Від Рима по Святу Землю можна захоплюватися християнськими храмами, які поставили перші християни.
Ці будівлі — свідчення ревності віри наших «предків у Христі». Коли Римська імперія почала визнавати існування нової віри, християни почали будувати храми, в яких краса теж воздавала би честь Єдиному Богу. Часто при цьому вони використовували архітектурні знахідки своїх сучасників-поган. Минають століття, а ці будівлі й надалі залишаються втіленим вираженням сили Доброї Новини.
Кафедральний собор св. Домнія (хорватською Светог Дує). Спіл, Хорватія, ІІІ ст. Спершу це був мавзолей римського імператора ДІоклетіана, чим пояснюється восьмикутна форма будівлі та розташування імператорського палацу у неї всередині. Мавзолей перетворили на церкву в VII столітті за рішенням Йоана І із Равенни, архиєпископа Спліта. Цей же єпископ привіз сюди реліквії святого Домнія (Домна), убитого за велінням ДІоклетіана.
У ХІІ столітті до катедри добудували дзвіницю, а в XVIII столітті її розширили.
Катедра в Ечміадзині, Вірменія. Найстарший вірменський храм. Був збудований 303 року за розпорядженням Григорія Просвітника, а його назва (Ечміадниз) означає Зішестя Єдинородного. Внаслідок політичних потрясінь катедра зазнала й серйозних фізичних пошкоджень. Її відбудували у V столітті в нинішній формі, яка відображає хрест. Дзвіницю добудували у XVII столітті.
Ечміадзин — класичний приклад вірменської архітектури, яка вирізняється гармонійними пропорціями і простотою фасаду. 2000 року цей храм потрапив до списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО.
Храм святого Георгія, Салоніки, Греція, 306 р. Цю святиню ще називають Ротондою святого Георгія. Один із найстарших храмів Салонік. Спершу це був язичницький храм, чим пояснюється його форма. Характер і призначення будівлі змінювалися багато разів: у XV столітті храм піднесли до рівня катедри, а в XVI столітті кафедральний християнський собор був перетворений на мусульманську мечеть (мінарет видний і донині). Лише на початку ХХ століття будівлю повернули Церкві Христовій.
Відомим є також інтер’єр цього храму: будівля увінчала куполом, на якому мозаїка зображує друге пришестя Ісуса.
Базиліка святих Козьми і Дам’яна, Рим, 309 р. Базиліка розташована у Вічному Місті, в центрі Форуму Веспасіана. Постала на руїнах храму Ромула, збудованого в IV столітті за імператора Максентія. У VI столітті частину храму передали папі Феліксу IV, який зробив її базилікою та присвятив Козьмі з Дам’яном. У XVI i XVII століттях у цьому храмі проведено певні модифікації, однак візантійські мозаїки VI століття там вціліли.
Церква Премудрості Божої, Софія, Болгарія, 313 р. Храм, від якого місто Софія отримало назву, дивує нині своєю оригінальною архітектурою: він повністю виконаний із цегли. Це найстарша базиліка східного християнства, що постала на початку IV століття, а в наступні століття не раз була перебудована. Імператор Юстиніан, який у VI столітті започаткував створення багатьох архітектурних шедеврів, посвятив базиліку Премудрості Божій (Hagia Sophia).
Базиліка Матері Божої з Катаполіані, Греція, 326 р. «Церква Ста Дверей» була збудована на руїнах стародавнього грецького храму за панування імператора Константина. Згідно з побажанням Єлени, матері імператора, храм присвятили Матері Божій. У VI столітті за розпорядженням імператора Юстиніана храм увінчали куполом, який існує і понині.
Всередині привертає увагу мармуровий баптистерій з фонтанами і мозаїками.
Дім Ананії, Дамаск, Сирія, V століття. Це старовинна підземна будівля, яку використовували як храм від V століття, — місце, де св. Апостол Павло прийняв хрещення з рук Ананії.
Базиліка Гробу Господнього, Єрусалим, Палестина, 335 р. Паломники сюди приходять починаючи з IV століття. Згідно з традицією, збудована над гробом, у якому було покладено тіло Христа після розп’яття.
Перший християнський санктуарій, створений за імператора Константина. Еклектизм будівлі свідчить про її довгу історію. Для християн це найважливіше і найчастіше відвідуване місце культу.