних переосмислень.
Західна Церква в давнину вживала різні латинські назви на означення відправлення Євхаристії, але остаточно і всюди прийнялася одна – Missa – меса, Служба Божа. Слово missa є латинським скороченням, що означало “звільнення”, “вирядження”, “відіслання”. Вживали його в світському житті, і з таким значенням воно увійшло до літургії. Цим словом закривали кожні літургійні зібрання, але біля 400 року його стали вживати на означення різних літургійних дій. З середини V століття слово все ширше використовується в значенні лише відправлення Євхаристії. Першим відправлення Євхаристії назвав месою папа Лев Великий в одному з документів з 445 року (Пор. Лев Великий. Лист 9, 2). Ми є свідками дивного явища: останнє слово, яке замикало літургію, дало назву цілому обрядові. Хоча слово “меса” було скромне змістом і не передавало багатства звершуваної таємниці, все ж воно прийнялося у Західній Церкві назавжди.
Перекладено з польської: Еucharystia pierwszych chrzescijan, Znak, 1987.
Вечеря Господня
Павло у Першому Посланні до коринтян (1 Кор. 11, 20), пишучи про сходини на “Вечерю Господню” членів Церкви у Коринті, констатує з сумом, що ці зустрічі не мають того характеру, який мусить мати такого роду споживання їжі. Те, що мало бути звіщенням смерті Господа, стало приводом до обжирання, навіть до пиятики. Це – єдиний фрагмент у Новому Заповіті, де з’являється визначення “Господня Вечеря”. У цьому ж посланні, там, де, безперечно, йдеться про таке саме споживання їжі (1 Кор. 10, 16), Павло говорить, що християни збираються, щоб “ламати хліб”; звідси можемо зробити висновок, що “ламання хліба” (Діян. 2, 46) означало сходитися на спільну учту. Цей самий вірш (1 Кор. 10, 16), де говориться про причастя (гр. коіпопіа) Тілом і Кров’ю Христа, став джерелом назви “Причастя (святе)”, на визначення саме такого споживання їжі, а пов’язана з ним подяка (гр. Eucharistoun: 1 Кор. 11, 24) становить обгрунтування його назви – Євхаристія.
Тема цієї спільної учти була порушена лише у Першому Посланні до коринтян (1 Кор. 11, 17-34), де Павло зауважує щодо порушень, які з’явилися у Церкві в Коринті. Вірні, напевне, збиралися в домі одного із членів спільноти, щоб разом споживати їжу, і, ймовірно, практика щотижневих зустрічей, які відбувалися в перший день тижня (Діян. 20, 7; пор. 1 Кор. 16, 2), постійно розвивалася. Це була в повному значенні трапеза: кожний, як свідчить Перше Послання до коринтян (1 Кор. 11, 21), приносив із собою харчі, наготовані вдома. Оскільки Церква складалася з бідних і багатих, то мали бути й відмінності в кількості та якості наїдків та напоїв, які вони з собою приносили, так що на цих спільних зібраннях суспільна нерівність замість зменшуватися, виявлялася ще яскравіше. Водночас під час цих зустрічей більше церемоніально ділилися хлібом і чашею вина, що стало основою значущої символіки.
Уже в Першому Посланні до коринтян (1 Кор. 10, 16-17) Павло стверджує, що ті, хто ділиться хлібом і чашею, складаючи за них подяку Богові, стають причасниками Тіла й Крові Христа. Це є спізнання доброчесностей, що постали із смерті Христа, в якій пожертвував Він Самого Себе і пролив Свою кров за інших. Водночас Павло підкреслював, що ті, хто причащається Тілом і Кров’ю Христа, утворюють одне Тіло; їхня співучасть у справі спасіння, яку символізує єдиний хліб, означає, що в певному сенсі вони становлять цілість і що вони повинні долати суспільну та інші нерівність, яка з’являється у Церкві. А тому спільне споживання їжі було важливим знаком єдності в межах локальної спільноти вірних.
Традиція, яку запроваджував св. Павло в Церкві під час своїх відвідин спільнот, передана в Першому Посланні до коринтян у своїй найдавнішій писемній формі. Нам відомі також дещо відмінні її версії в синоптичних Євангеліях (Мт. 26, 26-29; Мр. 14, 22-25; Лк. 22,15-20, де Ісус бере спочатку вино, а потім хліб). В усіх цих випадках ми маємо справу з переказом того, що Ісус сказав і зробив під час Останньої Вечері, яку спожив з учнями незадовго до Своєї смерті. Аналіз відмінностей у повідомленнях показує, що маємо дві основні форми традиції: одну, подану Марком (з якого головно черпає Матвій), і другу, що міститься в Першому Посланні до коринтян, а також у Луки (хоча Марко також мав вплив на Луку). Найбільша різниця між ними стосується двох висловлювань Ісуса:
Марко |
Перше Послання до коринтян |
Це – Моє Тіло |
Це Моє Тіло, Воно за вас дається. Це робіть на Мій спомин. |
Це Моя Кров Завіту, що проливається за багатьох. |
Ця чаша – Новий Завіт у Моїй крові. |
|
(Лука: + що за вас проливається) Робіть це кожний раз, коли будете пити, на Мій спомин. |
Учені не мають єдиної думки щодо того, яка форма традиції є давніша, але відмінності є не дуже значними.
