Ісусова притча про пшеницю та кукіль була в центрі уваги роздумів, якими Папа поділився під час недільної зустрічі з римлянами та туристами, повідомляє Vatican News.
Добрим Божим співробітником є не той, хто пильнує за помилками інших, але той, хто вміє розпізнати добро, яке мовчазно зростає на полі Церкви та історії. На це вказав Святіший Отець, промовляючи до вірних, які в неділю, 19 липня 2020 р., зібралися опівдні на площі св.Петра у Ватикані, щоби помолитися разом із ним молитву «Ангел Господній». Він коментував Ісусову притчу про кукіль, через яку Ісус, за його словами, «показує нам Божу терпеливість, відкриваючи наші серця на надію».
Бачення історії
Ісус розповідає, що на полі, де було посіяно добре зерно, проріс також кукіль. На запитання слуг про те, звідкіля він узявся, господар відповів, що це ворог посіяв. Слуги хотіли відразу йти та виполоти його, бо ж добрий землероб виполює бур’яни, щоб залишити простір для добрих рослин. Господар же сказав не робити цього, щоби часом не виполоти також і добрих паростків, але почекати до жнив, а вже тоді відокремлений кукіль буле спалений.
«У цій притчі можна прочитати бачення історії. Поряд із Богом, господарем поля, який сіє завжди і лише добре насіння, присутній ворог, який розсипає кукіль, щоб заважав зростанню зерна. Господар діє відкрито, при сонячному світлі, його метою є добрі жнива; той другий натомість, ворог, користає з нічної пітьми й діє, керуючись заздрістю та ворожістю, щоб усе знищити», — зазначив Папа. Ім’я того ворога — диявол, який хоче поставити перешкоди ділу спасіння. Насправді ж добре зерно і кукіль у цій притчі позначають «не абстрактне добро і зло», але нас, людей, які мають змогу іти або за Богом, або за дияволом.
Не терпимість до зла, а милосердна справедливість
Святіший Отець звернув увагу на те, що слуги хотіли відразу викорчувати бур’ян, тобто лиходіїв, але господар мудріший, здатний дивитися далі: слід уміти почекати, оскільки «зносити переслідування та ворожість є частиною християнського покликання». Зло потрібно відкидати, але лиходії — це люди, з якими слід поводитися терпеливо.
«Йдеться не про ту лицемірну толерантність, яка приховує двозначність, але про справедливість, пом’якшену милосердям», — сказав Папа. Якщо Ісус прийшов шукати грішників більше, ніж праведних, лікувати хворих, а не здорових, то також і діяльність нас, Його учнів, «повинна спрямовуватися не на усування лихих, але не їхнє спасіння».
Поле чи зерно?
За словами Наступника святого Петра, ця притча представляє два способи діяння та життя: слуги переймаються, щоби поле було без бур’яну; господареві, натомість, лежить на серці добре зерно. Господь заохочує нас засвоїти Його погляд, який «зосереджується на пшениці, вміє оберігати її навіть серед бур’яну». «Не той співпрацює добре з Богом, хто полює за обмеженнями та вадами інших, але радше той, хто вміє розпізнати добро, що мовчазно проростає на полях Церкви та історії, доглядаючи його аж до дозрівання. А вже Бог — і лише Бог — нагороджуватиме добрих і каратиме лихих», — сказав Папа, побажавши:
«Нехай же Пречиста Діва Марія допоможе нам зрозуміти та наслідувати терпеливість Бога, який не бажає втрати жодної своєї дитини, яку Він любить Отчою любов’ю».
Заклик до миру на Кавказі
«Дорогі браття й сестри, в цей період, коли пандемія навіть не натякає на сповільнення, прагну запевнити мою близькість з усіма тими, які долають хворобу та її економічні та соціальні наслідки», — сказав Папа Франциск після молитви «Ангел Господній». Думка Святішого Отця особливо лине до тих, «чиї страждання обтяжені ситуаціями конфлікту».
«Слідуючи за нещодавньою резолюцією Ради Безпеки ООН, знову повторюю заклик до глобального та негайного припинення вогню, що сприятиме мирові та безпеці, незамінним для того, щоб надавати необхідну гуманітарну допомогу», — сказав Франциск, додавши:
«Зокрема, з тривогою слідкую за відновленням минулими днями збройного напруження у Кавказькому регіоні між Вірменією та Азербайджаном. Запевняючи у своїх молитвах за родини тих, хто втратив життя під час сутичок, сподіваюся, що завдяки зусиллям міжнародної спільноти й шляхом діалогу та доброї волі сторін вдасться досягти мирного тривалого розв’язання, спрямованого на добро дорогого населення».