Продовжуючи роздуми над П’ятою заповіддю, Святіший Отець звернув увагу на те, що вона стоїть також на сторожі гідності людини.
Байдужість убиває, адже це немовби сказати іншій людині: «Ти для мене мертвий». На це звернув увагу Папа Франциск під час загальної аудієнції в середу, 17 жовтня 2018 р., повертаючись до роздумів над п’ятою Божою заповіддю — «Не вбий», повідомляє Vatican News.
Ненависть — це вже вбивство
Святіший Отець нагадав: як говорилося минулого разу, ця заповідь вказує на те, що «в Божих очах людське життя є цінним, священним і недоторканним». А тому ніхто не може «зневажати життя іншого чи своє власне», адже «людина носить у собі Божий образ та є об’єктом Його безмежної любові». Ісус же об’явив ще глибше значення цієї заповіді, стверджуючи, що на Божому суді також і «гнів проти брата є формою убивства», а тому апостол Йоан писав: «Хто ненавидить брата свого — той убивця».
«Однак Ісус не зупиняється на цьому, але в світлі тієї є логіки додає, що також образа та зневага можуть убивати. А ми звикли ображати інших. Це правда. І образа іншого стає для нас немов подихом», — сказав Наступник святого Петра. Ісус каже нам: «Зупинися, бо образа коїть лихо, вбиває». Зневажати — це «форма вбивства людської гідності», а тому «було би прекрасним, якби це повчання Ісуса ввійшло в наші серця та уми», вилившись у постанову ніколи нікого не зневажати.
Примирення як передумова молитви
«Жоден людський кодекс не прирівнює настільки різних учинків, надаючи їм того самого ступеня осуду. І, бувши послідовним, Ісус заохочує навіть припинити жертвоприношення, якщо згадаємо про те, що брат носить у своєму серці образу на нас, щоб піти й намагатися помиритися з ним. І також ми, йдучи на Святу Месу, повинні мати таке ж наставлення примирення з людьми, з якими ми мали проблеми, про яких ми погано думали, яких ми ображали», — сказав Папа. Натомість дуже часто можна побачити, як, чекаючи на початок Святої Меси, вірні пліткують і когось обмовляють, зазначив він.
Байдужість убиває
За словами Святішого Отця, так поширюючи сферу П’ятої заповіді, Ісус хоче сказати нам, що людина має «благородне життя», а її «сокровенне “я”» є не менш важливим від фізичного існування. «Насправді ж, щоби зранити невинність дитини, достатньо несвоєчасного вислову. Щоб розбити серце юнака, вистачить перекреслити його довіру. Щоби звести людину на ніщо, достатньо ігнорувати її. Байдужість убиває. Це немов би сказати іншому: “Ти для мене мертвий”, бо ти вже вбив його в своєму серці», — сказав Франциск, зазначаючи: не любити — це перший крок до вбивання, а не вбивати — перший крок, щоб любити.
«Хіба я сторож свого брата?…»
Папа вказав, що на початку Біблії читаємо «жахливі» слова, які зринули з вуст першого вбивці, тобто Каїна: «Хіба я сторож своєму братові?» Саме так кажуть убивці: це мене не стосується, це не моя справа. То чи є ми сторожами наших ближніх? «Так, ми є ними», — відповідає Святіший Отець, пояснюючи:
«Людське життя потребує любові. А яка любов є справжньою? Та, яку нам показав Христос, тобто милосердя. Любов, якої нам не може забракнути, — це та, яка прощає, приймає того, хто заподіяв нам лихо. Ніхто з нас не може вижити без милосердя, всі ми потребуємо прощення. Всі. Отож, якщо вбивати означає нищити, усувати когось, — то не вбивати означає дбати, цінувати, приймати. І також прощати».
Замало тільки не робити зла
Папа підкреслив, що не слід обманювати себе думкою про те, ніби зі мною все гаразд, коли не роблю нічого злого. На відміну від каменя чи рослини, від людини вимагається щось більше. «Існує добро, яке слід зробити, яке приготоване для кожного з нас», — сказав Папа Франциск, наголошуючи, що «Не вбивай» — це заклик «до любові й милосердя».