А отже, маємо справу з переказом основних елементів Останньої Вечері, які сформували взірець спільної трапези в Церкві. Вважається, що повідомлення, переказані в Євангеліях, не так становлять частину історії Ісуса, як є літургійним текстом, що зберігався як такий і лише пізніше був включений до євангельської оповісті. Деякі вчені йдуть ще далі, стверджуючи, що ці повідомлення спираються радше на ранні християнські літургії, ніж на історію, тобто на повідомлення, які становили прийняту Церквою інтерпретацію фактів з життя Ісуса. Тимчасом інші вчені вважають, що сумнівна традиція висловлювання Ісуса, а також сумнівність того, якою мірою ці висловлювання виражають теологію перших християн, наводять на думку, що вони є твором ранньої Церкви (або що принаймні їхня первісна форма зазнала серйозних змін у переказі), внаслідок чого ми не можемо бути впевнені, що це насправді сказав Ісус. Наприклад, наказ Ісуса “Це робіть на Мій спомин”, якого немає у повідомленні Марка, а натомість подано один раз у Луки і два рази в Першому Посланні до коринтян, можна приписати ранній Церкві, яка визнала, що таким був намір Ісуса. Якби навіть було так, традиція, яка говорить, що Ісус ділився хлібом і вином з учнями, залишається, і далі заохочує до інтерпретації. Іншими словами, щоб вияснити початки спільного споживання їжі в Церкві, а також ставлення перших християн до Ісуса, ми повинні впевнено припустити історичність такого виду споживання їжі, в якому брав участь Ісус.
Усі Євангелії підводять до висновку, що Остання Вечеря Ісуса була певним чином пов’язана з єврейською Пасхою, хоча синоптики і Іван не згідні щодо дати цього свята. Усі обрядові єврейські трапези розпочиналися з ламання і роздавання хліба, що супроводжувало читання подячної молитви; під час їжі частувалися також вином. Якщо це було пасхальне споживання їжі, головні страви трактовано як символи, зміст яких належало вияснити. Тому Ісус пояснює значення хліба і чаші. В інтерпретаціях не збереглося жодної згадки про те, чи споживали пасхальне ягня (що виразно припускає св. Лука, див. Лк. 22,15, і розповіді про приготування до Пасхи). Натомість Ісус висловив три дуже важливі речі. Перша стосувалася останньої їжі, яку Він споживатиме з учнями, перш ніж справить учту з ними в Царстві Божому (Лк. 22, 16). У другому висловлюванні Ісус назвав хліб Своїм Тілом, а те, що Він розділив кавалки хліба між учнями, означає, що Ісус віддає Самого Себе іншим. По-третє, Ісус назвав чашу вина чашею Своєї Крові. Кров же означає смерть. Ісус пов’язує її з Новим Завітом, а слова Книги Виходу (пор. Вих. 24, 8) підказують, що йдеться про жертву смерті, що розпочинає Новий Завіт. Слова “за багатьох” є натяком на віддання Слуги Божого “за багатьох” (Іс. 53, 11-12). Спосіб, у який Ісус здійснив цей акт перед Своєю смертю, послужив Йому, щоб показати Своїм учням дорогу, завдяки якій вони пам’ятатимуть про Нього і радітимуть особливому способові спілкування з Ним після Його смерті та поки вони самі потраплять до Царства Божого. Тому їжа, яку учні мали спожити, в певному сенсі трактується як заповідь учти, до якої Месія засяде зі Своїми учнями у Царстві Небесному (Пор. Мт. 8, 11; Лк. 14, 15). Ця їжа не є лише символом чи образом учти, а й її істинним випередженням. Це виразно відчувається зі слів, ужитих у Першому Посланні до коринтян (1 Кор. 10, 16). Згідно з ними, вірні, які отримують хліб і чашу, стають причасниками Тіла й Крові Ісуса. Йдеться не про надмірну конкретизацію, оскільки в тілі міститься і кров; Павло скорше двояко говорить про те, що вірні мають участь в Ісусі, Який помер за них. Цю інтерпретацію підтверджує його позиція, що вірні не повинні брати участь у тих учтах, під час яких споживають страви, складені на вівтар божків: “Я ж не хочу, щоб ви були спільниками бісів” (1 Кор. 10, 20), тобто щоб вірних єднав з ними якийсь духовний зв’язок. Це також підтверджує думка Луки, що “ламання хліба” (Діян. 2, 42 та ін.) було продовженням трапез, в споживанні яких брав участь Ісус після Свого воскресіння.
Отже, чим, за Павлом, повинна бути їжа, для споживання якої вірні збираються в Коринті? Напевне, це мала бути радісна, а не сумна зустріч, однак дехто з християн у Коринті виявляли брак міри. Адже передусім вона була способом звістування смерті Ісуса як жертви, принесеної заради людей, і започаткування Нового Завіту. Це була зустріч, що об’єднувала вірних, несла з собою мир. Це була їжа, призначена на обмежений час, доки Господь не повернеться в тріумфі, і в цей власне час була одним із способів вираження зв’язку між Господом і Його народом.
У Діяннях Святих Апостолів ще й далі знаходимо свідчення про регулярні зібрання вірних на ламання хліба (2, 42. 46; 20, 7 і 27, 35). Оскільки в Діяннях не йдеться ні про чашу, ні про будь-які висловлювання Ісуса на цю тему, часом з’являються думки, що тут мовиться про трапезу, дещо відмінну від Господньої Вечері, описаної Павлом, що вона є скорше радісним урочистим святкуванням приязні з воскреслим Ісусом, ніж спомином Його смерті. Ці описи принаймні не суперечать одне одному, і здається слушним поєднання врочистого пригадування смерті Господа з відчуттям радісного зв’язку з Ним.
В описанні Останньої Вечері в Євангелії від Івана бракує євхаристійних елементів, які є в інших Євангеліях, тому що для Івана це не була пасхальна учта; Іван деінде наводить Ісусові слова про споживання Його Тіла та Його Крові (6, 53).
У Новому Завіті є й інші згадки про Господню Вечерю. Наприклад, спосіб, яким були переказані події, що стосувалися розмноження Ісусом хліба (Мр. 6, 30-44; 8, 1-9 і пар.), наводить на думку, що євангелісти вбачали паралель між тим, як Ісус нагодував людей хлібом, і духовною їжею, якою Він є для Церкви. Можливо, що дедалі глибше розуміння смерті Ісуса, яке ми відкриваємо в Новому Завіті, за- корінене в словах установлення, де знаходимо основні поняття жертви і завіту.
Перекладено з польської: Slownik wiedzy biblijnej. Vocatio, 1997.
Учні перебували на ламанні хліба
У нас є надто мало свідчень, щоб довідатися, як перші учні Христа звершували Євхаристію. Однак якщо ми уважно читаємо Новий Заповіт і знаємо певні загальні закони людської психіки та нових груп, ми можемо багато дізнатися.
Обряд Ламання Хліба, або Господньої Вечері, відзначався великою простотою, оскільки жива віра перших визнавців Христа все доповнювала. На формування обряду відправлення Євхаристії мав впливати обряд пасхальної вечері, оскільки саме під час неї Христос установив Євхаристію. Обряд пасхальної вечері, здійснюваний раз на рік, був добре розбудований, і тому припускається, що суботня вечеря, яка завжди відправлялася у п’ятницю ввечері, стала зразком для способу звершення Євхаристії. Однак як довго існувала ця подібність обрядів, визначити важко. Святий Матвій і святий Марко в описанні Останньої Вечері подають літургійні формули, вживані при відправленні Євхаристії, і вже не посилаються на пасхальну вечерю, що може вказувати на те, що обряд Євхаристії не належав уже до релігійних єврейських трапез, а став самостійним обрядом.
Перші спільноти християн, згуртовані навколо Апостолів та їхніх найближчих учнів, створюють молитовні формули і визначають обряди. Усе випливає з живої віри в присутність Господа і виражає цю присутність. Це – час спонтанності у формулюванні молитов і в переживанні літургії. Однак спонтанність ця своєрідна: є свобода творчості, але зберігаються певні норми та схеми. Свобода у формуванні літургії спиралася на авторитет Апостолів; форми літургії, що виникали, набирали сили з апостольського авторитету. Саме це спирання на авторитет Апостолів зберегло єдність у звершенні Євхаристії при одночасному досить вільному звершенні обрядів. На формуванні обряду Євхаристії позначилися також загальні закони людської психіки: завжди жива повага до “отців у вірі”, звертання до вже існуючих схем, що звільняє від нових зусиль, обмежує народження новотворів розростанням спільнот.
Місцем відправлення Євхаристії був дім: адже Христос саме в домі переживав Останню Вечерю, і в домі встановив Свою Євхаристію. Коли зросте кількість учнів, то буде велика зала в домі, як у Троаді (пор. Діян. 20, 7). Також у Троаді бачимо християн, зібраних на ламання хліба у “перший день після шабату”, тобто в неділю: день Господній був днем Євхаристії.
Відправлення Євхаристії попервах не було поєднане з читанням Святого Письма. Християни єврейського походження і далі слухали Слова Божого в синагозі. Здається досить правдоподібним, що в християнських громадах язичницького походження спочатку з’явилося читання Святого Письма, яке передувало відправленню Євхаристії. Читалися книги Старого Заповіту, від яких поступово переходили до книг Нового Заповіту. Читання Святого Письма супроводжувалося живим словом та молитвами.
Св. Павло у Першому Посланні до коринтян подає найдавнішу традицію відправлення Євхаристії: він отримав її від Господа, за посередництвом Церкви і правдиво передав це коринтській громаді. Подібним чином відбувалося і в інших спільнотах: разом з вірою в Христа отримували “дар Євхаристії”, приймали святий обряд і берегли його від спотворень.
Господню Вечерю, як дізнаємося з того самого Послання св. Павла, в багатьох спільнотах поєднували з братньою трапезою, що звалася “агапа”. Ця трапеза нагадувала про те, що зробив Христос, і згуртовувала всіх, хто в Нього ввірував. З Послання св. Павла ми дізнаємося також про зловживання, що виникли у зв’язку з цією трапезою, про відсутність єдності під час сидіння за спільним столом. Агапа не протрималася довго, особливо на Заході, і причини її занепаду були різні. Відхід від агапи змінить спосіб відправлення Євхаристії. Зникнуть столи, за якими сиділи вірні, залишиться тільки один, Господній стіл, навколо якого збиратимуться вірні разом з єпископом. Наприкінці І століття агапа стала всюди позалітургійною трапезою, втратила безпосередній зв’язок з Євхаристією, а з часом і зовсім зникла.
Переклад з польської: Eucharystia ріerwszych chrzescijan. Znak, 1987.
Новий Завіт про установлення Пресвятої Євхаристії
Якже вони їли, Ісус І узяв хліб, поблагословив, розламав і дав учням, кажучи: “Беріть, їжте: це Моє Тіло”. Потім узяв чашу, воздав хвалу і подав їм, кажучи: “Пийте з неї всі, бо це Кров Моя (Нового) Завіту, що за багатьох І проливається на відпущення гріхів. Кажу вам: Не питиму віднині з цього виноградного плоду аж до дня того, як питиму його новим з вами в Царстві Отця Мого” (Мт. 26, 26-29).
І коли вони їли, Ісус узяв хліб, благословив, розломив і дав їм, кажучи: “Беріть, це Моє Тіло”. Потім узяв чашу, воздав хвалу, дав їм, і пили з неї всі. Та й сказав їм: “Це Моя Кров Завіту, що проливається за багатьох. Істинно кажу вам, що не питиму вже від плоду винограду аж по той день, як новим буду його пити в Царстві Божім” (Мр. 14, 22-25).
І Він до них промовив: “Я сильно бажав спожити оцю пасху з вами перш, ніж Мені страждати, бо кажу вам, Я її більш не буду їсти, аж поки вона не звершиться в Божім Царстві”. І, взявши чашу, віддав хвалу й мовив:
“Візьміть її і поділіться між собою, бо, кажу вам: Віднині Я не буду більше пити з плоду винограду, доки не прийде Боже Царство”. І, взявши хліб, віддав хвалу, поламав, дав їм і мовив: “Це – Моє Тіло, що за вас віддається. Чиніть це на Мій спомин” (Лк. 22, 15-20).
Я бо, що прийняв від Господа, те й передав вам: Господь Ісус тієї ночі, якої був виданий, узяв хліб і, віддавши подяку, розламав і сказав: “Це Моє Тіло, Воно за вас дається. Це робіть на Мій спомин”. Так само й чашу по вечері, кажучи: “Ця чаша – Новий Завіт у Моїй Крові. Робіть це кожний раз, коли будете пити, на Мій спомин” (1 Кор. 11, 23-25).
Отці Церкви про Євхаристію
Євхаристія У II І III століттях
Найранніше описання Євхаристійної відправи знаходимо в першій Апології св. Юстина, написаній для цезаря Антоніна Пія біля 150 року. Юстин описує християнську науку, життя і культ. Він подає два описання Євхаристії, що дозволяє точно відтворити обряд.
Християни збираються на Євхаристію в неділю, у призначене місце приходять вірні з міст і сіл. Євхаристію веде керівник – св. Юстин пише до язичників і не вживає слова “єпископ”. Літургія розпочинається читанням Святого Письма як Старого, так і Нового Заповіту. Святе Письмо читає читець, і робить це так довго, як дозволяє час. Виняткове місце у читаннях відведене Євангеліям – св. Юстин першим вживає множину. Коли читець закінчує, керівник живим словом звертається до віруючих і заохочує до життя згідно з почутим Словом. Далі всі підводяться з місць і спільно моляться, однак автор не подає слів цієї молитви вірних. Поцілунок миру завершує молитву під час Євхаристії, поєднаної з уділенням Хрещення. (Чи було Хрещення і в звичайній недільній Євхаристії?) Тоді керівникові приносять хліб і вино, змішане з водою: так просто уявлялося принесення Дарів. Над Дарами священнослужитель “відправляв молитви і подяки”: св. Юстин не подає змісту цієї Євхаристійної молитви, оскільки священик складав її вільно за відомою йому схемою. Євхаристійну молитву народ завершував радісним вигуком “Амінь”. Диякони роздавали присутнім Тіло і Кров Господню, відсутнім же Причастя заносили додому. Наприкінці збирали пожертвування і віддавали їх керівникові, оскільки він розподіляв допомогу тим, хто її потребував. Євхаристія, описана св. Юстином, складається вже з двох частин: читання Святого Письма і відправлення обряду. Оскільки Апологія говорить взагалі про християн, а не про конкретну спільноту, ми можемо зробити висновок, що такий порядок мала Служба Божа як у Римі, так і в основних спільнотах Сходу.
Мине не так багато часу, а у відправленні Євхаристії відбудеться зміна молитов, що промовляються під час обряду. Про це свідчить твір, що з’явився близько 215 року під назвою “Апостольська Традиція”, загально приписувана св. Іполиту. Це перший твір, що містить не тільки схеми молитов, а й цілі готові молитовні формули. Завершився період священнослужителів-харизматиків, надходить час усталених літургійних формулювань. Усе спрямовано до уніфікації обрядів. Святий Іполит не подає повного описання Євхаристійної літургії, але перший наводить зразок Євхаристійної молитви; священнослужитель може і далі складати власні молитви, але ця є найдавнішим із збережених текстів месальної літургії. Ота найдавніша Євхаристійна молитва Церкви знову запроваджена в нашій літургії: відповідно змінена, вона вживається як наша Євхаристійна молитва. Треба завважити ще одне: літургія, представлена “Апостольською Традицією”, – єдина, спільна для всієї Церкви, як у східних, так і в західних провінціях імперії.
До середини III століття Євхаристію відправляли в будинках, де були великі приміщення, хоча вже з початком III століття маємо випадки, коли будинок передається виключно для культових потреб. Такий будинок називався “домом Церкви”, а згодом – просто церквою. У другій половині III століття християни вже споруджують великі будинки, де збираються на молитву. В Римі на той час їх було біля сорока. Особливе місце культу і зростання кількості віруючих вплинуть на обрядову сторону відправлення Євхаристії.
Перекладено з польської за: Eucharystia ріerwszych chrzescijan. Znak, 1987.
Свята Римська Меса від IV до VII століття
313-й рік, коли Церква здобула свободу, вніс значні зміни в життя спільнот віруючих. Зміни торкнулися також літургії, але головно – обрядів, пов’язаних з відправленням Євхаристії. Причини цих змін були дуже різні.
Здобувши свободу, Церква зводить перші базиліки, які незабаром постануть у більшості міст імперії. Базиліка – це велика зала, проста, але гарна, відокремлена від галасу вулиці. Вона, відома в Римі як будівля, що служить громадським цілям, є неначе створена для християнського культу, бо може вмістити постійно зростаючу кількість віруючих. Тепер змінюється спосіб відправлення Євхаристії: вже не можна зберегти обрядів, що виникли і були пристосовані до маленьких груп, які збиралися в домах. Творяться нові обряди, нова літургія, що має силу показати значимість звершуваної таємниці та впровадити в неї учасників.
Перебіг літургії Святої Меси, що відправлялася в базиліці, відносно нескладно відтворити. Єпископ входить до святині і головним нефом прямує до абсиди. Потім засідає за встановленою тут кафедрою, а на місцях біля нього – пресвітери. Звідсіля єпископ проводить літургію. Читець читає Святе Письмо з амвону, встановленого ближче до людей, там само диякон читає Євангелію. На Євхаристію єпископ підходить до вівтаря, розташованого вглибині нефа і, повернувшись обличчям до вірних, відмовляє Євхаристійну молитву.
Святому Причастю передує ламання хліба, бо ще немає маленьких облаток (комунікантів). Від вівтаря вірним роздається Святе Причастя. У такому великому приміщенні, з участю великої кількості вірних, Свята Меса стає урочистим обрядом.
Зміни у Святій Месі стосуються не лише обрядової частини, а й сягають її молитовної сторони. Тут ми спостерігаємо далекосяжні перетворення, які принесла з собою зміна літургійної мови. Рим запроваджує в літургію латину замість вживаної досі грецької. Першою зробила це, випередивши інших, африканська Церква, у Римі ж довший час існувала двомовність літургії. Спочатку ввели латинську мову в читаннях, молитви ж довго залишалися грецькою мовою. До останніх десятиліть IV століття панувала двомовність: до Святої Меси вже входила латина, але грецька й далі залишалася в акламаціях та відповідях. Як писав один із тогочасних священиків, вірні співали грецькою за звичкою, не розуміючи слів. Найдовше збереглася грекомовна Євхаристійна молитва. За Папи Дамасія (помер 384 р.) відбувся остаточний перехід на латину.
Запровадження її не було простим перекладом досі вживаних грецьких текстів. Латинська мова внесла в літургію, а отже, і в Святу Месу римський дух стриманості, простоти, логічності та ладу. Запровадження латини сформувало основну схему римської меси, яка, по суті, збереглася до наших часів. Тоді ж відбулася і диференціація літургії в Церкві. Церква Східна і Церква Західна відтоді відрізнятимуться способом відправлення Євхаристії, вже не повернеться єдність, що панувала у перші віки.
Месальні молитви, такі характерні для римської літургії, що збереглися й донині, формуються власне в цей період. Колекта – молитва, що читалася священнослужителем на початку Святої Меси – передувала читанням і вводила в літургію: тоді ще не було акту покути. Молитва над Дарами завершувала обряд приготування Дарів. Під час їх складання на вівтарі священик не читав про себе ніяких молитов. Префація (так зветься в римській літургії вступна частина Євхаристійної молитви), як змінна молитва, нагадувала у відправленні Євхаристії в літургії дня святковану таємницю. Молитва після Причастя ставала складанням подяки за Божий дар і містила прохання про діяння його як у житті людини, так і в житті Церкви. Молитва за народ завершувала обряд Святої Меси і була проханням про благословення Боже для учасників Євхаристії. Месальним молитвам передував заклик “Молімося”, попервах розбудований, а потім скорочений власне до такого вигляду, а завершувало їх звернення до Отця через Господа нашого Ісуса Христа. У Римській Церкві виник власний молитовний стиль: молитви, які тоді народилися, відзначаються простотою, глибиною змісту і притаманною їм красою. Багато з них повернулися до Римського Служебника після останньої літургійної реформи, і Церква й надалі звертається ними до Бога.
Євхаристійна молитва у римській літургії усталюється в своєму основному змісті наприкінці IV століття, а в наступні віки буде лише розбудована. Можна сказати, що вона формується з IV по VI століття. Римській літургії була відома лише одна Євхаристійна молитва, і тому її називали римським каноном. Під час відправлення Євхаристії завжди відмовлявся той самий канон: він мав лише – як уже згадувалося – змінну префацію. Так було в римській літургії аж * до II Ватиканського Собору, який запровадив три нові Євхаристійні молитви. Месальний римський канон належить до виняткових композицій, як з погляду мови, так і з теологічного погляду. Він робить сильний акцент на жертовному характері Євхаристії, яка є жертвою Нового Заповіту.
Який був порядок читань під час Святої Меси, сказати важко, бо літургійні книги, що дійшли до наших днів, свідчать уже про пізніший період. У римській Св. Месі, як і в інших літургіях, спочатку було три читання: зі Старого Завіту, з Апостольських Послань, а також читання Євангелії. Однак, ще в згадуваний період занепадає читання зі Старого Завіту: в римській літургії залишаться два читання, і так буде аж до останнього Собору.
Розвинена месальна літургія вимагала усталених літургійних текстів. Не всі священики були готові до імпровізації, тим більше що Церква ревно дбала про теологічну правильність молитов. Відомим є вислів lex orandi, lex credendi – “молитва – норма віри”. В добу христологічних суперечок і теологічних досліджень Церква ревно плекала правильність віри, що виражалася в молитвах. Синоди нагадували про це все частіше, рекомендували священикам консультуватися щодо літургійних текстів перед їх використанням з “вправними братами”, також пропонували збірки молитов і вимагали, щоб нові молитви віддавали на розсуд синоду. Можна припустити, що добрі молитви були записувані, збиралися і переписувалися іншими. Так постали перші Libelli missarum -“Месальні книжечки”, що містили потрібні для Служби тексти.
А ось перелік літургійних книг, вживаних у ті часи при відправленні Святої Меси. Сакраментарії – книга, що містить молитви, які читалися священнослужителем під час відправлення Євхаристії, а також інших святих обрядів. Збереглися такі римські сакраментарії: Сакраментарій з Верони (містить найдавніші літургійні тексти V ст.), Галесіянський Сакраментарій (VI ст.), Григоріанський Сакраментарій (VII ст). Сакраментарії не містили читань із Святого Письма, і тому виникали й інші літургійні книги. Лекціонарій — книга, що містила месальні читання, які передували Євангелії. Євангеліарій – книга, що містила Євангелія, визначені на окремі дні. Антифоиарій – книга, що містила тексти для співу під час Святої Меси: спів на вхід (Introit), спів після першого читання (Gradual), спів під час приготування Дарів (Offertorium) і спів під час Святого Причастя (Сотmunio).
Урочиста месальна літургія, що відправлялася у великій базиліці, зумовлювала потребу відповідного вбрання: так у цей період виникає літургійний одяг. Його розвиток поволі прогресував між IV і VI століттями. При цьому за взірець брали не вбрання священиків Старого Завіту, а римський убір, який носили особи, що стояли на високому щаблі суспільної ієрархії. У щоденному житті світська мода мінялася, у літургії ж зберігся давній одяг і тим самим літургійне вбрання стало відрізнятися від світського.
Участь народу в месальній літургії значно полегшувала запроваджена латинська мова: вірні розуміли зміст читаного Святого Письма, зміст молитов і могли відповідати на заклики священика. Можна припустити, що прості співи виконували всі зібрані, натомість антифони з ускладненою мелодією міг виконувати тільки хор, званий схолою. У Римі занепадає молитва вірних, яка так сприяла включенню зібраних в літургію. Однак триває складання жертовних Дарів народом, і в такий спосіб вірні переживають свій зв’язок з жертвою Святої Меси. Священнослужитель голосно читає Євхаристійну молитву, народ внутрішньо супроводжує його слова і наприкінці голосно промовляє: “Амінь”. Однак вірні дедалі рідше приступають до Святого Причастя, що непокоїть пастирів, синоди видають нагадування і конкретні рекомендації. Але в кінцевому підсумку, незважаючи на всілякі проблеми, участь народу в месальній літургії є значною, і досі ці віки ще залишаються зразком для нас.
Перекладено за: Eucharystia pierwszych chrzescijan, Znak, 1987.
Агапе — любов, яка віддає саму себе
Чим є любов? Чи існує важливіше питання? Література, кіно, взагалі мистецтво – все концентрується довкола любові. Людина є спрагнена любові, спрагнена того, щоб заглибитися в її суть як теоретично,так і практично. Євхаристія є школою любові, тут ми дістаємо відповіді на наші питання, тут ми маємо можливість практикувати любов.
Любити – значить віддавати самого себе
“Ніхто неспроможен любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає” (Ів. 15, 13). Ісус визначає любов, виходячи з найвищої любові. Він міг би сказати: “Любов – це давати”, або “Любов – це віддавати частку себе”. Та ні, Він вказує саме на ту найбільшу любов, яка не зупиняється на півмірах. Для Нього любов – це віддавати своє життя, тобто віддавати себе всього. І Він так чинить. На хресті Він віддає Себе всього. Його руки і ноги, навіть Його серце так відкриваються, що кров, символ життя, нестримно спливає, заливаючи всю землю. Він буквально віддає Себе, проливається.
Знаки, якими ми послуговуємося в Євхаристії (знаки “діяльні”, тобто такі, які виконують те, що самі означають) є в певному сенсі ще виразніші та радикальніші, ніж первинна реальність, яку вони виражають. Немає більш крайнього способу віддати самого себе, як дозволити статися питтям для тих, кого любиш.
Євхаристія показує, що любов – це вийти з себе, із свого Я. На це вказує те найважливіше, для чого ми були створені. “Не замикайся в собі”, – говорить Євхаристія. – Не жалкуй за собою, залиш себе, подумай про інших, живи для інших.” Жити згідно з Євхаристією – значить жити для інших, віддавати самого себе і проливатися, бути поживою і питтям.
Безпосередньо перед прийняттям св. Причастя ми благаємо в молитві: "… скажи тільки слово, і буде уздоровлена душа моя”. Жодне таїнство не є таким зцілюючим, як Євхаристія. Якщо ми розбиті, хворі, знервовані, то це тому, що ми замикаємося в собі. Це не обов’язково має бути моральний гріх, але це може стати гріхом, якщо ми нічого не зробимо для того, щоб вийти з нашого ув’язнення. “Лазарю, вийди сюди!” (Ів. 11, 43), – говорить Євхаристія. Вона є щоденним нагадуванням, що ми створені для того, щоб виходити за межі свого Я.
Стаючи їжею і питтям, Ісус показує, що Він Сам – а тим самим і Бог-Отець, бо хто Його бачив, той бачив і Отця (Ів. 14, 9) – повністю віддав Сам Себе за нас. І саме через те, що Він є поживою і питтям, Він може увійти в нас і створити в нас ту саму любов, яка віддається. Він знає, що ми станемо тим, що споживаємо. Споживаючи агапу, любов, яка жертвує себе, ми самі стаємо агапою. Це геніально, що Євхаристія воднораз виражає любов Бога, яка віддає себе і яка будить в нас таку саму любов, що віддає себе. Вона показує нам, що Бог “приноситься в жертву” і що Він перетворює нас у людей “жертви”. Ми стаємо свідками “екстатичної любові” Ісуса, і Він Сам перетворює нас на людей “екстазу” (лат. extasis походить з гр. ek, що означає з, поза, та stasis – спокій, положення. – Ред.)
Віддані Отцю
Євхаристія робить нас “жертвою … освяченою у Святім Дусі” (Рим. 15, 16). Ми стаємо жертвою Богові. Ісус є жертовним Агнцем, офірованим Отцю (у Святій Месі тричі звемо Його “Агнцем Божим”), а ми, своєю чергою, є дрібними “агнцями Божими”, принесеними в жертву, посвяченими Богові. Нас підхоплює і втягує цей великий струмінь жертви, який плине через Євхаристію. В оновленій месальній літургії ця динаміка Євхаристії виразніша, ніж у дособорній Святій Месі. “Нехай Він зробить нас вічним (жертовним) даром для Тебе”, – молиться Церква (III Євхаристійна молитва).
Коли ми говоримо про жертву, то думаємо про наші маленькі зречення. Ті, хто виріс у традиційній католицькій родині, звикли до жертв такого роду. Хтось подарував мені у Великий Піст шоколадку, а я залишаю її до Пасхи. Це не позбавлене сенсу, але жертва – це щось більше. Жертва, якої чекає від нас Ісус, це, згідно з Біблією, – виконувати Його волю. “Ось Я іду, щоб чинити Твою волю, Боже” (Євр. 10, 7; 9). Усе Його життя розпинається між двома фундаментальними “Так”: “Fiat” Марії і Його власним: “Не що Я хочу, а що Ти” (Мр. 14, 36).
Жертвувати щось — не означає враз кинути те, чого власне й не вимагається. Жертвувати – значить відмовитися від власного самовільного життя. Це значить уже не хотіти самому ним керувати, але дозволити керувати Богові. Казати разом з Ісусом: “Отче, у Твої руки віддаю духа Мого!” (Лк. 23, 46), – або з Шарлем де Фуко (1858 – 1916): “Отче, Тобі довіряюсь. Роби зі мною, що хочеш”. Жертвувати – це вже не тримати своє життя у своїх руках, а скласти його на руки Бога, залишити себе, одне слово, залишити все, що відділяє нас від Бога.
Жертва завжди пов’язується зі смертю. “Стара людина”, той егоїст, нас уже не цікавить, ми відкидаємо її. Святий Священик з Арса (1786 – 1859) казав: “Якби ми збагнули Євхаристію, ми мусили б померти”. Померти, між іншим, через те, що Євхаристія є щось таке велике, таке могутнє, що ми не в змозі його осягнути, а також через те, що вона є жертвою Ісуса, в якій ми не можемо брати участі не вмираючи разом з Ним. Коли Ісус говорить: “Робіть це на Мій спомин”, Він запрошує нас увійти в Його смерть. Відправляти Євхаристію, не будучи готовими вмерти, є внутрішньою суперечністю.
Ми бо співробітники Божі (1 Кор. З, 9)
Ісус хоче ввести нас у Свою смерть, а це неминуче тягне за собою темряву, страх, самотність – але й довіру, і навіть виразне віддання Богові. Ісус прагне, щоб ми були разом з Ним. “Разом” – це дуже важливе слово. У Гетсиманськім саду Він просить учнів, щоб вони були разом з Ним: “Зостаньтеся тут і чувайте зо Мною”, а потім: “Отож і однієї години не спромоглися чувати зо Мною?” (Мт. 26, 38 і 40). У св. Івана Він ще більше наполягає: “Отче! Хочу, щоб ті, яких Ти Мені передав, перебували там, де і Я, щоби й вони були зо Мною та й бачили Мою славу, яку Ти дав Мені” (17, 24). Ми знаємо, що слава Його проявилася на хресті.
Ще раніше Ісус шукав нагоди, щоб дозволити деяким особам мати участь в Його жертві. Коли Марія і Марфа висилають посланців, які повідомляють, що “Господи, той, що любиш Ти його, слабує” (Ів. 11, 3), Ісус не йде, а чекає. “Любив же Ісус Марту і її сестру, і Лазаря” (11, 5), і зразу ж: “Тож як зачув, що той хворіє, ще два дні лишився на тому місці, де перебував” (11, 6). Обидва рядки становлять одне ціле – саме тому, що Ісус їх так любив, Він хотів, щоб і вони спізнали щось із Його страху перед смертю.
Найближчі Ісусові стають співучасниками Його страждання. Марія та Іван, учень, якого Ісус так любив, стоять під хрестом. Марія стоїть там як представниця всієї Церкви, кожного з нас. Усе, що терпів Ісус, терпить і Вона, з’єднана з Ним у повному значенні цього слова.
Навіщо стільки страждань? Не тільки тих страждань, яких ми варті – ми самі є причиною більшості наших страждань: хто відвертається від Бога, той сам створює собі пекло, – але й тих страждань, що зачепили невинних людей, незмінним прагненням яких є жити для Бога. Може, саме тут захована відповідь. Ісус хоче, щоб і вони були разом з Ним там, де є Він.
Чи це не страшно? А може, навпаки? Може, це незбагненний дар – бути разом з Ним? Людина цілу вічність радітиме з того, що вона хоч трохи могла бути разом з Ним, що Він захотів послугуватися нами, що Його велика справа спасіння хоч трошки була нашою. Бог хоче піднести нас на свій власний рівень, Він не має нас за немовлят, що здатні лише брати. Він прагне, щоб і ми могли давати так, як Він; Він трактує людину як партнера. Він любить наші жертви не тому, що потребує їх, а тому, що вони показують нашу велич.
Наша жертва доводить, що ми, бувши справді створені на образ Божий і на подобу Трьох Божественних Осіб, не тільки беремо, а й даємо. Як би ми могли бути введені в життя Святої Трійці й брати в Ній участь, не маючи змоги брати участь у Її вічному взаємному даванні?
Поміркуймо ще раз про цю дрібну крапельку води, яка змішується з вином під час Святої Меси. Краплею води є ти і я, що кажемо: я теж хочу брати участь. Коли після воскресіння Ісуса Петро мовить до Апостолів: “Іду ловити рибу”, – вони відповідають: “Підемо й ми з Тобою” (Ів. 21, 3). Так само і ми йдемо вслід за Ісусом, коли Він в Євхаристії приносить Себе в жертву Отцю.
Віддані одне одному
Ісус приносить Себе в жертву також і людині. Він і в цьому аспекті своєї жертовної позиції не хоче бути Сам без нас.
Ісус став для нас отим хлібом, що ламається. Він хоче і нас зробити таким хлібом, щоб ми були ним одне для одного і для цілого світу. Чудо розмноження хліба, про яке розповідає Євангелія, не повинне залишитися лише якоюсь історичною подією. Ісус хоче продовжувати це чудо через нас не тільки через те, що священики Церкви ділять Євхаристію, але й через те, що всі ми навзаєм ділимося. Ми самі повинні бути хлібом, як став хлібом Він.
Ісус народився у Вифлеємі. Вифлеєм означає “дім хліба”. Вже це вказує на покликання Ісуса: бути хлібом для сьігу. Коли Він народився, Його поклали в ясла – місце, куди закладають корм для худоби. Це також вказує на те, що Ісус готовий стати кормом. Вифлеєм і ясла є вираженням “нетерплячості” Бога. Передусім вони вказують на те, що колись у майбутньому Він стане поживою. І в цьому ми також повинні бути разом з Ним, повинні бути хлібом у Хлібі. Він приходить до нас не тільки для того, щоб зміцнити й нагодувати нас, але й для того, щоб ми, зі свого боку, могли годувати інших. Ми можемо ділити з Ним відповідальність і бути поживою для світу.
Приймати Ісуса в Євхаристії як поживу зрештою означає, що ми самі стаємо поживою для інших. Поживою, яку дає Ісус, є Його любов. Чимось нечуваним у Євхаристії є те, що нам дається власна любов Бога, і не як тема для наших роздумів, не як приклад для наслідування, а як субстанційна пожива.
Якщо ми споживаємо і п’ємо цю любов, то самі стаємо поживою і питтям. Суттю любові є віддавати себе. Ми починаємо тужити за тим, щоб наше життя стало життям для інших. Щораз менше ми затримуємося на собі, хочемо бути в розпорядженні інших, робити їх щасливими; замість. жалкувати за собою, ми піклуємося про інших; замість замикатися у власному смутку радіємо з тими, що радіють, і плачемо з тими, що плачуть (пор. Рим. 12, 15). Ми вже належимо не собі, а іншим. Після споживання Тіла Ісуса і пиття Його Крові ми, своєю чергою, повинні говорити не словами, а життям: беріть і їжте – споживайте мене, напийтеся мною!
Якщо хочемо знати, для чого нам тіло, треба спрямувати погляд на Євхаристію. Наше тіло дане нам, щоб його віддавати. Природним станом для тіла є “бути відданим”. Ісус приходить до нас в Євхаристії для того, щоби кожен із нас міг особисто сказати: Це – тіло моє, що за вас видане.
Те, чого ми вчимося у школі Євхаристії – не дрібні справи, для цього потрібно ще багато про що дізнатися. Євхаристія – це таїнство, яке ми повинні часто приймати. Найкраще щодня, оскільки з кожним днем Церква приносить нам чисту, святу і бездоганну жертву разом з Ісусом. До цієї школи ми повинні ходити все життя. Егоцентризм, зосередження на собі такі невідпорні, що ми повинні повсякчас пильнувати свою спадкоємність з Ісусом, щоб поступово здолати цей егоцентризм.
Однак не досить відбути Святу Месу, немов якийсь робот чи автомат; ми мусимо знати, що ми робимо і згідно з цим жити.
Божа щедрість
Євхаристія вчить, що Бог не скупий у Своїй любові. Він завжди віддає Себе безкорисливо, не ощаджує нічого. Ми бачимо це в Кані Галілейській, де Ісус учиняє Своє перше чудо. Молодята, може, й не скупі, однак, без сумніву, щось неправильно спланували – забракло вина. В цю ситуацію втручається Ісус і перетворює так багато води на вино, і то вино найвищого гатунку, що всі дивуються. Адже таке добре вино не подають наприкінці учти!
Ісус, чудесно розмножуючи хліб, робить так, що його не тільки вистачає для всіх, але й залишається дванадцять кошиків куснів. Не треба боятися. Можна наїстеся досхочу. Завжди є ще більше, любов завжди більша.
Коли Марія з Витанії виливає дороге миро на голову Ісуса, учні здивовані. “Навіщо таке марнотратство?” – кажуть (Мт. 26, 8). Але Ісус стає на бік Марії, Він не має нічого проти такого марнотратства. В цьому Він незрівнянний.
Довга прощальна промова Ісуса знову вказує на щедрість Божу. Слова щедро спливають на учнів та їхні наївні питання. Як вже згадувалося, у св. Івана немає відомостей про встановлення Євхаристії, замість цього є образи Євхаристії. Сцена вмивання ніг є саме таким образом. Але й прощальна промова є образом. Ганс Урс фон Балтазар визначає прощальну промову Ісуса як “die Selbstverstromung des Wortes Gottes” (самовплив Божого Слова). Боже Слово проливається на Апостолів, які нічого не розуміють, точнісінько так само, як кров проливається на людськість, коли Ісус висить на хресті.
Це марнотратство Бога вчить нас не бути скупими в нашій любові. Ми можемо давати набагато більше, ніж нам здається, оскільки ми одержуємо її набагато більше, ніж думаємо. Немає побоювання, що джерело висохне.
Однак, хоч Бог такий великий, а Його любов така незмірна, Він здається нам таким маленьким у білій облатці. Він не шукає ні реклами, ні шоу, не має потреби бути популярним. Саме тому, що Він такий великий, Він добре почувається в малості. Його велич є величчю любові. В Євхаристії Він є малим, схованим, майже невидимим Богом, і тому багато кому важко Його розпізнати. Ми звикли, що той, хто великий, робить навколо себе великий розголос. Але ж природа вчить нас: те, що є справді велике, відбувається в схованці, в тиші. Зерно в землі сходить у тиші. Те, що є справді велике, заслонене мовчанням.
Анрі Нувен розповідає, як колись Мати Тереза з Калькутти сказала йому, що якщо ми не бачимо Бога в Євхаристії, то не можемо побачити Його в убогих. Важко розпізнати Бога в людині, яка ховається й за дуже відразливим, можливо, зовнішнім виглядом. Євхаристія повсякчас дає нам нові нагоди для того, щоб ми вчилися розпізнавати Бога в тому, що є мале й непомітне.
Немає нічого аж такого малого, щоб Бог не міг використати його як знак і місце Своєї присутності, переповненої любов’ю.
Перекладено з польської: 0. Wilfrid Stinissen OCD. Chleb, ktory lamiemy. Poznan, 1995