Роздуми над Божим Словом на V неділю Великоднього періоду, рік Б
У притчі про виноградну лозу й галузки Ісус найперше навчає нас про свого Отця. Небесний Отець — це Виноградар, Ісус — істинна виноградна лоза, а ми — галузки. Головне повчання притчі зосереджене на необхідності постійного з’єднання з Господом Ісусом. Як виноградна лоза постачає життєдайний сік до галузок, так Бог Отець, наче мудрий виноградар, оживляє нас у своєму Сині. Без такого з’єднання не може бути жодного життя.
Бог вигнав наших прабатьків з Едемського саду і закрив вхід до дерева життя. Ми стали наче мертві галузки, а земля відтоді родить нам будяки і терня. Було втрачено з’єднання з Богом. У такому стані немає жодних плодів на вічне життя: Без Мене ж ви нічого чинити не можете (Йн 15, 5).
Тепер Господь Бог запрошує нас до свого виноградика, щоб відновити втрачене життя. Не випадково після Біблійного Потопу, коли життя на землі було знищене, праведний Ной насадив перший виноградник, який став прообразом приходу Ісуса Христа — справжньої виноградної лози та Єдиного Праведного. Тільки у з’єднанні з Господом ми можемо принести плоди праведності на вічне життя.
Із такого з’єднання та перебування в Господі родиться солодкий плід християнського життя. Життя християнина має бути внутрішнє, тобто у Бозі, і зовнішнє, тобто з Богом. Сік, який оживляє галузку, символізує внутрішнє з’єднання. Плід, який приносить виноградна лоза на кожній галузці, означає зовнішні видимі діла.
Приймаючи святі таїнства, ми отримуємо благодать Божого життя, яке, наче життєдайний сік, невидимо тече в кожній галузці, — а у видимий спосіб Божа благодать наливається у гроно численних добрих діл та християнських чеснот.
Як багато виноградинок у гроні, такими ж численними мають бути зовнішні прояви внутрішнього життя з Богом. Конкретно — це три Божі чесноти й чотири кардинальні чесноти. Це сім дарів Святого Духа (Іс 11, 1-2) та дев’ять Його плодів (Гал 5, 22-23). Це чотирнадцять діл милосердя щодо тіла й душі, про які читаємо у Катехизмі. Ісус навчає у притчі, що без таких діл, або плодів, ми не можемо перебувати в Ньому: Я є правдива виноградна лоза, а Мій Отець — виноградар. Усяку галузку в Мені, яка не приносить плоду, Він відтинає. Добрі діла є зовнішньою ознакою та підтвердженням нашого внутрішнього з’єднання з Господом.
Притча про виноградну лозу навчає про з’єднання з Господом і плоди такого з’єднання. Через Нього ми отримуємо Боже життя. Однак життя не стоїть на місці. Воно має безперервно розвиватись. Ісус постійно формує життя християнина, тому Він продовжує: а всяку [галузку], яка родить плід, очищає, щоб більший плід приносила.
Очищення відбувається завдяки Його слову, яке, наче обосічний меч, відтинає все, що зайве. Бог своїм словом вкорочує кожну галузку (символ покори), щоби приносила більші та рясніші плоди: Бо слово — живе й діяльне, і гостріше від усякого двосічного меча: воно проходить аж до розділу душі й духа, суглобів та костяного мозку, і розрізняє чуття та думки серця (Євр 4,12). Тому сьогодні у притчі Ісус каже: Ви вже чисті через слово, яке Я вам сказав.
Без Божого слова немає чистого з’єднання з Господом. Тому далі, після очищення словом, Ісус знову каже: Перебувайте в Мені, і Я — у вас. Боже слово ще більше наповняє нас життям Божим і веде до рясніших плодів. Без Божого слова неможливо принести добрий та солодкий плід. Через пророка Ісаю Бог навчає: Як дощ і сніг сходить з неба і не повертається туди, але напуває землю, щоб вона родила й ростила та давала насіння тому, хто її обсіває, і хліб тому, хто їсть, отак і Моє слово, що виходить у Мене з уст, не повертається до Мене порожнім, але чинить те, що Я хочу, довершує те, за чим Я його вислав (Іс 55, 10-11).
Боже слово формує наші бажання. Ми починаємо прагнути того самого, що було в Серці Ісуса. Наша воля дедалі більше з’єднується з Божою волею. Ми очікуємо, просимо, живемо та діємо згідно з Божою волею. Ось чому Ісус під кінець притчі говорить про вершину християнського життя і повного з’єднання з Богом Отцем: Якщо ж будете перебувати в Мені, і Мої слова перебуватимуть у вас, то чого б тільки забажали, просіть — і станеться вам. У цьому прославлений Мій Отець, щоб ви приносили багато плоду і стали Моїми учнями.