На іконах і образах св. Антоній Падуанський зображений не тільки з Дитям Ісусом на руках (бо так об’явився йому Господь під час читання Біблії), але і з ліліями — традиційним символом чистоти.
В день цього святого по францисканських храмах є не тільки Меси на спомин чи свято, або й парафіяльні відпусти. Із цим днем пов’язані також інші звичаї і традиції. Одним із них є освячення лілій, які за його ім’ям так і звуться — «лілії святого Антонія».
Освячення символу святості
Лілії в день його спомину освячують як вираження вдячності й на знак вшанування св. Антонія Падуанського. Пелюстки освячених квітів, коли їх із молитовною пам’яттю зберігають удома або носять із собою, мають допомагати людям при хворобах та інших стражданнях. Святий Антоній з Падуї дуже часто зображуваний із лілією в руці. На одних зображеннях побачимо лілію десь біля його обличчя, на інших — біля нього, наприклад, на столі, або її тримають ангели, або вона росте поруч. Інколи квітку тримає Дитя Ісус на руках святого.
Лілія стала символом Діви Марії, Її чистоти, дівоцтва, невинності і простоти. І дуже ймовірно, що саме тому лілія опинилася на зображеннях св. Антонія: він дуже часто говорив у своїх проповідях про її символічне значення.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/06/liie-700x374.jpg)
Lilium Candidum — лілія біла, яку ще називають “лілією святого Антонія”
У проповіді на XV неділю після П’ятдесятниці читаємо:
«Зверни увагу, що лілія має три властивості: ліки, краса і запах. Ліки містяться в її корені, краса і запах натомість у квітці. Ці три властивості представляють покутників, убогих духом, хто розпинає члени свої х вадами їхніми та пожаданнями, зберігають у серцях смирення, щоб задушити безсоромність пихи, зберігають чистоту тіла і поширюють довкола запах доброї слави».
Скорочено викладаючи слова святого, можна сказати, що лілія це символ святості людського життя, символ душі, з милосердя Божого очищеної від гріхів. Згадуючи в цій проповіді слова Господа Ісуса, який говорив про прекрасне «вбрання», тобто вигляд «лілій польових» (Мт 6, 28), св. Антоній вважав, що на полі, яким є світ, лілії — тобто чистоту людини — потрібно оберігати, турбуватися про них, а це вимагає чування. Потрібен певний героїзм, щоби гарно квітнути в полі, тобто посеред світу, де так легко може бути знищена подвійна краса цієї квітки, тобто краса святості і запах доброї слави…
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/06/Antonius_von_Padua_mit_Jesuskind_c._1700.png)
Благословення найменших
Звичай благословення дітей зберігається у францисканських храмах віддавна. Святий Антоній ще за життя зцілив багатьох дітей, і багатьох уберіг від зла. Також і по смерті він чинить багато чудес, зціляючи дітей, які не раз перебувають навіть на порозі смерті.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/06/Francisco_de_Zurbarán_-_Sto_Antonio_de_Padua.jpg)
Хліб святого Антонія
«Хліб св. Антонія» може бути загалом менше знаний, аніж «хліб св. Агати» (його освячують 5 лютого і він має оберігати дім від пожеж). Але цікаво також те, що «хліб св. Антонія» може бути «у двох видах»: або благословення хлібців, або ж збір пожертв під такою назвою. Благословення хлібців — це пам’ять від того випадку, коли святий воскресив дитину, хлопчика, а сповнена радості матір пожертвувала борошно на хліб для міських бідняків. А збір пожертв на «хліб св. Антонія», відповідно, використовується на допомогу потребуючим.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/06/Sw-Antoni.jpg)
У кожного свій німб
Один священник сказав у проповіді в день св. Антонія: ми не можемо надягнути на себе німб цього святого, бо в Бога ореол святості «скроєний на індивідуальну мірку кожного». Отож наслідувати св. Антонія не означає ходити з ліліями чи проповідувати рибам. Головне, сказав цей священник (о. Лех Доброчинський із варшави), це щоб ми свій німб не згубили, переступаючи поріг храму і виходячи у свою повсякденність.
«З огляду на Бога — в тому, що добре, я люблю себе. І так само ти повинен чинити стосовно твого ближнього, бо кожна людина це твій ближній. Бо немає когось такого, стосовно кого було би дозволено чинити зло» (св. Антоній Падуанський).