Попередню катехизу Папа присвятив темі свободи, тому фактові, що смертю і воскресінням Ісуса Христа ми визволені з рабства гріха та смерті, через благодать визволені любов’ю, яка стала найбільшим і новим законом християнського життя.
Свої роздуми з нагоди чергової загальної аудієнції в середу, 13 жовтня 2021 р., Святіший Отець присвятив тому, як ця новизна відкриває нас на прийняття кожного народу і кожної культури, відкриваючи водночас кожен народ і кожну культуру до ще більшої свободи, пише Vatican News.
Визвольна новизна, що відкриває на універсальність
Святий Павло навчає: для того, хто приєднався до Христа, більше не має значення, чи він був юдеєм, чи язичником; рахується лише «віра, що стає дієвою в любові». Суперники апостола критикували його саме за цю новизну — мовляв, він старається «сподобатися всім», применшуючи вимоги, отримані зі своєї суворої релігійної традиції. «Як бачимо, критика кожної євангельської новизни не є чимось із наших часів, але має довгу історію за собою», — сказав Святіший Отець. Святий Павло не мовчить на це, сміливо відповідаючи: «Хіба я отим запобігаю ласки у людей чи в Бога? Хіба намагаюся людям подобатися? Якби я ще й людям хотів подобатися, я не був би Христовим слугою» (Гал 1,10).
«Прийняти віру для нього означає відмовитися не від суті культур і традицій, а лише від того, що може стати на заваді новизні та чистоті Євангелія. Бо свобода, здобута для нас Господньою смертю й воскресінням, не входить у конфлікт із культурами і традиціями, які ми отримали, але навпаки, вливає в них нову свободу, визвольну новизну, оту євангельську. Визволення, здобуте з хрещенням, уможливлює нам набути повноту гідності Божих дітей, так, що, залишаючись добре прищепленими до нашого культурного коріння, ми відкриваємося на універсалізм віри, яка входить у кожну культуру, розпізнає наявні в ній паростки істини та розвиває їх, приводячи до сповнення добро, яке вони містять», — мовив Наступник святого Петра.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/10/papa-13101-700x394.jpeg)
Протилежність християнської свободи
В «покликанні до свободи» ми відкриваємо справжній сенс інкультурації Євангелія. Вона полягає в тому, щоб «бути здатними звіщати Добру Новину Христа Спасителя, шануючи те, що є добрим та істинним у культурах». І це нелегко, бо є чимало спокус нав’язувати свій стиль поведінки та життя як найрозвиненіший. І в історії євангелізації «допущено чимало помилок, бажаючи нав’язувати єдину культурну модель», іноді не відмовляючись навіть від насильства. Через це «Церкву позбавлено багатства багатьох місцевих виражень», що «є точною протилежністю християнської свободи».
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/10/papa-aud-700x394.jpeg)
Що таке католицькість
Таким чином, як зауважив далі Святіший Отець, з притаманного святому Павлові бачення свободи випливає обов’язок «шанувати культурне середовище походження кожної людини», включаючи її в такий простір свободи, «що не обмежується якимось приписами, продиктованими єдиною панівною культурою».
«В цьому полягає суть називатися католиками, говорити про Католицьку Церкву: це не соціологічне визначення, щоб вирізнитися з-поміж інших християн; католицький — це прикметник, що означає універсальний: католицький — це всезагальний, Церква Вселенська. Це означає, що Церква має в собі, у своїй природі, відкритість на всі народи та культури кожного часу, бо Христос народився, помер і воскрес за всіх», — наголосив Папа.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/10/papa-13102-700x394.jpeg)
Зміна культури і динамізм віри
Крім того, як зазначив на завершення Папа, культура зі своєї природи є змінною. Це вимагає замислитися над тим, як ми покликані звіщати Євангелія в цей історичний період «великої культурної переміни». Якби ми претендували говорити про віру так, як це чинилося в минулих століттях, то ризикуємо, що «нас більше не розумітимуть нові покоління».
«Свобода християнської віри, християнська свобода, вказує не на статичне бачення життя та культури, а на динамічне», — підсумував Святіший Отець. Свобода — це дар, який ми покликані оберігати. А вона вимагає від кожного постійно прямувати до її сповнення: «визволенні з неволі, щоби прямувати до повноти свободи».