Де твій брат? Той, що голодний, спраглий, відкинутий?
Це питання Папа Франциск багато разів повторив під час проповіді учора, 18 лютого 2019 року, в каплиці Дому св.Марти. Точкою відліку для його роздумів була історія братовбивства, почерпнута з Книги Буття: Каїн, який убиває Авеля.
Про це пише портал Vatican News.
Франциск зазначив, що це одне з питань, які можна назвати «незручними». Каїн, якого Бог запитує: «Де твій брат?», ухиляється від прямої відповіді, намагається захищатися: «А що мені до життя мого брата? Чи я йому охоронець? Я вмиваю руки!» Ось так, наголосив Папа, Каїн хоче втекти від погляду Бога.
Подібно й сучасна людина на таке незручне запитання винаходить чимало відповідей: ну це ж його життя, і я поважаю його приватність; я не втручаюся в життя інших людей; кожен вільний у виборі власного життєвого шляху… В нашій щоденності, зазначив Франциск, на такі запитання ми відповідаємо дуже узагальнено — що насправді не говорить нічого, але багато говорить про те, що в людини у серці.
Не даваймо компромісних відповідей!
— «Де твій брат? — Не знаю. — Але ж твій брат голодний! — Так, він, певно, в Карітасі, у парафії, там йому знайдуть що поїсти». І такою відповіддю, компромісною, ми збираємося врятувати власну шкуру. «А інші, хворі? — Напевно, в лікарні! — Але там немає місць. А що з ліками? — Але то їхня справа, я не повинен втручатися в життя інших… у них є сім’я, вони дадуть йому ліки», а я вмиваю руки. «А де твій брат-в’язень? — Він розплачується за те, що заслужив! Зробив — і платить. Ми вже змучені тими вуличними зайдами, нехай платять!»
— Нехай тобі не випаде почути таку відповідь з вуст Господа, — сказав Папа. — Де твій брат? Де твій відкинутий брат, той, який нелегально працює дев’ять місяців, щоби потім через три місяці почати знову? Так він не має жодних гарантій, відпустки… «Але сьогодні немає праці й треба брати те, що є…» — це ще одна компромісна відповідь.
Папа заохотив, щоби кожен запитав себе так, як ніби Господь скеровує це питання до нас особисто.
Де твій хворий, голодний, спраглий брат?
— Господь запитує мене: «Де твій брат?» — і візьми до уваги тих братів, кого Він сам перелічує у 25-му розділі Євангелія від Матія: хворого, спраглого, голого, і того малого братика, який не може йти до школи, і наркомана, і в’язня… де вони всі? Де місце твого брата у твоєму серці? Є місце для цих людей у наших серцях? Або кажімо так: люди, заспокіймо наше сумління, даючи милостиню.
Франциск звернув увагу, що для декого, через таку суспільну залученість Церкви, здається, ніби вона закінчить свою історію як якась комуністична партія, а це не було би добре. Це правда; але Господь запитує: де твій брат? Не партія, а Господь. Ми призвичаєні — ще раз підкреслив Папа — давати компромісні відповіді, щоби відсунути проблему, щоб її не бачити і не торкатися.
Святіший Отець застеріг, що брак позитивної відповіді на запитання «Де твій брат?» може довести до життя, при воротах якого стоїть гріх. Тому завжди треба мати на увазі те, чого нас вчить Ісус, і ставити собі запитання, яке Бог скерував до Адама після гріха: «Адаме, де ти?»
Не ховаймося від дійсності
— А Адам сховався через сором і страх. Треба, щоб і ми відчували цей сором. Де твій брат? Де ти сам? У якому світі ти живеш, що не помічаєш цих речей, цього страждання, цього болю? Де твій брат? Де ти?… Не ховайся від дійсності. Дай відповідь на ці два запитання Господа відкрито, щиро і навіть із радістю.