У Ватиканських музеях 27 червня 2017 р. відбувся показ фільму «Папа Франциск: моя ідея мистецтва» (Papa Francesco: La mia idea di arte). Цю документальну 45‑хвилинну стрічку висунуто на премію «Оскар»-2018.
Фільм знято на підставі розмов зі Святішим Отцем, які провели авторка кінотвору — італійка Тіціана Лупі та аргентинський актор Алехандро Мармо. Спочатку вони видали книжку-інтерв’ю, а тепер Тіціана Лупі представила фільм.
У ньому йдеться про 11 славетних творів мистецтва різних історичних періодів, які знаходяться у Ватиканських музеях. На їхньому тлі Франциск представляє своє бачення та розуміння мистецтва.
Як розповідає Т. Лупі, папа розглядає мистецтво, з одного боку, як знаряддя євангелізації, наводячи у цьому контексті приклад Сикстинської каплиці як своєрідну «Біблію просто неба», яку «може читати кожен», а з іншого боку — як знаряддя, що служить для спротиву культурі відкинення (ця тема, як знаємо, нинішньому папі дуже близька). «Алехандро робить це через матеріали про відкинення та співпрацюючи з людьми, яких суспільство визнає відкиненими, бо вони живуть в умовах нестатків», — сказала авторка фільму.
Разом із Папою Франциском «ми уклали своєрідну галерею мистецтва з образами, вибраними зі збірок Ватиканських музеїв, якими всі можуть милуватися і які відповідають його ідеї мистецтва», — зазначила Тіціана Лупі. Твори, які у книжці-інтерв’ю подано зображеннями, у фільмі «оживають». Тіціана звернула увагу, що «діла милосердя це трохи як синтез нинішнього понтифікату», а для Франциска мистецтво це ще одне знаряддя, яке служить єднанню людей і, так само як милосердя, «не повинне відкидати нікого й нічого».
Алехандро Мальмо під час представлення фільму сказав, що у нинішньому світі, як на війні, мистецтво має бути знаряддям миру, і «все, що наближає до миру, для мене є мистецтвом». «У цьому сенсі я вважаю, що мій зв’язок із Папою Франциском, ще коли він був архиєпископом Буенос-Айреса, залишився той самий: він — мій душпастир», — сказав аргентинець. Хорхе Берґольйо, підкреслив актор, наблизив його до Церкви, до Ісуса, «який мені подобається і подобається мені як син людей праці, близький до реальності, який не замикається у кабінеті».
Окрім видатних творів митців, таких як Караваджо чи Мікеланджело, фільм показує також і, наприклад, барельєф, виконаний із залишків металу — це символізує «культуру відкинення». Показано там і старий рено‑4, отриманий Франциском від одного зі священиків, який (за словами самого папи) ілюструє «вбогу Церкву для вбогих».
Директорка Ватиканських музеїв Барбара Ятта сказала, що задоволена співпрацею для фільму. Ідея мистецтва для нинішнього папи є ідеєю милосердя, зверненого до покірних, скерованого на віднайдення, на поновне користання. «І це відео, зроблене, як і книжка, в “чотири руки”, є свідченням цього», — сказала вона, і висловила переконання, що інституція, якою вона керує від 1 січня ц.р., відповідає саме тому, що становить для Папи послання мистецтва для світу. «Ми приймаємо відвідувачів з усього світу, ми не запилюжене нагромадження, а місце, яке певним чином хоче розмовляти з різноманітними нинішніми реальностями у якнайбільш різних формах вираження», — зазначила Барбара Ятта.
Фото: Diocesi di Prato