Інтерв’ю

Різдво. Звідки походить це свято?

24 Грудня 2020, 14:00 1466

Чому ми святкуємо Різдво 25 грудня? Чи має воно щось спільне з язичницьким святом Сонця?

Ці та інші стереотипи розвіює отець-професор Юзеф Наумович, знавець ранньохристиянських творів, патролог, автор книжки «Народження Різдва».

 

— Чи була поширена в Ізраїлі в часи перед народженням Ісуса закордонна мода на свято на честь бога сонця?

— У жодному разі! Єгипетський бог сонця взагалі не був відомий в Ізраїлі ані в Сирії. Натомість у Сирії — оскільки в Ізраїлі сирійський вплив був сильніший, ніж єгипетський чи римський, — був культ сонця; але немає жодних доказів, що він будь-яким чином пов’язаний із зимовим сонцестоянням та 25-м грудня.

Єдине, що відомо, — цей культ мав щоденний характер; поклонялися сонцю, яке вставало вранці, а також — і ми маємо на це докази — єдині дати свят сонця стосувалися літнього періоду, коли сонце найсильніше. Але ці свята були мало відомі. Перед народженням Ісуса в жодній культурі й у жодній релігії не було культу сонця, пов’язаного з днем 25 грудня (крім дуже пізнього римського культу VIст., але тоді вже було свято Христового Різдва).

— Але ж є такий стереотип, що християни замінили Різдвом свято сонця?

— Свято Народження Ісуса виникло у Віфлеємі, коли культ сонця ще не був відомий. Воно постало, тому що протягом багатьох років люди вшановували місця, де народився Ісус: Віфлеєм і Грот Різдва. Це свято також виникло як наслідок роздумів над значенням народження Спасителя. Всі заповіді Старого Завіту пророкували прихід Месії як Зірки Якова (Чис 14,17), як Сонця справедливості (Мал 3,20), як Того, хто розсіяв темряву ночі.

Символіка сонця була наявна насамперед у біблійному посланні, а пізніше, в ІІ-ІІІ століттях, — у письменників Церкви; але в будь-якому разі це не було пов’язано з якимось культом сонця! Ця символіка використовувалась у багатьох релігіях і багатьох культурах.

Цікаво, що з часів, коли свято Різдва вже існувало, збереглося кілька проповідей св.Августина, але в них немає жодного натяку на язичницький культ сонця — попри те, що Августин боровся із залишками язичництва. Він особливо боровся зі святкуванням Нового року, але немає жодних слідів полеміки чи протистояння язичницькому культу сонця 25 грудня. Так, ніби цього свята взагалі не існувало!

— То як насправді було зі святом Господнього Різдва?

— Свято Господнього Різдва постало в IVст. Чому саме тоді? До 313 року тривали переслідування християн, і новими в цей період були тільки літургійні спомини мучеників. Святкували Великдень і Зіслання Святого Духа; звісно, неділю як День Господній — день Воскресіння.

Зрештою, в Ізраїлі не було жодного свята чийогось народження! Не було жодної традиції святкувати народження будь кого — наприклад, Авраама чи Ісаака.

Натомість коли припинилися переслідування — почався розвиток теології та літургії. Церква отримала перші дозволи на будівництво храмів в усіх важливих місцях християнства: в Римі, Єрусалимі та на Оливній горі, у Віфлеємі. А це, своєю чергою, привело до розвитку літургії, обрядів та літургійного року.

— Храм у Віфлеємі привів до святкування Різдва?

— 328 року над гротом у Віфлеємі було відкрито й освячено базиліку, збудовану за наказом імператора Константина Великого під наглядом його матері, св.Олени. Тоді ж виникає перший щорічний спомин народження Ісуса. Спочатку він навіть називався святом Об’явлення, бо Бог найповніше об’явився в Сині через Його народження. До Ісуса, який об’являється світу, приходять язичники, тому свято Різдва відзначали насамперед як Об’явлення. Святкували його на початку року — 6 січня. Пояснювалося це тим, що народженням розпочинається усе.

— Звідки ж тоді взялася дата 25 грудня?

— З вибором 25 грудня не пов’язана жодна історична традиція — що Ісус нібито народився саме тоді; важлива була символіка цієї дати.

Оскільки Святе Письмо стверджує, що між народженням Йоана Хрестителя та Ісуса була різниця в шість місяців, це дозволило визначити дати зачаття ц народження цих двох великих людей у день рівнодення та сонцестояння. А оскільки ми вважаємо, що зачаття Йоана Хрестителя відбулося 24 вересня, під час осіннього рівнодення, то на шість місяців пізніше, 25 березня (у традиційну дату весняного рівнодення), був зачатий Ісус. У день літнього сонцестояння — 24 червня (за дев’ять місяців від зачаття) народився Йоан Хреститель, а 25 грудня народився Ісус. Це все.

Отже, бачимо, що за біблійних часів літургійний рік, як і в ранньохристиянські часи, був вписаний у рік природний. Бог наказав юдеям святкувати Пасху в перший весняний повний місяць після весняного рівнодення. Також перші християни дуже дбали про освячення часу: молитва ранкова, вечірня, коли запалювали світло. Астрономічна символіка супроводжує християнські свята від самого початку, і тому легко було помістити свято Божого Різдва в символічно виразний момент року.

— Тобто найважливішими у виборі цієї дати виявилися розрахунки та символіка?

— Так. Її вибрали на підставі різних даних. Перші проповідники наводили десятки аргументів, щоб довести, що 25 грудня — це найкраща дата, найбільш символічна, яка дозволяє освятити час протягом дня та усього року.

Стародавні люди більше, ніж ми, переживали зв’язок із природою. Вони жили згідно зі зміною пор року і пори дня. Для нас ці зміни вже не так помітні, бо увечері ми можемо увімкнути стільки ж світла, як і вдень. Для них же символіка світла була більш промовистою.

Треба сказати про ще одну річ: такого переживання і розташування свят у важливих моментах астрономічного року немає ані в грецькій, ані в римській релігії. Тільки в IVст. коли стали відзначати Різдво, з’являються перші відомості про римське свято народження непереможного сонця 25 грудня. Але навіть у Римі у той час були важливіші свята, не кажучи вже про те, що воно ніде не було засвідчене!

— А як щодо віри в те, що важливі люди народжуються у важливі дні року?

— Традиційно вважалося, що народження і смерть патріархів, наприклад, Ісаака, припадали на один і той самий день року. Згідно з Талмудом, Ісаак помер на річницю свого народження.

Що цікаво: коли ще не було свята Господнього Різдва — якщо в християнських творах можна було знайти якість розрахунки дати народження Ісуса, то вона завжди припадала на Великдень. Згідно з цією частою традицією, Ісус народжується і помирає на Великдень.

Але пізніше, коли почали відзначати Господнє Різдво, не можна було одночасно святкувати і народження, і смерть в один і той же день, тому в день Пасхи, 25 березня, ми відзначаємо день зачаття Ісуса, а день Його народження — в день зимового сонцестояння, 25 грудня.

Звісно, народження великих постатей супроводжували якісь незвичні знаки, наприклад, зірка чи комета. Зазвичай про це говориться з перспективи часу.

Також варто відзначити, що в давнину найчастіше дати народження не знали. Її не треба було вписувати у свідоцтво про народження чи в паспорт, бо таких документів не було. Тільки на підставі різноманітних розрахунків ми можемо спробувати дізнатися, коли народилися, наприклад, Октавіан Август, Александр Великий або Юлій Цезар. Часто також невідомо, де ця людина похована. Ми не знаємо, де могила Александра Великого, хоча це — одна з найвідоміших постатей античності. Так що невідома не лише дата народження Ісуса — день, місяць, рік.

— Для нас це дивно, але в давнину люди справді не надавали значення тому, хто коли народився?

— Просто коли хтось ставав дуже відомим — як, наприклад, Октавіан Август, — то він у дорослому вже віці встановлював свій день народження. Незалежно від того, коли насправді народився. Він призначав протягом року свій день народження, Natale, тоді, коли вважав за потрібне.

Так само, коли християни встановили свято Господнього Різдва 25 грудня, не наводячи історичних доказів, тоді це нікого не здивувало, бо вибиралася дата, яка найкраще пояснювала значення цієї постаті — у цьому разі Ісуса, який приніс світло у світ. У день, коли темрява (ніч) перестає рости і стає більше світла (довший день). Це — народження Світла світу.

 

Переклад CREDO за матеріалами: Анна Войтас, Stacja7

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: