Ватикан

Кардинал Канталамесса: щоб Бога любити, треба Його любов прийняти — ось спосіб

16 Грудня 2022, 18:45 2706

У третій реколекційній проповіді з нагоди Адвенту, яку кардинал Канталамесса виголосив сьогодні, у п’ятницю 16 грудня 2022 р., він говорив про характерні риси Божої любові.

 

1 проповідь: Бог не залишить за злом останнє слово
2 проповідь: Людськими словами це неможливо описати. Кардинал Канталамесса про надію та вічне життя

Проповідник Папського дому виголошує для Папи Франциска та його співробітників із Римської курії адвентові реколекції по п’ятницях. Цього разу кардинал Раньєро Канталамесса зосередився на темі любові, пише Vatican News. Поряд із вірою та надією вона є способом відкрити двері Христові, який об’являється у події Різдва.

 

Відкрити Бога, який любить

Проповідник виокремив Божу ініціативу любові. На відміну від поганських філософів, які вважали, що любов людини до Бога приводить світ у рух, Євангеліє перевертає цей погляд, пропонуючи інше бачення. Євангеліст Йоан пише: «Любов же полягає не в тому, що ми полюбили Бога, а що Він полюбив нас і послав Сина свого… Ми любимо, бо Він перший полюбив нас» (1 Йн 4,10.19).

Кардинал вказав, що ми ще не завершили (і ніколи не завершимо) визначення наслідків, які випливають із революційного погляду Євангелія, що представляє Бога як Любов. «Є незліченна кількість трактатів про обов’язок і ступені любові до Бога, іншими словами — про Бога-якого-треба-любити; я не знаю трактатів про Бога, який любить! Біблія сама по собі є трактатом про Бога, який любить; однак, попри це, майже завжди, коли ми говоримо про любов Бога, Бог є об’єктом, а не суб’єктом цієї фрази», — зауважив кардинал.

Пізнанню Бога як любові допомагає Святий Дух, який постійно відсвіжує скарб Божого об’явлення разом із посудиною, в якій воно міститься, — традицією Церкви. «З Його допомогою постараймося зрозуміти, якими щодо богословської чесноти любові є наслідки [цього об’явлення], які потрібно відкрити, і перш за все, жити ними», — зазначив кардинал Канталамесса.

Обов’язок любити Бога ґрунтується на тому, щоб бути любленим Богом, нагадує проповідник. Ця особливість є новизною християнської віри щодо будь-якої етики, яка базується на обов’язку чи «категоричному імперативі».

 

 

Повірити в дар любові

«Таким чином, відчинити двері любові для Христа означає одну визначальну річ: прийняти Божу любов, вірити в любов», — продовжив проповідник. На його думку, в такому ключі традиційна молитва «Акт любові» має розпочинатися радше не зі слів: «Мій Боже, я люблю Тебе всім своїм серцем», а «Мій Боже, я вірю всім своїм серцем, що Ти любиш мене». Це одна з найважчих речей у світі. «Людина більше схильна бути активною, ніж пасивною, творити, а не дозволяти створювати себе. Несвідомо ми хочемо бути не боржниками, а кредиторами; так, ми прагнемо Божої любові, — але радше як винагороди, а не як дару. Цим, однак, непомітно відбувається відхилення і зворотній рух: на першому місці замість дару ставиться обов’язок, замість благодаті — закон, замість віри — діла».

У цьому сенсі діти вказують нам, як повірити в любов. «Діти вірять у любов, але не на підставі міркувань. Від інстинкту, від природи. Вони народжуються сповненими довіри до батьківської любові», — наголосив кардинал. Бути дитиною, як говорив Христос, — нелегко, адже гіркий життєвий досвід, розчарування роблять нас обережними та іноді цинічними, подібно до Никодима, який не розумів слова Ісуса про народження з висоти (пор. Йн 3,4). Тому процес довіри до Божої любові це не результат людських зусиль, а діяння Святого Духа, який зійшов на апостолів у день П’ятдесятниці.

«Хто такий Святий Дух? Це любов, — каже теологія, — якою Отець любить Сина і якою Син любить Отця. Більш вільно ми говоримо: це життя, солодкість, вогонь, блаженство, яке протікає в Пресвятій Трійці, тому що любов є всіма цими речами воднораз і в нескінченному ступені. Отже, сказати про апостолів, що “всі вони сповнились Святим Духом” (пор. Діян 2,4), означає сказати, що вони були сповнені Божою любов’ю. Вони мали приголомшливий досвід того, що Бог їх любить. Померши, Христос зруйнував подільну стіну гріха, і тепер Божа любов могла нарешті вилитися на апостолів і учнів», — пояснив проповідник.

 

 

Діяння Божої любові у церковному та соціальному житті

Кардинал Канталамесса розповів про кілька особливостей богословської чесноти любові у соціальному та церковному житті. Божа любов, зокрема, зміцнює та будує Церкву (пор. Еф 4,15-16). «Любов є тим, що становить невидиму реальність Церкви, або спільноту святих, як її називає святий Августин. Це реальність таїнства, значенням того знаку, яким є видима Церква», — підкреслив Проповідник Папського дому.

Любов розбудовує не лише духовне суспільство, яким є Церква, а й громадянське суспільство. «У творі ‘Місто Боже’ святий Августин пояснює, що в історії співіснують два міста: місто Сатани, символом якого є Вавилон, і місто Бога, яке символізує Єрусалим. Те, що відрізняє ці два суспільства, — це різна любов, якою вони керуються. Мотивом першого суспільства є самолюбство, доведене до презирства Бога, мотивом другого — любов до Бога, доведена до презирства себе. У цьому разі відбувається протиставлення між любов’ю до Бога та любов’ю до себе», — зазначив кардинал. Дві любові можуть і повинні існувати разом. Однак виняткова любов до себе негативно контрастує із любов’ю до загального блага. «Егоїзм творить місто сатани, Вавилон, а соціальна любов творить місто Боже, де панують одностайність та мир», — зазначив проповідник.

Говорячи про соціальну любов, він торкнувся теми уваги до бідних, вказуючи на милостиню, яка в деяких періодах історії була головним засобом для допомоги бідним. «Вона є біблійною цінністю і завжди зберігає свою актуальність. Однак її більше не можна пропонувати як звичайний спосіб практики соціальної любові чи любові до спільного добра, оскільки вона не захищає гідності бідних і тримає їх у стані залежності», — зауважив кардинал Канталамесса. Потрібно додаткових зусиль політиків та економістів, щоб ініціювати процеси, які зменшать прірву між невеликою кількістю дуже багатих і величезною кількістю знедолених у світі. «Для тих, хто займається соціальною роботою, ідеться про популяризацію так званої соціальної доктрини Церкви. Для християнських підприємців, наприклад, це означає створення робочих місць, як про це повторив Святіший Отець у вересні в Ассізі, на зустрічі з молодими економістами, які надихаються його вченням».

 

 

Тільки любов може нас спасти

Любов у світі технологій має додаткову прерогативу. У цьому сенсі кардинал Канталамесса перестеріг перед актуальною тенденцією, яка може привести до справжньої «дегуманізації». Він згадав про кількарічні дебати, в яких брав участь у Лондоні, що стосувались переваги штучного інтелекту над розумовими здібностями людини. «Ми працюємо, сказав я, над комп’ютером, який думає; але чи можемо уявити комп’ютер, який любить, який залагоджує наші страждання та радіє нашим радощам? Ми можемо замислити штучний інтелект, але чи можемо ми замислити штучну любов? Можливо, саме тут ми маємо помістити специфіку людини та її невід’ємну властивість. Для біблійного віруючого є причина цього факту: це те, що ми були створені за образом Божим, а “Бог є любов!” (1 Йн 4,8).

Говорячи про унікальність Божої любові, кардинал зазначив: вона проявляється через Божу благодать, яка не руйнує, а вдосконалює людську природу. «Наприкінці своїх філософських роздумів про небезпеку техніки для сучасної людини Мартін Гайдеґґер, майже здавшись, вигукнув: “Тільки Бог може нас спасти!” Можна перефразувати: тільки любов може нас спасти! Божа любов, однак, точно не наша», — зазначив кардинал Канталамесса.

 

Відкрити своє серце Божому синові

Міркуючи про подію Господнього Різдва, він вказав, що з приходом у світ Христа було подолану велику прірву, яка віддаляла Бога від людини, пригадуючи у цьому сенсі про поділ історії на до Христа і після Христа. «Одна легенда розповідає, що серед пастухів, які вирушили відвідати Дитятка Ісуса в ніч на Різдво, був такий бідний пастушок, що йому справді не було що принести в дар Богородиці, і він, засоромлений, стояв осторонь. Кожен змагався, щоб подарувати Марії свій подарунок. Богородиця не могла втримати їх усіх, тримаючи при цьому на руках Дитятко Ісуса. Тому, побачивши обабіч себе пастуха з порожніми руками, Вона бере Дитятко й кладе Його йому на руки. Нічого не мати було йому за щастя. Зробімо, щоб це було також нашим щастям!» — закликав слухачів кардинал Канталамесса.

Звертаючись до біблійного образу Христа, який стукає у двері (пор. Одкр 3,20), він заохотив відчинити двері свого серця Богові. «Відчинімо двері серця тій Дитині, яка стукає. Найпрекрасніше, що ми можемо зробити на Різдво, — це не пропонувати щось Богові, а з подивом прийняти дар, який Бог Отець дає світові: свого Сина».

 

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity z-lib books