«Якби кожен учень Ісуса сприймав знак хреста особисто і серйозно, і шукакв у ньому відповідей на свої невдачі та сумніви, то було би менше суперечок, скандалів, менше поділів у Церкві, і конфліктів».
Такі слова владики Даміана Мускуса OFM, єпископа-помічника Краківського, цитує преса. Уважний погляд на хрест, підкреслив єпископ, є джерелом зцілення і надії.
Хрест це найважливіший знак Бога і Його любові до людей. Людські прагнення чудес і надзвичайного позначені пихою. Ми висуваємо Богу вимоги: «Якщо Ти вчиниш чудо, я повірю». Однак шукаємо знаків для підтвердження власних переконань і рацій, потребуємо знаків, щоб підкріпити аргументацію в нескінченних світоглядних суперечках, наситити его або ж зміцнити віру, надірвану суперечностями життя. Така позиція, сказав єпископ Дам’ян, є нечесною перед Богом, і ґрунтується на бракові довіри до Нього — або ж на магічному мисленні. Це прояв магії, а не віри, це шукання емоцій, а не фундамент життя, — вказав ієрарх.
Єпископ-помічник Краківський аргументував свою позицію тією думкою, що учень Ісуса не потребує чудес, надзвичайних втручань і знаків з неба. Хіба Ісус не дав нам знаку з неба, перед яким бліднуть усі інші, навіть якнайбільш чудесні і видовищні? Навіть шукати додаткові враження, спектаклю віри, якщо те, що найважливіше, вже звершилося? Син Бога помер заради нас на хресті і воскрес, щоб дати нам нескінченне життя.
«Уважний погляд на хрест спроможний зродити чудеса»
Може, якби кожен з нас сприймав цей знак особисто і серйозно, так як він на те заслуговує, і в знакові хреста шукав відповідей на свої розчарування й сумніви, то менше було би суперечок, скандалів, менше поділів між учнями Ісуса, менше конфліктів, що розмінюють на дрібняки Добру Новину, а послання, яке змінює людське життя, розмивають і перекручують його сенс, — додав єпископ.
Священник звернув увагу, що Великий Піст це час «уважного погляду на хрест як на зізнання Бога в любові та на джерело надії для людини». Такий уважний погляд здатен зробити чимало чудес: примирення і миру, зцілення хворих людських стосунків, визволення з ненависті та зосередженості на собі, свободу від зла, солідарність із найслабшими.
«Такі провадять слухачів на манівці»
Наводячи як приклад пророка Йону, єпископ Дам’ян Мускус ствердив: ця людина — приклад того, що «кожний пророк, кожний апостол, кожний свідок Христа потребує навернення, щоб могти проповідувати навернення».
Може виявитися фальшивим пророком той, хто не здатний прийняти іншу людину зі смиренням. Він сам — людина слабка і потребує Божого милосердя. Той, хто вважає, ніби йому достатньо власної мудрості, красномовності, знання Писань чи моральної бездоганності, раніше чи пізніше поведе своїх слухачів не на шлях відвернення від зла, а на манівці, не до правди але в сторону ілюзій та фікцій.
Такі люди додав єпископ, «замість проповідувати Євангеліє самі себе проголошують і роблять себе божками для своїх слухачів». Ми потребуємо свідків смиренних, пророків, які знають, що самі повинні постійно навертатися, людей, які передусім пізнали Боже милосердя, а не тих, що живуть у переконанні про власну досконалість, — підкреслив єпископ Дам’ян Мускус.
KAI/Stacja7