Як виникли і звідки походять заклики Лоретанської літанії? Деякі з них здаються дуже таємничими: «Вежа зі слонової кості», «Ковчег Завіту», «Зоре світанкова»…
Уже минула перша половина травня — місяця, особливо присвяченого Дівів Марії. Це час марійних богослужінь, під час яких не лише в храмах, а й у капличках або придорожніх статуях лунає Літанія до Пресвятої Діви Марії, яку ми ще називаємо Лоретанською літанією. Багато хто запитує: як виникли заклики цієї літанії? Яка її історія і що криється за іноді загадковими висловами, такими як «Доме золотий» чи «Вежо зі слонової кості»?
Молитва паломників
Літанії на честь Божої Матері з’явилися ще в Середньовіччі. Літанія до Марії, якою ми молимося і сьогодні, в своєму загальному вигляді була відома наприкінці ХІІ ст. Деякі заклики до Марії були взяті з тодішньої Літанії до всіх святих. Але до неї постійно додавали нові марійні титули, які й створили окрему літанію. З часом її стали називати Лоретанською літанією. Звідки походить ця назва?
Назва «Лоретанська» походить від назви італійського міста Лорето, яке стало відомим завдяки марійному санктуарію ХІІІ ст. Багато хто, напевно, знає, що до нього був перенесений будинок із Назарета, в якому народилася Божа Матір. Саме там літанія до Пресвятої Діви особливо була поширена, нею молилися паломники, тому її стали називати «Лоретанською літанією». Ця літанія вперше була надрукована 1572р. у Флоренції — тоді вона містила 43 заклики, — натомість перша згадка про неї в офіційних документах Церкви датована 1581р.
Материнство і дівоцтво
Лоретанська літанія починається із закликів: Kyrie eleison, Chryste eleison та заклику до Осіб Пресвятої Трійці. Це дуже важливо, тому що правильно формує нашу молитву, нагадуючи, що остаточно ми спрямовуємо її завжди до Бога і саме Його просимо змилуватися над нами. Молитва до Марії та святих має інший характер, ніж молитва до Творця. Це прохання про заступництво, тому ми повторюємо речення «Молися за нас». Треба пам’ятати, що всі заклики літанії показують місце Марії в історії спасіння. Наведені в цій молитві марійні титули походять найчастіше — хоч і не тільки — зі Старого Завіту.
У Лоретанській літанії ми можемо виділити три теми. Перша з них, яка розпочинається закликом «Свята Маріє», можна окреслити як догматичний. Він зосереджений навколо двох основних марійних догматів: материнства і дівоцтва. Це своєрідне представлення Марії та нагадування, що Вона — Свята Богородиця і водночас у своєму дівоцтві повністю віддана любові до Бога. У цій частині Марія, Мати і Діва, являється насамперед як вибрана Творцем для реалізації спасенних планів.
Досконалість і краса
Другий сюжет Лоретанської літанії, який розпочинається закликом «Дзеркало справедливості», а закінчується — «Допомого християн», показує досконалість і красу Божої Матері. Заклики у цій частині Літанії демонструють чесноти Діви з Назарета і вказують на Неї як на особливу допомогу для християнського люду. Тут ми можемо знайти кілька, можливо, найзагадковіших для багатьох із нас закликів із старозавітнім корінням. Погляньмо на декілька з них. Заклик «Вежо зі слонової кості» пов’язано з Піснею пісень. Слонова кістка — це благородний і дуже міцний, надійний матеріал, а вежа асоціюється із захистом і силою, підноситься над землею. Це символічно вказує на те, що Марія — це наш захист від атак злого духа. В іншому заклику ми називаємо Марію «Ковчегом Завіту». Це посилання на скриню, в який ізраїльтяни зберігали таблиці з Божими заповідями. Це було символом завіту з Богом і знаком Його присутності серед людей. Отже, Лоретанська літанія показує Марію як новий «Ковчег», бо Вона носила в собі Ісуса. Звернімо також увагу на заклик «Зоре світанкова». Так у давнину називали планету Венеру, яку видно над горизонтом ще до сходу Сонця. Тому можна сказати, що заклики Лоретанської літанії вказують на те, що Марія через своє непорочне зачаття є провісницею майбутнього відкуплення.
Цариця спасенних
Третю, останню сюжетну лінію літанії, яка починається титулом «Царице ангелів», можна назвати остаточною. Ми закликаємо тут Божу Матір як прославлену Царицю всіх спасенних та тих, хто ще бореться із земними слабостями. Вона, будучи Царицею ангелів і всіх святих, також є Царицею миру й наших сімей.
Отже, взиваймо до присутності та заступництва Марії не лише в травні, а й завжди. А щоб робите це ще мудріше — більш духовно зріло, відкриваючи Святе Письмо, а також звертаючись до історії Церкви — відкриваймо глибоке біблійне й теологічне значення закликів, якими звертаємося до Божої Матері.