На шляху життя християнина правда це не те, що підлягає обговоренню: треба бути справедливими, будучи милосердними, а віра має бути вільна від казуїстичної логіки.
Так Папа Франциск говорив 24 лютого 2017 р. під час ранкової Святої Меси в Домі св. Марти. У цій проповіді він послався на питання, яке Ісусові ставили фарисеї: «Чи дозволяється чоловікові віддалити від себе свою жінку?» (див. Мк 10, 1‑12). Папа зазначив, що у Євангелії сказано: вони говорили це, випробовуючи Його — спокушаючи Сина Божого.
Виходячи з відповіді, яку Господь Ісус дав фарисеям, Папа вказав, що для нас найважливіше у вірі:
«Ісус не відповів, чи Він погоджується, чи ні; Він не піддався казуїстичній логіці. Вони бо думали про віру виключно з категоріях “можна” чи “не можна”, наскільки можна, наскільки не можна — у категоріях казуїстичної логіки. Ісус цього не приймає і скеровує до них питання: “А що вам наказав Мойсей? Що каже ваш Закон?” Він пояснив їм дозвіл, наданий Мойсеєм для полишення жінок чоловіками, і вони самі опинилися в пастці. Оскільки Господь Ісус назвав їх людьми із затверділими серцями: “через затверділість сердець ваший він написав вам цей припис”, і сказав правду. Без казуїстики, не дозволяючи, Він каже правду», — підкреслив Святіший Отець.
Папа нагадав, що Господь Ісус завжди каже правду, пояснює правдивість Святого Письма, закону Мойсея, так, як вони були створені. Робить Він це також і коли Його учні запитують Його про перелюб: «Хто відпускає свою жінку й бере іншу — чинить перелюб щодо неї. І якщо жінка покине свого чоловіка, а вийде за іншого, — чинить перелюб».
Франциск зазначив, що хоча перелюб це серйозний гріх, та Господь Ісус не уникав розмови з жінкою-перелюбницею, поганкою, пив із її посуду, не очищеного ритуально, а насамкінець сказав: «Я тебе не засуджую. Не гріши більше».
«Ми дуже чітко бачимо, що шлях Ісуса провадить від казуїстики до правди й милосердя. Ісус покидає казуїстику! Тих, хто хотів виставити Його на спокусу, хто думав згідно з цією логікою — “можна, не можна” — в іншому місці Євангелія Він називає “облудниками”», — нагадав Папа.
Святіший Отець вказав, що життєвий шлях християнина не може підлягати казуїстичній логіці, а повинен відповідати правді, яку супроводжує милосердя, як у самого Ісуса, «бо Він є втіленням Отцевого милосердя й не може зректися себе самого. Він не може від своєї сутності відмовитися, що Він є Правдою Отця, й не може себе зректися, бо є Милосердям Отця», — підкреслив Франциск. Він зазначив, що цей шлях, якого нас навчає Ісус, — нелегкий для застосування перед лицем спокус, які несе життя.
«Коли спокуса торкається нашого серця, то цей шлях виплутування від казуїстики до правди й милосердя є нелегким: ми потребуємо Божої благодаті, щоб вона допомогла нам іти у цьому напрямку. Й ми завжди повинні про неї просити. “Господи, дай мені бути справедливим, але щоб я був справедливий і водночас милосердний, а не справедливий, охоплений казуїстикою. Справедливий у милосерді, як Ти”. Ну а крім того, людина казуїстичної ментальності може запитати: що ж найважливіше в Бозі — справедливість чи милосердя? Вони у Ньому нерозривні. У Бозі справедливість є милосердям, а милосердя — справедливістю. Нехай Господь допоможе вам зрозуміти цей шлях, що нелегко, але робить нас щасливими, а також зробить щасливими багатьох людей», — сказав Папа на завершення своєї проповіді.
Переклад CREDO за матеріалами: Gość Niedzielny