Погляд

Що святі говорили про чистилище?

25 Серпня 2021, 16:19 4903

Багато хто сьогодні заперечує існування чистилища, незважаючи на те, що це належить до вчення Церкви, яке має коріння у Святому Письмі.

Чистилище — це Божий метод, покликаний зробити нас досконалими, адже ніщо недосконале не може потрапити на Небо. Чистилище — це не «другий шанс» на спасіння. Всі, хто перебувають у чистилищі, вже врятовані, і їм не загрожує пекло.

 

Мета чистилища

Чистилище «спалює» земні недоліки, які залишилися у наших душах після того як наші гріхи були прощені під час сповіді. Книга Одкровення говорить: «не ввійде до нього ніщо нечисте і хто чинить мерзоту і лжу» (Од 21,27). Апостол Павло у Посланні до євреїв говорить про «праведників, що вже дійшли до досконалості» (Євр 12,23). Хороша аналогія для опису чистилища — це те, що відбувається, коли ми наступаємо на іржавий цвях. Сповідь і щире каяття видаляють цвях з нашого тіла, але організм все ще заражений. Ми повинні приймати ліки, щоб позбутися інфекції. Покута і чистилище подібні до тих ліків. Якщо на землі ми недостатньо каялися за свої гріхи, то після смерті вогонь чистилища і туга за Богом завершать процес очищення. 

Важливо пам’ятати, що хоча слово «чистилище» не згадується у Святому Письмі, але це поняття, безумовно, присутнє там. 

 

Протестантизм і чистилище

Протестантська точка зору на чистилище полягає у тому, що його взагалі не існує. Мартін Лютер наважився заперечити існування чистилища після того як Церква протягом 15 століть навчала про те, що воно існує. Якщо бути чесними, Йоганн Тетцель справді їздив Німеччиною, продаючи індульгенції (скорочення часу в чистилищі за гроші). Тридентський собор реформував ганебну практику симонії (продажу благословень), унеможлививши продаж індульгенцій в наступних століттях. 

Однак зловживання системою індульгенцій аж ніяк не заперечує існування чистилища. Уявіть собі політика-хабарника, через якого скасували б уряд як явище. Або телепроповідника, який проголошує доктрину процвітання («дайте мені багато грошей, і Бог благословить вас здоров’ям і багатством»), через чию діяльність скасували би все християнство. Зловживання системою не означають, що системі не потрібно існувати; це просто означає, що всюди є негідники, які полюбляють гроші більше, ніж правду. Більшість протестантів вважають, що вони одягнені у чистоту, святість і праведність Ісуса, бо вони приймають Його як свого особистого Господа і Спасителя, а тому не потребують спалення залишків гріха у їхніх душах. Лютер називав цю філософію «усі ми — смітники, вкриті снігом».

 

Католицизм і чистилище

Католицький погляд на чистилище полягає у тому, що християни — це не «смітники», а грішники, які потребують милосердя. Замість того аби засудити нас, грішних, на вічні муки у пеклі за те, що ми ображаємо Бога, Він пропонує нам прощення у цьому житті через Таїнства Хрещення, Євхаристії, Покаяння і Єлеопомазання хворих. Вони очищують нас від гріхів, і наша покута знищує залишки гріха, які залишаються в душі після їхнього відпущення. Боже спасіння поширюється на нас навіть після смерті, коли милосердя Господа стає Його справедливістю, яка вимагає, щоби ми були повністю очищені від нашої гріховної природи та прив’язаності до земних речей. Ця справедливість і називається чистилищем.

 

Видіння чистилища

Деякі святі, такі як свята Фаустина Ковальська, мали привілей бачити чистилище. Вона описувала його як сіре, повне тіней місце. Душі, які перебувають там, не можуть молитися за себе, тому вони просили святу Фаустину молитися за їхнє звільнення. Існують різні рівні чистилища, найнижчий — для тих, хто мало каявся протягом земного життя, але на смертному одрі отримав дар досконалого каяття. Ця частина найбільш подібна до пекла; але різниця полягає у тому, що в пеклі грішники проклинають Бога, тоді як душі, які перебувають у чистилищі, прославляють Його. Найвищий же рівень чистилища — це місце, у якому туга за Богом і прагнення Його побачити і є найбільшим покаранням. 

Щодня моліться за бідні душі, які перебувають у чистилищі. Коли вони потраплять на небо, тоді вони молитимуться за нас.

 

Як уникнути чистилища

Якщо ви хочете уникнути чистилища, потрібно приступати до Таїнств — особливо до сповіді та Євхаристії. Щиро кайтеся у своїх гріхах і пробачайте всіх, хто коли-небудь заподіяв вам шкоди. Моліться. Давайте милостиню бідним, і виявляйте милосердя до ближніх через молитву, добрі слова і справи. Участь в адорації Пресвятих Дарів не лише допомагає нам самим, а й звільняє інших від чистилища. Присвятіть себе Ісусу через Діву Марію. Найголовніше — вірити у Боже Милосердя, у те, що наш Небесний Отець може нас врятувати. Не жартуйте про те, скільки років у чистилищі ви можете отримати, бо це означає, що ви насправді не довіряєте Божому милосердю, а отже гарантовано потрапите до чистилища. Це стає самоздійсненним пророцтвом.

 

Цитати святих про чистилище

«Я не думаю, що, крім щастя Неба, може існувати радість, яку можна порівняти з тією, що її відчувають душі у чистилищі. Невпинне спілкування з Богом робить їхню радість яскравішою з кожним днем; і воно стає все більш інтимним, знищуючи перешкоди, які ще існують у душі… З іншого боку, вони терплять такий біль, який не може описати жоден язик. Так само і жоден розум не здатен осягнути найменшої іскри того вогню, який їх торкається, якщо Бог своєю особливою благодаттю сам цього не покаже» (св. Катерина Сієнська).

 

«Чим сильніше людина прагне чогось, тим болючішою стає втрата.І оскільки по закінченні цього життя душі праведних нестримно прагнуть Бога, Найвищого Блага (бо цей поштовх до Нього не обтяжується тілом, і надходить час радіти Досконалому Благу), якби тільки не було перешкод, від цієї затримки душа значно страждає. (св. Тома Аквінський).

 

«Якби ви знали, з якою великою тугою ці святі душі прагнуть позбавлення від своїх страждань! Невдячність ніколи не потрапляє на Небо» (св. Маргарита Марія Алякок).

 

«Хай знає, що той, хто навернув грішника з хибної його дороги, спасе його душу від смерти і силу гріхів покриє» (св. Яків, апостол).

 

«Якщо протягом життя ми будемо добрими до душ, які страждають у чистилищі, Бог побачить це, і не відмовить нам у спасінні після смерті» (св. Павло від Хреста).

 

«Моя любов спонукає Мене звільнити бідні душі. Якщо добрий король залишає свого винного друга у в’язниці в ім’я справедливості, він із тугою чекає, коли хтось із його дворян попросить за ув’язненого і запропонує щось за відшкодування його провини. Тоді король із радістю звільнить його. Так само і Я з найбільшим задоволенням приймаю те, що пропонують Мені за бідні душі, бо Я невимовно прагну мати поруч із собою тих, за кого Я сплатив таку велику ціну. Завдяки молитвам твоєї люблячої душі я можу випускати в’язнів із чистилища так часто, як ти рухаєш язиком для того, аби промовити слова молитви» (Господь до св. Гертруди).

 

«Коли ми потрапимо на Небо, ми побачимо їх; багатьох із них, які йтимуть до нас і дякуватимуть нам. Ми запитаємо, хто вони, і почуємо у відповідь: “Я бідна душа, за чиє звільнення з чистилища ти молився”» (Високошановний Фултон Шін).

 

«Нікому не заборонені Небеса. Кожен, хто хоче увійти до Неба, може це зробити, бо Бог милосердний. Наш Господь прийме нас до своєї слави з широко розкритими обіймами. Всевишній — досконало чистий; і якщо людина усвідомлює свій найменший недолік, водночас розуміючи, що чистилище покликане покінчити з такими недоліками, її душа з радістю приймає це місце вдосконалення, аби зрештою отримати милість Божу. Найбільше страждання душ у чистилищі — це те, що вони згрішили проти Божественної Доброти, і не очистилися у земному житті» (св. Катерина з Генуї).

 

«Не забуваймо у своїх молитвах про грішників та бідні душі у чистилищі, особливо ж про наших бідних родичів» (св. Бернадетта).

 

«Через милосердя до померлих ми практикуємо всі діла милосердя. Церква заохочує нас допомагати душам у чистилищі, які своєю чергою рясно винагородять нас, коли увійдуть до своєї слави» (св. Франциск Сальський).

 

«Кожен із них стане перед Суддею саме таким, яким пішов із життя. Але попри це перед судом потрібно пройти крізь вогонь очищення, який усуне деякі помилки» (св. Григорій Великий).

 

«Практика просити Господа про заступництво за душі в чистилищі, аби Він полегшив їхні страждання і привів їх до своєї слави, найбільше подобається Богові і дуже корисна для нас. Ці благословенні душі — Його вічні подружжя, і вони дуже вдячні тим, хто дає їм визволення з в’язниці або полегшення мук. Тому, коли вони прийдуть до Неба, вони обов’язково згадають про всіх, хто за них молився. 

Допомагаючи їм, ми не лише догоджаємо Богові, а й здобуваємо для себе великі ласки. У відповідь на наше заступництво вони допоможуть нам отримати милості від Бога, особливо — благодать вічного життя. Я впевнений, що душа, визволена з чистилища через заступництво християнина, коли вона потрапить у рай, не забуде сказати Богу: “Господи, не дозволь пропасти тій людині, яка вивела мене з чистилища і привела мене до насолоди Твоєю славою раніше, ніж я на це заслуговую!”» (св. Альфонс Марія де Ліґуорі).

 

«Я хочу сказати вам, що вони страждають у чистилищі, що вони плачуть і благають про допомогу через ваші молитви і добрі справи. Мені здається, що я чую як вони кричать із глибин полум’я, яке їх пожирає: “Скажіть нашим близьким, розкажіть нашим дітям, усім нашим родичам, наскільки велике зло, від якого вони потерпають! Ми падаємо їм у ноги, просячи про порятунок їхніми молитвами. Скажіть їм, що з того часу, як ми були відокремлені від них, ми горимо тут у вогні!”.

Якби ми знали, яка велика сила добрих душ у чистилищі, і якби ми знали про всі благодаті, які можемо отримати через їхнє заступництво, вони не були б забутими. Тому ми повинні багато молитися за них — щоб вони молилися за нас. 

Вогонь чистилища такий самий, як і вогонь пекла; різниця між ними полягає у тому, що вогонь чистилища — не вічний. Безумовно, лише обрані не потрапляють до чистилища, і страждання, які потрібно там пережити, перевищують нашу уяву» (св. Йоан Марія Віанней).

 

«Давайте допомагати їм і вшановувати їхню пам’ять. Якщо сини Йова були очищені жертвою свого батька, то чому ми повинні сумніватися, що наші жертви за померлих приносять їм певну втіху? Давайте, не вагаючись, допомагати померлим, і підносити за них свої молитви» (св. Йоан Золотоустий).

 

«Ми повинні спустошити чистилище своїми молитвами. Серед тих, хто піднімаються на цю гору, аби відвідувати мої Меси і шукати моїх молитов, більше душ мертвих, ніж живих» (св. Піо з П’єтрельчіни).

Переклад CREDO за: Рей Салліван, Catholic Stand

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
Кредит січень-травень 2021
Зібрано Залишилося зібрати
132664грн
5749грн
Потрібно зібрати
138413грн
Залишилося
3дні
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: