Дехто з християн вважає, що йога може допомогти їм стати більш духовними. Але чи йога та християнська віра взагалі сумісні?
Східні техніки медитації дуже спокусливі. Вони пропонують шерег засобів для того, щоб абстрагуватися від цього мінливого й гамірного світу та зосередитися на внутрішніх переживаннях — це те, чого ми всі прагнемо як істоти духовні. Я сам пройшов цей шлях, практикуючи йогу впродовж деякого часу.
Все починається так само, як і з християнською молитвою: людина прагне відірватися від поверхового, розсіяного й повного поневірянь життя і знайти натомість мир та глибший сенс свого існування. В обох випадках рушійною силою є прагнення до Абсолюту.
Але вже на початку цієї духовної подорожі дороги кардинально розходяться. Основним завданням у східних техніках є заглиблення у себе до того часу, поки не відчуєш своєрідне злиття зі Всесвітом. Ця практика виключає місце для інших. Людина дедалі більше концентрується виключно на собі. Християнська молитва, навпаки, спрямована на зустріч з Іншим — із Богом, який чекає на нас.
Серйозний ризик плутанини
Дуже важливо побачити різницю між цими двома шляхами. Адже природний містицизм заснований виключно на природних засобах, і він залишає нас наодинці з собою. А надприродний містицизм спрямовує нас до Бога, який пропонує нам себе через мову любові.
Східні техніки роблять людину творцем і володарем її духовного життя, а в християнській молитві ця роль належить Богові. Більше того, східні практики спрямовані на розпорошення власного «я» та приєднання до Всесвіту, тоді як стосунки з Христом засновані на повазі до індивідуальності кожної людини: християнська молитва — це сопричастя, а не злиття.
Звісно, техніки, засновані на природному містицизмі, зокрема східні медитації, можуть дати дуже інтенсивні переживання. Але їх і близько не можна порівняти з тим надприродним миром у серці, що його дарує Святий Дух.
Проте є загроза сплутати спокій, який досягається дихальними вправами чи певним положенням тіла, з реальною присутністю Святого Духа. Якщо серйозно зайнятися цими практиками, то можна опинитись у глухому куті, віддаляючись від мети особистої зустрічі з живим Богом, який показує себе нам через Ісуса Христа.
о. Жозеф-Марі Верлен, Алетея
Переклад: Марта Матвіїв, СREDO