Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 29 березня
Я сам перейду з тобою в Єгипет, я й виведу тебе напевне назад, а Йосиф рукою своєю закриє тобі очі. Справді, припускаю, що якась глибша таємниця прихована в цьому місці… Ким є такий народ, який став народом великим у Єгипті, і хто в кінці знову був назад виведений? В такий спосіб, у який це стосується теперішнього Якова, якого ці слова, правдоподібно, стосуються, — висловлювання не видається правдивим. Адже він таки не був виведений назад з Єгипту, оскільки там помер. З іншого боку, абсурдно стверджувати, що Бог вивів Якова назад із Єгипту, оскільки тіло його було вивезене. Якби таке можна було прийняти, то було би неправильно, що Бог не є Богом мертвих, але живих. Отож, неправильно застосовувати ці слова щодо мертвого тіла, а не живого і сповненого сил.
Тому розгляньмо таке: чи не поданий тут як образ Бог, який сходить у цей світ і до великого народу, тобто до Церкви поган, і після завершення всього повертається до Отця, так і образ первозданної людини, народженої з землі, яка в боротьбі сходить до зайнятості світу цього в Єгипет, щойно насолоди стали причиною її вигнання з раю. Зійшовши зі шляху, чоловік прирік себе на боротьбу зі змієм відповідно до сказаного: Воно розчавить тобі голову, а ти будеш намагатися ввіп’ястися йому в п’яту (Бут 3,15), і ще сказано про жінку: Покладу ворожнечу між тобою і жінкою і між твоїм потомством та її потомством.
Тим не менше, Бог не покидає тих, які вимушені ставати на боротьбу, але завжди з ними перебуває. Він піклується про Авеля, засуджує Каїна. Коли Єнох кличе Його, Він перебуває з ним. Він наказує Ною зробити ковчег із міцного смоляного дерева для спасіння під час потопу. Він виводить Авраама з дому його Отця і від родини. Він благословляє Ісаака і Якова. Він виводить синів Ізраїля з Єгипту. Він пише Закон букви через Мойсея; через пророків довершує те, чого бракувало. Ось що означає: Я сам перейду з тобою в Єгипет. Це можна застосувати до такого висловлювання: Я виведу тебе звідти назад у кінці. Припускаю, що, як ми казали вище, це означає, що в кінці світу Його Єдинородний Син зійшов навіть до пекельної підземної безодні для спасіння світу і вивів звідти первозданну людину.
Кожен з нас у такий спосіб і таким шляхом вступає до Єгипту і бореться; і якщо він достойний того, Бог завжди буде біля нього і витворить від нього великий народ. Адже народ є великим завдяки кількості чеснот і сумі справедливості, в якій святі збільшуються і зростають.
Оріген
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com