Роздуми до Слова Божого на понеділок ІІ тижня Великого Посту
Великий Піст — це заклик до милосердя: Будьте милосердні, як і Отець ваш милосердний. Поміж чотирьох Євангелістів тільки Лука вживає цей прикметник οικτιρμον [ойктірмон] — співчутливий/милосердний. Мабуть, тому, що сам був лікарем і часто бачив страждання, біль та сльози, а його Євангеліє — найбільш чутливе до соціальних проблем та потреб, усякої біди й несправедливості. Взагалі в усій Біблії слово «співчутливий» зустрічається лише 20 разів і майже виключно це одна з прикмет Бога: Господь, Господь, Бог співчутливий і милосердний, довготерпеливий і многомилостивий, і вірний (Вих 34, 6). Усе багатство проявів милосердя ми знаходимо тільки у серці Бога Отця. Тому слова: Будьте милосердні, як і Отець ваш милосердний — це вершина об’явлення, ким є Бог для нас та ким є ми.
Ця особлива Божа прикмета родиться з вигуку «ой-ой!» (ОЙ-ктірмон). Саме такі вигуки постійно чув лікар Лука. Це вираз болю, нарікання на біль. Отож конкретний прояв милосердя — це відчуття болю ближнього; саме співчуття і вираз співчування. Господь відчуває біль свого народу і кожного особисто, тому ми маємо навчитися відчувати цей біль разом із Ним, аби бути милосердними, як Він.
Саме так об’явився Господь Бог Мойсею у пустелі: І промовив Господь: “Бачу я, бачу бідування народу мого, що в Єгипті, і чую голосіння, що його спричинюють доглядачі. О, я знаю біль його! Тому я й зійшов рятувати його з рук єгиптян і вивести його з тієї землі в землю простору і гарну, що тече молоком та медом. І ось голосіння синів Ізраїля дійшло до мене, я бачив утиски, що ними пригнітають їх єгиптяни (Вих 3, 7‑9).
Щоправда, Мойсей ще раніше виходив до своїх братів. Закінчилося це вбивством єгиптянина, адже він зовсім не знав Бога, котрого ще не зустрів, «оглядаючись туди й сюди», тому й не міг бути милосердним так, як Він: Раз якось, у той час як Мойсей був уже дорослий, вийшов він до братів своїх та й приглядався до їхніх тяжких робіт; і побачив як один єгиптянин б’є єврея, одноплемінника його. Озирнувся він туди й сюди і, бачивши, що нема нікого, убив єгиптянина та й сховав його в піску. Іншого дня вийшов він знову та побачив, як двоє євреїв б’ються; і каже до того, що скривдив: “Чого б’єш ближнього свого?” А той: “Хто тебе настановив князем і суддею над нами? Чи не задумав ти вбити й мене, як убив єгиптянина?” Злякався Мойсей та й каже собі: “Таки виявилося діло.” (Вих 2, 11‑14)
Тому далі слідує пересторога Ісуса, поєднана з обітницею: не судіть — і не будете суджені, не осуджуйте — і не будете осуджені, простіть — і проститься вам, давайте — і дасться вам. Однак принцип залишається той же: поводитись так, як поводиться співчутливий Господь. Зло і провина відносяться до милосердя так, як яма до води: що більша яма, то більше води містить: міру добру, натоптану, струснуту й переповнену дадуть вам у подíл.