Катехизм Католицької Церкви — це передусім науковий «підручник», написаний для вчителів, які передаватимуть віру.
Катехизм призначений для єпископів як віровчителів і пастирів Церкви, на яких у першу чергу лежить відповідальність за катехизацію. Через єпископів Катехизм адресований також редакторам катехитичних матеріалів, священникам, катехитам та всім іншим, відповідальним за катехизацію. Він також корисний для читання всім вірним.
Цікаво, що Катехизм кілька разів цитує неосвічену селянку, якій ледве виповнилося 19 років.
Можливо, вона не була знавцем церковного права, але точно добре зналася на внутрішньому житті християнина.
Де цитується свята Жанна д’Арк?
Свята Жанна д’Арк цитується у Катехизмі Католицької Церкви загалом чотири рази. Вперше — у розділі «Вірую в Бога Отця», що наводить її слова, які пролунали на судовому процесі:
«Це означає пізнавати могутність І велич Бога: Так! Бог великий, не нам Його збагнути. Тому “насамперед треба служити Богові”» (ККЦ, 223).
Потім її слова цитуються у розділі «Вірую в Ісуса Христа»:
«Ім’я Ісуса перебуває в серцевині християнської молитви. Усі літургійні моління закінчуються словами “…через Господа нашого Ісуса Христа”. Вершиною молитви “Богородице Діво, радуйся” є слова “благословен плід лона Твого, Ісус”. Східна молитва серця, названа “Ісусовою молитвою”, звучить: “Господи, Ісусе Христе, Сину Божий, помилуй мене грішного”. Багато християн умирають, як св. Жанна Д’Арк, з єдиним словом на устах — “Ісусе!”» (ККЦ, 435).
Далі слова святої Жанни представлені у розділі «Вірую у Святого Духа», демонструючи її віру у Пресвяту Трійцю:
«Церква є одне з Христом. Святі дуже ясно усвідомлюють цю єдність. […] Слова св. Жанни Д’Арк до своїх суддів підсумовують віру святих Учителів і виражають здоровий глузд віруючого: “На мою думку, Ісус Христос і Церква є одним цілим і не треба з цього робити труднощів”» (ККЦ, 795).
Остання цитата святої Жанни міститься у розділі «Боже спасіння: закон і благодать»:
«Благодать, позаяк належить до надприродного порядку, не піддається нашому досвідові, але може бути пізнана лише через віру. Отже, ми не можемо спиратися на свої почуття чи діла, щоб на їх підставі зробити висновок, що ми оправдані й спасенні. Проте, за словами Господа: “За їхніми плодами, отже, пізнаєте їх”, роздумуванням над добродійствами Бога в нашому житті та в житті святих дає нам запоруку того, що благодать діє в нас і спонукає до все більшої віри і до постави довірливої вбогості. Один із прекрасних виявів цієї поведінки знаходимо у відповіді св. Жанни Д’Арк на підступне запитання церковних суддів: “На запитання, чи вона знає, що перебуває у Божій благодаті, вона відповіла: «Якщо я в ній не є, то хай Він мене допровадить; якщо я є в ній, то хай Він мене оберігає в ній”» (ККЦ, 2005).
Катехизм цитує не кожного святого, тому ця честь вказує нам на винятковість Жанни д’Арк і реальність того, що «Ти затаїв це від мудрих та розумних і відкрив це немовлятам» (Мт 11, 25).