Культура

10 найпрекрасніших вітражів світу

20 Вересня 2015, 15:17 7102
p0230szl

Аугсбургський собор (кін. ХІ ст.)

Практика фарбування скла з декоративною метою виникла ще у стародавньому Римі, однак найстаріший збережений приклад цього мистецтва знаходиться в романській церкві німецького міста Аугсбурґ, яке називають серцем Баварії.

Портрети Мойсея, Даниїла та інших біблійних постатей споглядають вниз із південної клересторії (місця в головній наві храму над колонами) — пророки твердо стоять у своєму традиційному вбранні, оточені мармуровими рамками, і з часом стали тільки ще елегантнішими.

Зображення Христа із Вейссембурзького абатства (кін. ХІ ст.)

скачанные файлы

У Середньовіччі вітражі служили «Біблією для бідних», даючи змогу вірним, які не вміли читати латиною, дізнатися історії з Євангелія. Цей портрет Христа нині розміщено у Страсбурзькому музеї у Франції. Вважається, що він походить із бенедиктинського абатства на півночі Ельзасу, де його похмурий вираз і суворий погляд справляв сильне враження.

Кафедральний собор Богоматері у Шартрі (поч. ХІІІ ст.)

chartreswindow

Попит на вітражі сягнув апогею наприкінці епохи Середньовіччя. Собор у Шартрі має міцні підпірні арки — аркбутани, які уможливили будівництво величезних вікон, зокрема й славнозвісного вікна‑рози, яке детально зображує народження Христа. Щільність композиції заливає інтер’єр кафедрального собору яскравою, барвистою загравою.

Сен‑Шапель (сер. ХІІІ ст.)

скачанные файлы (2)

Для сучасних глядачів вітражі можуть здаватися виключно декорацією, але в Середньовіччі вони ілюстрували не лише біблійні оповіді, а й місцеву історію та політичну владу. 15 високих вікон Святої капели, що розташована на паризькому острові Сіте, зображують сцени зі Старого та Нового Завітів, а також святу реліквію — терновий вінець, залитий кров’ю Христа, привезену до Парижа королем св. Людовіком.

Йоркський собор, або Кафедральний собор Святого Петра  (XV ст.)

скачанные файлы (3)

Один із найвеличніших європейських соборів, готичний шедевр у північній Англії має гігантське вікно у східному крилі, яке донині залишається найбільшим вітражем з усіх на світі. У його «серці» міститься хвилююче зображення прийдешнього Апокаліпсису. Вітраж, спроектований Джоном Торнтоном (першим неанонімним художником у британській історії), зараз реставрують.

«Король Артур і сер Ланселот» (1862 р.)

скачанные файлы (4)

В епоху Ренесансу вітражне мистецтво занепало. У той час техніка, яку сьогодні ми називаємо «готикою», вважалася наївною, ба навіть варварською. Лише у XIX столітті художники поглянули на цей стиль по‑новому: Вільям Морріс, інноваційний дизайнер і радикальний соціаліст, виконував не тільки сцени релігійної тематики, а й світські замовлення для модних на той час неоготичних будівель. Яскравий приклад — вітраж «Король Артур і сер Ланселот».

Вітраж Френка Ллойда Райта (1912 р.)

скачанные файлы (5)

Найвизначніший архітектор Америки вірив у повну єдність дизайну дому, яка включала в себе не тільки саму будівлю та меблі, але також і вікна. Безпосередньо натхнений рухом мистецтв і ремесел Вільяма Морріса, райтівський стиль прерій прагнув створити органічну безшовну архітектуру за допомогою абстрактних віконних композицій.

Пресвітеріанська церква у Балтіморі (Brown Memorial Church) (1915 р.)

скачанные файлы (6)

Кар’єра Луїса Комфорта Тіффані охопила майже кожен вид декоративно-прикладного мистецтва, від ювелірного дизайну до кераміки, але найбільший вплив він мав саме на розвиток віражного мистецтва. Змішуючи кольори, доки скло було ще в розплавленому стані, його мистецька студія могла створювати молочні або опалові ефекти: це мало більш живописний і вишуканий вигляд, ніж будь-коли раніше, і визначило смаки американської еліти на покоління вперед.

«Каплиця Матісса» (1949‑1951)

скачанные файлы (7)

Серед білого простору невеликої каплиці сестер‑домініканок у французькому місті Манс три вітражі Анрі Матісса палають кольорами південної Франції: сонячно‑жовтим, темно‑зеленим та середземноморським яскраво‑блакитним. Хоч палітра й має певне літургійне значення (блакитний є кольором Марії, а жовтий символізує світло Бога), Матісс робить вибір на користь абстрактної композиції: він дозволяє суцільним шибам кольорового скла нести церковну ношу.

Ґроссмюнстер, Цюріх (2006‑2009)

372981_900

Зіґмар Польке — «вивертливий» ерудит повоєнного німецького мистецтва, а нині автор знаменитої ретроспективи Музею сучасного мистецтва у Нью-Йорку — багато років провів, проектуючи нові вікна для тисячолітнього Кафедрального собору Цюріха, який втратив своє оздоблення за часів Реформації. П’ять вітражів зображують біблійні сцени; однак найбільш захопливими є абстрактні композиції митця, виконані з тонко нарізаного агату, які «розбивають» щільні стіни храму потоками світла.

За матеріалами: BBC Culture
Переклад: Анастасія Подлюк, СREDO

 

 

 

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: