Єпископ Ратко Періч, ординарій дієцезії Мостар‑Дувно у Боснії та Герцеговині, на території якої знаходиться Меджугор’є, у неділю 26 лютого 2017 р. оприлюднив заяву. В ній він укотре висловив своє переконання щодо недійсності об’явлень Матері Божої у цьому місці, ретельно аргументуючи цю тезу.
«Позиція курії протягом цього періоду була чіткою та рішучою: це неістинні об’явлення Пресвятої Діви Марії», — сказано в заяві ординарія, оприлюдненій на офіційному сайті дієцезії. Владика спирається на дослідження автентичності об’явлень, проведених дієцезією, починаючи від 1982 р., а також Конгрегацією віровчення.
У червні 1981 року Марія об’явилася шістьом місцевим дітям. 24 червня у францисканській парафії св. Якова у місцевості Подбрдо, біля підніжжя гори Чрніци в селі Меджугор’є в Герцеговині об’явилася Пані, хорватською — Госпа. Першого дня об’явлення бачили троє місцевих дітей, наступного — ще троє. Відтоді видіння тривають і понині, хоча не щодня, і не всі з візіонерів мають їх однаково часто.
Від самого початку об’явлення Богородиці у Меджугор’ї стали джерелом і численних навернень, і суперечок. Багато людей переживають чудеса у цьому місці, інші ж не припиняють доводити: візії — фальсифікація.
Зокрема, єпископ Ратко Періч вважає об’явлення маніпуляцією візіонерів та священиків, які працюють із ними. Владика був висвячений на священика у дієцезії, яку сьогодні очолює; у своєму зверненні він підкреслює свою марійну побожність, однак вважає об’явлення недійсними.
«Під час мого єпископського служіння, спочатку як єпископа‑помічника (1992‑1993 рр.), а згодом як ординарія, я проповідував та публікував книжки і статті марійної та маріологічної тематики; усього їх понад 50. Я намагався показати у них роль Пресвятої Діви у втіленні та Ісусовому ділі спасіння — Сина Божого та її Сина, а також Її заступництво за всю Церкву, якої Вона є Матір’ю за ділом благодаті. Як і мій попередник, святої пам’яті Павао Жаніч, вважаю об’явлення, що сьогодні досягли кількості 47 000, недійсними», — написано в заяві.
Владика пояснює, що саме викликає його сумніви, якщо йдеться про надприродній характер об’явлень у Меджугор’ї: «Жіноча постать, яка ймовірно являється у Меджугор’ї, поводиться цілком інакше, ніж реальна Діва Марія під час об’явлень, визнаних Церквою: зазвичай вона не говорить першою; вона сміється у дивний спосіб; перед деякими питаннями вона зникає, а згодом знову являється; вона покірна візіонерам та священикам, які змушують її спустися з пагорба до церкви навіть проти її волі. Вона із впевненістю не може сказати, скільки разів вона явиться, та дозволяє декому з присутніх стати на її шату, що лежить на землі, а також торкнутися її одягу й тіла. Це не Діва з Євангелія».
Єпископ також звертає увагу на питання «видимого знаку» від Діви, а також обіцянок візіонерів, що на вершині гори з’явиться вода: «Минуло майже 40 років — нема ані води, ані жодного іншого знаку, лише фантазії».
Звернення єпископа містить численні детальні докази розбіжностей у свідченнях візіонерів щодо мети об’явлень та їхньої тривалості: «Усі візіонери, крім одного, згідні у тому, що Богородиця являтиметься лише три дні, …однак виявляється, що вона знову передумала, і досі з’являється ось уже протягом 37 років», — каже єпископ.
У документі говориться також і про інші розбіжності, такі як: нерегулярність; дивне тремтіння; хибна річниця початку об’явлень; суперечності, що стосуються того, чи в об’явленнях присутнє дитя; непоясненні періоди мовчання; дивні послання; розбіжності в описі сукні Богородиці; нервовість, а не мир, що її відчувають візіонери; можливість торкнутися Богородиці, а також свідомі маніпуляції об’явленнями.
«Беручи до уваги все досліджене та вивчене дієцезіальною курією, включно з описом перших семи днів гаданих об’явлень, ми можемо у мирі ствердити: Богородиця не являлася у Меджугор’ї! Це істина, яку ми стверджуємо з вірою у слова Ісуса, який навчає, що саме істина нас визволить».
У квітні 1991 р. єпископи колишньої Югославії на підставі проведених досліджень також ствердили, що ці об’явлення не мають надприродного характеру. На підставі їхніх досліджень Конгрегація віровчення у жовтні 2013 року заборонила духовенству й вірним брати участь у конференціях та публічних целебраціях, під час яких визнаватиметься вірогідність цих об’явлень.
Як повідомлялося, 11 лютого 2017 року, в літургійний спомин Матері Божої Лурдської, Папа призначив архиєпископа Генрика Хосера, ординарія Варшавсько-Празької дієцезії, бути його спеціальним представником у Меджугор’ї.