Повертаючись із Женеви до Ватикану, Папа Франциск традиційно поспілкувався з журналістами. Мова була про молодь, мігрантів і діалог.
«Це був дещо важкий день, принаймні для мене. Але я задоволений. Задоволений, адже різні речі, які ми зробили, як от молитва на початку, діалог під час обіду, що був прекрасним, і Свята Меса – все це принесло мені радість», – сказав Папа Франциск, вийшовши до журналістів під час перельоту до Рима по завершенні його одноденного візиту до Женеви.
Про це пише Vatican News.
«Зустріч» і «стурбованість» щодо молоді
Відповідаючи на запитання швейцарських журналістів про те, що він хотів би виокремити як підсумок інтенсивного дня, Святіший Отець насамперед звернув увагу на слово «зустріч». Він зазначив, що з усіма мав «людяні зустрічі», далекі від формального підходу.
За його словами, починаючи від зустрічі з Президентом Швейцарії і до розмов із провідниками християнських Церков, серед різних тем з’являлася стурбованість щодо молодих поколінь. «Бо також усі конфесії сьогодні стурбовані, в доброму значенні цього слова, становищем молоді», – сказав Папа, згадавши за цієї нагоди про досвід перед-синодальної зустрічі. Вона відбувалася в Римі у березні, зібравши молодь різних конфесій і навіть невіруючих, та «викликала особливе зацікавлення».
Екуменізм і справа міжконфесійних подружь
Представник німецьких журналістів, у світлі заклику Папи «дивитися на те, що конкретно можна зробити, замість того, щоб знеохочуватися неможливим», повернувся до теми Святого Причастя для некатоликів у випадку міжконфесійного подружжя, яку нещодавно німецькі єпископи обговорювали на свої пленарній зустрічі та під час візиту до Ватикану.
Святіший Отець нагадав, що ці випадки чітко регламентуються канонічнім правом, і те, про що говорили німецькі єпископи, передбачене в кодексі. Але приписи права передбачають, що питання «причастя у спеціальних випадках» повинен вирішувати кожен єпископ окремо. Проблема виникла, коли питання було винесене на рівень єпископської Конференції, а цього вже не передбачено в кодексі. Саме тому було вирішено зачекати на «зріліший документ», що матиме «орієнтативний характер», щоб допомогти дієцезальним єпископам краще вести ті справи, які канонічне право вже їм дозволяє.
Вирішення мігрантської кризи вимагає співпраці між урядами
З боку представниці іспаномовної групи журналістів пролунало запитання щодо міграції. Глава Католицької Церкви знову підкреслив, що до людей, які втікають «від голоду та війн», слід застосувати критерії, підсумовані чотирма дієсловами: «прийняти, супроводити, влаштувати, інтегрувати», відповідно до можливостей кожної країни.
За словами Папи, уряди повинні досягти порозуміння, насамперед для того, щоби пошвидше вирішити нагальні критичні ситуації, а також планувати заходи в середньостроковій перспективі, аби вирішувати проблему в корені. Слід інвестувати в освіту та створення робочих місць у країнах, що переживають труднощі, аби покласти край проблемі «контрабанди мігрантів».
Як зауважив Святіший Отець, важче «вирішити проблему війн» чи «переслідування християн», але «проблему голоду можна подолати», якщо міжнародна спільнота конкретно діятиме в цьому напрямку. Папа схвально відгукнувся про країни, які виявили «великодушність», приймаючи мігрантів, а щодо ситуації у США ще раз повторив, що стоїть по стороні місцевих єпископів.
Криза прав людини
Представниця англомовного блоку порушила проблему доктрини про «справедливу війну», запитуючи, чи Католицька Церква не повинна би деякою мірою долучитися до так званих «Церков миру». Це протестантські спільноти, які навчають, що той, хто вдається до насильства, не може вважатися християнином.
Відповідаючи на це запитання, Папа звернув увагу на те, що причиною війн, які сьогодні терзають світ, є «криза прав людини». За його словами, все стало «відносним», і тема прав людини вже не викликає того ентузіазму, як 70 чи навіть 20 років тому. Він навів відомі слова Ейнштейна, що зброєю четвертої світової війни будуть палиці, знову розкритикувавши той факт, що надто великі ресурси витрачаються на озброєння.
Святіший Отець закликав вирішувати всі конфлікти «не як Каїн», але «шляхом переговорів, діалогу й посередництва», а також рішуче засудив фундаменталізм, який проявляється і в деяких католицьких середовищах.
Діалог, а не прозелітизм
Перш ніж завершити прес-конференцію, Папа Франциск підсумував цей день, назвавши його «насправді екуменічним». «Під час обіду пролунала одна чудова річ, яку хочу залишити вам для подальших роздумів: у рамках екуменічного руху ми повинні усунути зі словника слово “прозелітизм”. Екуменізм із прозелітизмом неможливий, слід обирати: або ти маєш екуменічний дух, або ти за прозелітизм», — сказав він.
Подяка архієпископові Беччу
Наприкінці Папа запросив вийти архієпископа Анджело Беччу, який завершує своє служіння на посаді заступника Державного секретаря із загальних питань. Для нього подорож до Женеви була останньою на цій посаді. Франциск подякував йому за служіння, а особливістю цього моменту став привезений сардинський торт, з огляду на походження майбутнього кардинала.