Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 30 вересня
Однією з великих тем богослов’я апостола Павла є протиставлення Божого Закону і благодаті. Павло ніколи не зневажав Закон, він лише говорив про нього як про вихователя, що супроводжує дитину до її дорослого віку (пор. Гал 3,24).
З приходом Христа зникає потреба у вихователі, бо серце вихованців вже готове до того, щоби прийняти Божу благодать і жити нею. Те, що пише апостол до галатів, відоме нам і сьогодні: правила зазвичай встановлюють там, де є потреба уникати зайвих непорозумінь. Вони регулюють зовнішнє життя і надають йому конкретної форми. Навіть Божі Заповіді, як частина Закону, отриманого юдеями у Синайській пустині, є окресленням звичайної загальнолюдської норми. Це є мінімум, виконання якого повинне відрізняти людину від інших нерозумних створінь.
Однак у цьому випадку Павло не говорить про Божі заповіді, а радше про ті діла Закону, які, на думку юдеїв, були необхідними для збереження серед поганського світу їхньої ідентичності й гарантували їм спасіння (тут, перш за все, йдеться про обрізання). Для Павла з початків його проповіді серед поган було зрозумілим, що для того, хто повірив у Христа і тим самим уклав з Богом новий союз, немає потреби виконувати приписи старого Закону.
Одержимість Павла любов’ю до Ісуса дивує і захоплює. Він не ідентифікує себе більше з вибраним народом, але з самим Господом: я — розп’ятий з Христом (Гал 2,9). Така постава є великим викликом для моєї особистої віри, яка часами доволі літепла… Наскільки ж глибоко слід мені сягнути у своє серце і звільнити в ньому місце для Господа, щоб могти сказати з Павлом: Живу вже не я, а живе Христос у мені (Гал 2,20)?
Для Павла вже непотрібен Закон, виконання якого приведе Його до єдності з Господом, бо він лише в Ісусі бачить свій шлях до Небесного Царства, він бачить це Царство в самому Ісусі. Так само кожен, хто живе вірою в Божого Сина, який видав себе з любові на смерть, вже не має потреби у будь-яких приписах Закону, адже тепер він у відповідь керується у своєму житті лише любов’ю.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com