Роздуми

Чотири запитання про Непорочне Зачаття Марії

04 Грудня 2022, 09:49 2382 о. Матеуш Годек

Статтю на цю тему нам пропонує о. др Матеуш Годек — настоятель парафії св. Михаїла Архангела в Павлограді, декан Дніпропетровського деканату, теолог, педагог, викладач Інституту св. Томи Аквінського в Києві, публіцист.

 

 

1.Що означає, що Марія була зачата без первородного гріха?

Щороку 8 грудня ми відзначаємо урочистість Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії. Цього дня святкуємо зачаття Марії в утробі її матері св. Анни. Однак це вимагає уточнення, особливо тому, що деякі католики плутають Непорочне Зачаття Марії з Благовіщенням. У Благовіщенні, яке ми літургійно відзначаємо 25 березня, ми святкуємо зачаття Ісуса в утробі Марії від Святого Духа, без участі земного батька, — але це не слід плутати з Непорочним Зачаттям Марії. Отже, Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці та Благовіщення Пресвятої Богородиці — це два різні свята.

Марія, як єдина людина (звісно, крім Христа, але Він Боголюдина) була зачата без первородного гріха, а згодом була збережена навіть від найменшого особистого гріха — тобто Вона нічим не образила Бога. Кожна людина несе на собі результат гріха своїх прабатьків, але не Пресвята Марія.

Непорочне Зачаття — це привілей, даний Марії Богом, тому що Він обрав Її на Матір свого Сина. Творець не допустив, щоб Месія народився від матері, заплямованої гріхом. Первородний гріх міг оминути Марію з огляду на майбутні заслуги Христа. Бог, знаючи, що Христос своїм святим життям, стражданнями, смертю і воскресінням здобуде незліченні благодаті для людства, дарував Марії благодать збереження від первородного гріха.

Непорочне Зачаття, завдяки заслугам Христа, стало можливим, тому що для Бога немає виміру часу. Ми існуємо в часі, але Божа благодать не обмежена часом. Ми можемо порівняти це (хоч і недосконало) з позикою: тобто ми отримуємо щось безкоштовно в цей момент, з упевненістю, що воно буде оплачене в майбутньому. Тому Бог, знаючи, що Христос на землі отримає незліченні благодаті, дав Марії ласку Непорочного Зачаття.

 

2.Що Святе Письмо говорить про Непорочне Зачаття Марії?

Коли ми сягаємо по Біблію і без належної підготовки починаємо наполегливо шукати докази Непорочного Зачаття Марії, тоді… можемо бути дуже розчаровані. Однак, маючи трохи знань і вміючи тлумачити Священну Книгу, віднайдемо фрагменти, які приведуть нас до цієї істини. На підставі цих текстів Церква розвинула віру в Непорочне Зачаття.

Вивчаючи Святе Письмо, в третьому розділі Книги Буття ми дізнаємося: вже в раю Бог заповідає, що Жінка буде жити у ворожнечі зі змієм (сатаною). Потомство цієї Жінки має розтрощити голову спокусника, а отже, остаточно перемогти його. Ця ворожнеча, запроваджена Богом, говорить нам, що Марія буде «новою Євою», яка не матиме нічого спільного зі злим духом, а тому буде вільною від гріха — навіть особистого. Отже, одразу після гріха першої жінки Бог обіцяє, що буде жінка, якої гріх не торкнеться. Марія як нова Єва могла народити Христа — нового Адама, який знищив злого духа.

Окрім тексту в Старому Завіті, який є пророцтвом про Непорочне Зачаття Марії, ми також маємо текст у Новому Завіті, який вказує на те, що Марія була вільною від будь-якого гріха. Сцена Благовіщення, описана в Євангелії св. Луки, показує нам Марію та архангела Гавриїла, який стверджує, що Пресвята Марія є «повна благодаті». Грецьке слово «kecharitomene», що перекладається як «повна благодаті», можна розуміти як «найсвятіша, єдина, возлюблена і обрана Богом» — ці терміни, безсумнівно, вказують на свободу Марії від гріха.

 

3.Яким був шлях до проголошення догмату про Непорочне Зачаття Марії?

Святе Письмо підказує нам, що Марія мала цей привілей і була звільнена від первородного гріха, і Церква вже давно дозріла до догматичного визнання цієї істини. Уже в перших століттях деякі Отці Церкви у своїх працях наголошували на чистоті, непорочності, унікальності та безгрішності Марії. Свято Зачаття Пресвятої Богородиці було запроваджено в грецькій Церкві у VII столітті, а в латинській Церкві — у VIII столітті.

Згадка про Зачаття Марії в літургії не дала всім теологам однозначного твердження про свободу від первородного гріха від зачаття. Згідно зі св. Томою Аквінським та св. Бернардом, неможливо було прийняти Непорочне Зачаття Марії, бо це було би несумісне з догматом про універсальність первородного гріха та необхідність загального відкуплення всіх людей, включаючи Марію. За Аквінатом, Марія народилася Непорочною, Вона була звільнена від первородного гріха після зачаття.

Підказку до вирішення цієї проблеми дав Йоан Дунс Скот, який жив у ХІІІ столітті. Він відзначив, що Марія була наперед урятована від первородного гріха завдяки перемозі Христа. Завдяки цьому розумінню правда про Непорочне Зачаття не суперечить іншим догмам. Папа Сикст IV, визнаючи, що католики вірять у Непорочне Зачаття Марії, заборонив будь-кому напосідати на цю правду, і підтвердив її в енцикліці Gravenimis. Тридентський Собор, порушуючи тему первородного гріха, також підтвердив, що Марія була вільною від гріха з моменту свого зачаття.

Папа Пій IX, попередньо вивчивши думку єпископів, видав буллу Ineffabilis Deus, проголошуючи догмат про Непорочне Зачаття Марії.

«Ми проголошуємо, постановляємо та визначаємо, — писав Папа, — що доктрина, яка стверджує, що Пресвята Діва Марія, від першої миті свого зачаття, завдяки особливій благодаті та привілею Всемогутнього Бога, завдяки передбачуваним заслугам Ісуса Христа, Спасителя людського роду, була збережена недоторканою від усіх плям первородного гріха, — це істина, відкрита Богом, і тому всі вірні повинні вірити в неї з наполегливістю і без вагань».

 

4.Як ми можемо стати подібними до Марії Непорочно Зачатої?

Вірячи в догмат про Непорочне Зачаття Марії, ми можемо задумуватися, як стати подібними до Непорочної. Добре знаємо, що кожен із нас, на відміну від Марії, народився з первородним гріхом. І хоча цей гріх був стертий у таїнстві хрещення, ми все ще боремося з іншими гріхами і будемо боротися. Тому виникає запитання: чи взагалі можливо уподібнитись до безгрішної, пречистої, пресвятої Марії, вільної від усякого гріха?

Відповіддю є слова, якими Церква молиться 8 грудня: «Боже, Ти Непорочним Зачаттям Пресвятої Діви приготував своєму Синові гідне помешкання і силою грядущих заслуг смерті Твого Сина уберіг Її від усякого гріховного зіпсуття; за Її заступництвом дай також і нам дійти до Тебе очищеними від гріха». Марія була звільнена від гріха завдяки заслугам Христа, завдяки Його смерті на хресті, тому й ми можемо вдосконалюватися і ставати святими, черпаючи благодаті з хреста Христового. Робимо це, наприклад, коли приступаємо до Святого Причастя — тоді отримуємо силу для боротьби з гріхом.

Окрім посилання на таємницю Христа, цитована молитва також вказує на заступництво Марії. Непорочна, наділена винятковими благодатями, Вона є нашою заступницею перед Богом. Вона може і хоче випросити для нас благодать чистого і святого життя. Тому просімо передусім Пресвяту Діву Марію, щоб Вона своїм заступництвом перед Її Сином і нашим Господом допомогла нам позбутися гріха та відкритися на співпрацю з Божою благодаттю.

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: