Погляд

Головний рабин Рима про Ювілей-2025: голос «рогу свободи» є витоком ювілею

10 Квітня 2024, 11:57 708

Шофар (Shofar) — баранячий ріг, який у єврейській традиції використовується як сурма для сповіщення про початок деяких свят, лежить в основі слова «ювілей». Інструмент шофар, що найчастіше виготовлявся з рогу барана, звався «йовель».

Зі звуком цього інструменту пов’язані визначні епізоди Історії спасіння: від жертвоприношення Авраама до проголошення Десяти заповідей. Головний рабин Рима Рікардо Шмуель Ді Сеньї поділився роздумами про «соціальне послання справедливості та справедливості» ювілеїв, повідомляє Vatican News.

Послухаймо слово «йовель», запрошує нас рабин Ді Сеньї. Воно нагадує характерний звук рогу — шофара, який у біблійній традиції знаменує початок свят, таких як Рош hа-Шана, юдейського Нового року або Йом Кіпура — Дня покути. Цей інструмент часто згадується в Торі, Талмуді та наступній рабинській літературі.

 

Віра Авраама

Традиційно в баранячий ріг сурмлять на згадку про віру Авраама на горі Морія, коли патріарх не відступив перед викликом скласти в жертву свого єдиного сина Ісаака. Баран, який заплутався рогами в кущі, був знаком того, що Бог оцінив його послух.

 

 

Шабат тривалістю в 12 місяців

Звук рогу сповіщає про іншу велику урочистість у Біблії: ювілей. Це слово буквально означає «баран», «агнець». Відповідно до припису, що міститься в 25‑му розділі Книги Левіт, кожні сім седмиць років, тобто на кожний 50‑й рік, «голос гучної сурми» мав лунати в ізраїльському народі, щоби проголосити 12‑місячний «шабат», під час якого земля мала відпочивати, борги мали бути прощені, а заставлене майно — повернутися до свого початкового власника.

 

Звуки шофара

Є чотири характерні звуки шофара: Tekiah — довга, велична нота, яка означає урочистий заклик; Shevarim, що складається з трьох нот середньої довжини, схожих на звуки плачу, — це нагадує людську слабкість і запрошує нас замислитися над минулими вчинками; вибух T’ruah — шерегу коротких уривчастих нот, подібних до сигналу тривоги, щоб прокинутися від духовного сну. І в саме свято Рош hа-Шана три звуки об’єднуються в Tekiah g’dolah, або «Велику Текію», що означає заклик до тривалих змін і покути.

Таким чином, шофар закликає замислитися над своїм життям, шукати його покращення. Ріг виготовляють вручну, відповідно до традиційного процесу, який передбачає видалення внутрішньої частини баранячого рогу та подальше полірування.

 

Рік Божої благодаті

Для Ізраїлю практика ювілею завжди була пов’язана з приходом Месії, який, згідно з пророками, приходить, щоб розпочати рік Господньої благодаті. «Для звершення ювілею мається на увазі, що весь єврейський народ проживає на землі Ізраїлю», — пояснює Ватиканському радіо головний рабин єврейської громади Рима. «Ця традиція була перервана під час першого ассирійського вигнання, тому вже за сім століть до християнської ери Ювілей був порушений».

Вавилонський полон євреїв Єрусалиму за часів Навуходоносора II описаний у Книзі Царів, а також у Другій Книзі Хронік та в книгах пророків, таких як Ездра, Неемія, або в Псалмах, які прямо згадують про це.

 

 

Проголошення Декалогу

«Наше слово ‘ювілей’, — продовжує рабин, — через різні трансформації в латинській мові походить від єврейського yōbēl. Ми знаходимо це слово, наприклад, коли відбувається проголошення Декалогу».

«Коли засурмить ріг, тоді тільки вони зможуть зійти на гору», — читаємо у Книзі Вихід. «Йовель тісно пов’язаний зі звуком, який у далеку давнину був офіційним сигналом, що проголошував: у цю мить починається Відпустовий рік».

 

Визволення рабів

Є два правові аспекти, пов’язані з Ювілейним роком, і перший з них — це звільнення рабів. Завжди повторюється припис, уміщений в Книзі Левіт:

«Коли брат твій зубожіє в тебе й продасться тобі, ти не присилуєш його до невільничої праці; нехай буде при тобі як наймит, як комірник, і нехай служить тобі до ювілейного року, а тоді нехай відійде від тебе на волю, сам він і його діти, і нехай повертається до своєї родини, нехай повернеться й до посілості батьків своїх. Бо вони Мої слуги, що їх Я вивів із Єгипетської землі; їх не можна продавати, як запродують невільників» (Лев 25, 39-42).

 

 

Анулювання права власності

Другий аспект стосується «анулювання власності на землю: «У ювілейному році кожен повернеться до свого володіння».

«Це відноситься до біблійної системи, згідно з якою, — уточнює Ді Сеньї, — коли ізраїльтяни прибули в Обіцяну землю, її територія була поділена між племенами та всередині племен, між різними родинами, тому свій шматок землі мала кожна сім’я. Могло статися так, що, залежно від ходу часу, розвитку економіки хтось утратив усе, а хтось накопичив майно. Ювілей означав зрівняння всього, тобто кожен повертався до свого початкового майна».

 

Рестарт системи

«Послання, які походять від Ювілею, — надзвичайно важливі. Вони належать до можливості, яка дається кожному, щоб гідно будувати своє існування навіть при мінімумі земельних володінь. У давнину, — зазначає головний рабин Рима, — земля, землеробство були основним джерелом прогодування. Тож кожен мав отримати свою частку прожитку. І якщо з роками хтось ставав багатшим, а хтось біднішим, то Ювілей служив тому, щоби все переставити, щоб усі знову почали з того, що було від початку».

 

Соціальне послання Ювілею

У Божому Законі, в Книзі Левіт, є послання, яке певним чином стосується і наших поточних подій, а також тем соціальної справедливості й захисту творіння, охоронцями якого є людина — чоловік і жінка.

«Земля нам не належить. Земля нам дана як дар. Земля належить Господу, — каже Головний рабин Рима Рікардо Ді Сеньї, — а Він сам вирішує, як її давати, скільки їй давати; але перш за все, Він дає її порівну. Якщо між людьми виникає несправедливість, то цю несправедливість необхідно виправляти систематично і періодично. Це дуже важливе соціальне повідомлення того, чим є Ювілей у своїй суті. Важко перекласти це на поточну економічну ситуацію; але принцип, що всі мають однакові стартові можливості, є основоположним для встановлення рівності й справедливості у соціальних відносинах».

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

Immediate Unity z-lib books

Casino news

Casino News Bets News Slots Aviator