Роздуми

Перша у благодаті відкуплення

25 Березня 2021, 10:29 546

Колись прийнявши Воплочене Слово, тепер Вона супроводжує кожного з нас на шляху до Христа. З нагоди свята Благовіщення архієпископ Ліверпульський Малкольм Макмагон ОР запрошує за прикладом Марії ризикнути, наважитися стати вразливими, відкритись на інших і на дію Бога, щоби стати людиною у цілісності й повноті.

Марія, з якою сьогодні зустрічаємося в Євангелії*, — це жінка віри, і саме Вона стала першою з вірних Нового Завіту. Подібно до того, як Божий голос покликав Авраама стати на чолі нового незліченного народу — Божого народу Обітниці, внаслідок чого він є батьком вірних Старого Завіту, Марія стає початком сповнення цієї обітниці, даної Авраамові, а також початком звершення спасіння для всіх, хто йде слідом.

Упродовж усього біблійного послання Євангеліє Воплочення є водночас і сповненням, і новою обітницею. Бог Святого Письма — це завжди Бог, який промовляє та діє, і Марія відтепер і навіки бере участь у Божому задумі спасіння. Звісно, Вона була добре підготовлена до цього, адже Її виховували у близькості з Богом. Марія знала священні тексти, псалми та молитви. Але не менш важливо й те, що Вона походила з найнижчої за соціальним статусом верстви в Ізраїлі, відомої як «убогі в Господі». Як і чимало інших небагатих людей, про яких ми знаємо протягом багатьох століть, вони були згуртованою спільнотою і допомагали іншим потребуючим, мірою своїх можливостей. Нічого не прагнули для себе, але в усьому покладались на Бога.

Саме з такого середовища було обрано Марію для сповнення Божої обітниці, даної Авраамові. У відомому гімні Magnificat ідеться про те, що Господь «підняв угору смиренних». «Смиренне становище» Марії обмежує людські можливості та породжує сильне почуття залежності від інших людей і водночас відкритість на Божу благодать.

Роль Марії у спасінні людства можна охарактеризувати саме цими двома аспектами: залежністю від інших та відкритістю на Божу благодать.

Сам Бог став у повноті людиною для того, щоб об’явити нам правдивий та цілісний образ людства. Христос є представником цілого відкупленого людства, Він — нова людина. А Марія стала першою у відкупленні — першою вірною та першою остаточно відкупленою людиною, в якій уже все звершилося через повноту благодаті. Тому величання Марії — це завжди прославлення відновлювальної сили Божої любові та Божого духу.

Лише завдяки Божій благодаті Марія є та, хто Вона є, — докорінно й цілковито відкуплена людська особа. Але ми теж перебуваємо на цьому шляху, і відкуплення відбувається в нас так само через дію Божої благодаті. Тож чи можемо й ми так само облишити наші власні історії, стати залежними від інших і відкритими для Бога? Так — проте для цього нам знадобиться ціле життя, і в цьому різниця між нами та Марією.

Дія Бога в нас, що має на меті привести кожного до повноти, якої Він для нас прагне, триває тут і тепер. Не потрібно чекати смерті, щоби це відбулося. Адже життя це не іспит, який треба вдало скласти, щоб увійти у вічну славу. Бути людиною в Христі — це безперервний процес, упродовж якого можливості й питання, що роблять нас тими, які ми є, довершуються благодаттю відкуплення, даною нам як досконалий і абсолютний дар.

Парадокс полягає в тому, що лише віддаючи себе, іншим та за інших, ми можемо стати достатньо відкритими і вразливими, щоб отримати Божий дар.

Чи готові ви увійти в цю напруженість? У цей взаємний обмін між віддаванням і отриманням, який робить вас тими, хто ви є? Треба запитати себе: наскільки я людина егоїстична і замкнута в собі? Чи належу до тих, які завжди прагнуть першості? Чи до тих, хто відкривається на інших людей і на Божу благодать? Безумовно, ризик надзвичайно великий, — але таким він був і для Марії. Однак це єдиний спосіб бути у повноті людиною, щоб мати можливість зайняти своє місце у Христі.

Необхідна зміна нашого способу життя: як і Марія, ми повинні бути готовими відкласти свої власні плани і відкритися на Божу благодать. Але можемо бути певні, що не залишимось самотніми у цій мандрівці. Молитва Марії, «щоб ми удостоїлись обітниць Христових», супроводжуватиме кожного з нас на шляху до її Сина.

архієп. Малкольм Макмагон ОР
_______________
*Автор має на увазі фрагмент з Лк 1, 26-38, в якому йдеться про Благовіщення [прим. перекладача].

Повний текст був уперше опублікований на сторінці проєкту Англійської провінції Ордену Проповідників «Torch» («Смолоскип»), що присвячений домініканському проповідництву (березень 2020).

Переклад з англійської: Мар’яна Шіпош, Домініканці в Україні

 

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Богородиця

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: