Роздуми

Скільки людини в Бозі?

27 Грудня 2018, 20:13 1037

«Бог народився». Дивовижно, як Він, не перестаючи бути Богом, став уповні людиною.

Бог від Бога, Світло від Світла, Бог істинний від Бога істинного, роджений, несотворений, єдиносущний з Отцем, що через Нього все сталося. Він задля нас, людей, і нашого ради спасіння зійшов із небес і воплотився з Духа Святого і Марії Діви, і став чоловіком.

Ми повторюємо це під час кожної недільної Меси. Згадуємо таким чином істину, так гарно виражену св.Йоаном на початку його Євангелія, де він пише про Слово (Лоґос, Сина Божого), яке заради нашого спасіння стало тілом (людиною). Роздумувати над цим зниженням Бога до нас ніколи не буде мало. Це постійно недосяжний взірець смирення для всіх, а зокрема для тих, кому здається, ніби їх зліпити з глини, шляхетнішої за інших.

Однак цю істину протягом століть не раз ставили під сумнів. Колись — аріани, з якими довелося стати на тяжкий (на жаль, не лише теологічний) бій; потім, із плином часу, а також і нині, — різні їхні послідовники. Ні, це неможливо, щоб сам Бог міг стати людиною! — кричали, точно переконані, що погляди їхніх супротивників ображають Творця. Бог не міг стати своїм власним створінням, Бог не міг народитися з жінки!!! Бог не міг страждати і померти, вбитий! Ні! Ні! Ні! — з великою повагою до величі Бога вони так волали і волають. Ісус, загалом беручи, був кимсь надзвичайним, ну може, навіть якоюсь істотою, вищою за інші створіння, нехай навіть за ангелів, але Він не міг бути Богом! Святий Бог не міг особисто увійти в людський бруд! І кому прихильники цього погляду проголошували, що Він походив дещо з іншої субстанції, ніж Отець. Або (як прихильники іншої єресі) що Ісус, загалом, може, і був Богом, але став ним тільки через усиновлення.

Однак об’явлення, яке приніс нам Ісус Христос, не залишає сумнівів: така правда! Істинний Бог — Син Божий, — не втрачаючи своєї Божественності, став істинною людиною. Бог так нас любить, бо задля нашого спасіння став одним із нас: зазнав того самого, чого зазнає кожна людина, за винятком гріха. Це правда, пізнання якої робить так, що наші згорблені спини випростуються. Він прийшов для нас. Ні про кого й ні про що в усьому великому Всесвіті Він не турбується так сильно, нікого й ніщо у світі не любить так, як нас.

Допитливі, однак, спитають: а як це сталося? Ну, з технічного погляду? В Символі віри ми тільки дуже загальним чином згадуємо, що Він прийняв тіло з Марії Діви і став чоловіком. Ну то як же божественність і людська природа поєдналися в Ісусі у цілісність?

Це дуже широка тема. І вона може справити враження спроб ділити макове зерно начетверо. Але це не так. У христологічних суперечках перших століть ішлося не про виключно теоретичні роздумування, а про те, наскільки Бог, приходячи на землю, приймаючи людську природу, був в усьому цьому справжній. Халкідонський Собор, який закрив найважливіші суперечки на цю тему, постановив у 451 році:

«Услід за Отцями Церкви, ми одноголосно вчимо визнавати Одного й того самого Сина, Господа нашого Ісуса Христа, однаково досконалого у божестві й однаково досконалого в людській природі, правдивого Бога та правдиву людину; Того ж, що має розумну душу й тіло, єдиносущного з Отцем у Божестві, єдиносущний з нами у людській природі, який “в усьому подібний до нас, крім гріха” (Євр 4,15); родженого від Отця перед усіма віками по Божестві, і в ці останні дні, Він же народився задля нас і задля нашого спасіння, по людському порядку, від Діви Богородиці.

Одного і Того самого Ісуса Христа, Господа, Сина Єдинородного, ми повинні визнати у двох природах, без змішування, без змін, без розділення й без відділення. Відмінність двох природ зовсім не скасовується їхнім поєднанням, а радше властивості кожної зберігаються та об’єднуються в одній особі, в одній іпостасі» (ККЦ 467).

Не дуже зрозуміло? Ісус Христос, Божий Син, Спаситель, — це справжній Бог і справжня людина. Християнська ортодоксія відкидала все, що ставило цю істину під сумнів. Однак особа? Ну ось з’явилась в історії така ідея, що в Христі людська особі була поєднана з Божественною Особою Сина Божого. Дві особи, це кепсько звучить, чи не так? Відгонить роздвоєнням колії… Певно, тому ті, кого ми нині називаємо прихильниками ортодоксії, «право-славія» (бо ортодоксія в тих суперечках, власне кажучи, тільки поставала) уперто твердили, що людська природа Христа не має іншого суб’єкта, ніж Божественна Особа Сина Божого; що Син Божий у момент зачаття прийняв людську природу, і все. Але в Ньому не було роздвоєння. Внаслідок цього — як визнали пізніше — також і про Марію можна сказати, що хоч Вона не дала Ісусові Його божественну природу, та була справжньою Матір’ю Божого Сина.

Однак частіше в цих суперечках ставили під сумнів те, що Христос став справжньою людиною. Декотрі підходили до справи більш «цілісно», інші вилучали котрийсь з елементів людської природи Ісуса. Монофізити, наприклад, стверджували, що Христос не мав справжньої людської природи, що вона була прийнята, або ж «поглинута», Божественною Особою Божого Сина. В такому разі Христос не був би насправді людиною! — кричали вражені наслідками такого підходу захисники ортодоксії. І нагадували, що Ісус не тільки людськими руками працював, людськими думками думав, людською волею діяв і людським серцем любив. Він також і після свого воскресіння залишився людиною! Ніколи не переставав (і не перестане) нею бути. Він — справжня людина, водночас залишаючись Одним із Трійці. Дивовижна ця ортодоксійна християнська теологія, правда? Завдяки втіленню людство набуло частку в самому Бозі!

Інші єресі ставили під сумнів людську природу Христа менш «комплексно», але в кінцевому рахунку так само дієво. Досить давно з’явилася думка, що в Ісуса не було справжнього людського тіла, тільки «гадане». У такому разі Він не тільки не міг би насправді відчувати сонячне тепло, або холод, не міг би їсти, спати, але також не міг би й насправді страждати на хресті. Весь Його болісний послух Отцю аж до смерті — це тільки «вистава». Але ж ні, це було би звичайним обманом. Бог — не обманщик!

Інші, своєю чергою, вважали, що в Ісуса не було людської душі. Що якраз людську душу в Ісуса «замінив собою» Божий Син. Це піддавало би сумнівам те, що Ісус міг «зростати в мудрості», вчитися, пізнавати. В кінцевому підсумку це теж було би запереченням істини, що Ісус «применшив себе самого, прийнявши вигляд слуги» (Флп 2,6). Як можна бути людиною, не зазнаючи цього процесу навчення і пізнавання? Вочевидь, Його людське пізнання брало участь у можливості пізнання, яку Ісус мав як Бог, зокрема коли йдеться про пізнання Отця, але того суто людського пізнання воно не заперечувало.

Істинний Бог, істинна людина. З усіма наслідками цього — за винятком умирання в гріху. І так уже назавжди. Той, Хто є Одним із Трійці, постійно є істинною людиною! Бог знає буття людини не тільки тому, що Він всезнавець. Він цього зазнав. Він пізнав буття людиною. Зважуючись на щось таке, показав усякому створінню — мова про світ духовний і про нас, людей, — як сильно людина для Нього важлива.

Нехай радість, що плине з цієї істини, триває в нас! Триває довше, ніж час Різдвяних свят.

Переклад CREDO за: Wiara

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
Кредит вересень-листопад
Зібрано Залишилося зібрати
29398грн
49697грн
Потрібно зібрати
79095грн
Залишилося
4дні
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: