Мабуть, кожен із нас ще пам’ятає зображення ведмедя під в’ючним сідлом, яке було одним із елементів герба покійного Папи Бенедикта XVI. Та чи знаєте ви, звідки взявся такий химерний символ?
Ведмідь, що з’явився на гербі Йозефа Ратцінґера ще тоді, коли його призначили архієпископом Фрайзінга-Мюнхена у березні 1977 року, є давнім символом цього баварського регіону. Він пов’язаний з постаттю святого Корбініана (670-730), місцевого єпископа і покровителя Баварії, похованого у соборі Фрайзіга, спомин якого припадає на 8 вересня.
Згідно з легендою, під час мандрівки до Рима на Корбініана напав ведмідь і вбив його в’ючного коня. Святий розсердився і загнуздав натомість самого ведмедя, змусивши його нести свою поклажу. Милістю Божою звір підкорився Корбініану і супроводжував його до самого Рима. Втім, єпископ не став зловживати послугами ведмедя, і, діставшись до місця призначення, відпустив його з миром, щоб той міг повернутися до рідного лісу.
Завдяки цій легенді символ ведмедя посів чільне місце як у світській, так і у церковній геральдиці, а сама вона отримала кілька різних тлумачень. Згідно з одним із них, ведмідь, приборканий Божою благодаттю, уособлює самого єпископа Фрайзінга, сідло ж символізує тягар його єпископства. Інша версія говорить, що приборкання ведмедя і його подальший відступ назад у ліси означає «приборкання» лютого язичництва християнством, і, як наслідок, «закладання фундаменту для великої цивілізації у Баварії».
Коментуючи свій герб, сам Бенедикт XVI якось сказав, що крім очевидного посилання на святого Корбініана, засновника дієцезії, якою він був покликаний керувати, ведмідь має особисто для нього ще одне значення. Він уособлює самого Бенедикта, якого упокорив Бог, щоб покласти на нього тягар служіння: спочатку єпископського, потім кардинальського, і, зрештою, папського.