Молитві Божим Словом була присвячена загальна аудієнція в останню середу січня.
«Слова Святого Письма були написані не для того, щоб залишатися відбитими на папірусі, пергаменті чи папері, але щоб бути прийнятими людиною». Цим ствердженням Папа Франциск розпочав свої роздуми з нагоди загальної аудієнції 27 січня 2021р., повідомляє Vatican News.
Текст, написаний для мене
У світлі слів Катехизму Католицької Церкви про те, що «читання Святого Письма повинно супроводжуватися молитвою, аби зміг відбутися діалог між Богом і людиною», Святіший Отець наголосив: отой рядок Біблії був написаний багато років тому, щоби «принести мені Боже слово». Всім віруючим траплялося, що не раз почутий уривок зі Святого Письма «одного дня несподівано промовляє до мене, прояснюючи ситуацію, в якій я живу».
«Але важливо, щоб того дня я перебував там, на зустрічі з цим Словом. Щоби був там, слухаючи Слово. В усі дні Бог проходить і вкидає зерно в землю нашого життя. Ми не знаємо, чи сьогодні воно зустріне суху землю, терня чи добрий ґрунт, який сприятиме проростанню цього паростка. Це залежить від нас, від нашої молитви, від відкритого серця, з яким приступаємо до Писань, щоб вони ставали для нас живим Божим словом», — сказав Папа.
Приступати до Божого Слова з чистим наміром
Зазначивши, що через молитву відбувається «немовби нове втілення Слова», а ми є «дароносицями», в яких слова Бога прагнуть перебувати, щоби «відвідувати світ», Святіший Отець підкреслив: до Біблії належить приступати «без якоїсь іншої мети, без маніпуляцій». «Віруючий не шукає в Святому Письмі підтримку для власного філософського чи морального бачення, але сподівається на зустріч, знає, що воно, це слово, було написане в Святому Дусі, а тому в тому ж Дусі їх слід приймати та розуміти, щоб ця зустріч відбулася», — підкреслив він, додаючи, що ми читаємо Святе Письмо, щоб воно «прочитало нас». Замало тільки цитувати слова Біблії, важливою є «пам’ять серця». І великою благодаттю є «розпізнати себе в тому чи іншому персонажеві, в описаній ситуації». Бо «Біблія написана не для узагальненого людства», а для нас, для мене, для тебе… І, прийняте з «відкритим серцем», Боже слово «не залишає речі такими, як доти».
Lectio divina
У цьому контексті, зауваживши, що християнська традиція багата досвідом молитви зі Святим Письмом, Папа присвятив кілька слів методу «lectio divina», що зродився у монастирському середовищі, але сьогодні широко практикований багатьма вірними. Йдеться про те, щоб уважно, «слухняно» прочитати біблійний уривок, «зрозуміти, що він означає сам у собі». Далі «вступаєш у діалог» зі Святим Письмом, так що ці слова стають причиною для медитації та молитви, запитуючи, «що цей текст говорить саме мені».
«Це делікатний перехід: треба не посковзнутися у суб’єктивістські тлумачення, а влитися в живу борозну Передання, що єднає кожного з нас зі Святим Письмом», — звернув увагу Святіший Отець. Завершальним кроком є споглядання, коли «слова й думки поступаються місцем любові, як між закоханими, яким іноді достатньо мовчки дивитися одне на одного».
Черпати зі скарбу
«Через молитву Боже слово оселяється в нас, а ми мешкаємо в ньому. Слово надихає до добрих постанов і підтримує в дії, додає нам сили та спокою, і навіть коли викликає кризу, то вливає мир. Серед невдалих і заплутаних днів гарантує серцю ядро довіри та любові, яке захищає його від нападів лукавого», — сказав Наступник св.Петра. Саме так Боже слово «втілюється в тих, які приймають його у молитві», й навіть один давній текст стверджував, що справжні християни до такої мари ототожнюються з Божим словом, що якби були спалені всі Біблії світу, можна зробити «копію» з відбитку, який воно залишило в житті святих.
Підсумовуючи, Папа зазначив, що християнське життя поєднує слухняність і креативність. Тож у світлі Христових слів: «Кожний книжник, навчений про Небесне Царство, подібний до господаря, який виймає із свого скарбу нове і старе», — він наголосив, що «Святе Письмо є невичерпним скарбом», а тому побажав: «Нехай же Господь дасть нам благодать дедалі більше черпати з нього через молитву».