«Темна ніч душі» святого Йоана від Хреста — один із найвідоміших літературних шедеврів про внутрішнє життя. У ньому він описує процес, за допомогою якого Бог очищує душу й підносить її до святості.
У містичної драбини любові, якою душа крок за кроком піднімається вгору до Бога, є десять щаблів.
1.Знесилення любові
Як хвора людина втрачає бажання і смак до будь-якої їжі, і колір зникає з її обличчя, так і душа на цьому етапі втрачає будь-яке задоволення від земних речей і будь-яке прагнення до них. Душа не впадає у цей виснажливий стан, якщо на неї згори не сходить таємнича лихоманка, згідно зі словами псалмоспівця: «Щедрий дощ послав єси, о Боже, на твою спадщину і стомлене підсилив» (Пс 68, 10). Це знесилення щодо всього — найперший і головний крок до Бога; це спустошення, якого зазнає душа, стаючи на драбину споглядального очищення, ні в чому не знаходячи ні втіхи, ні задоволення, ні підтримки. Через це вона відразу починає підніматися на другий щабель.
2.Пошуки Бога
На другому кроці душа невпинно шукає Бога. «На моїм ліжку вночі шукала я того, кого серце моє любить. Шукала — не знайшла його. Встану, обійду навколо місто. По вулицях та по майданах шукатиму я того, кого серце моє любить» (Пісн 3, 1-2). Тепер це безперервний стан душі. Марія Магдалина не залишилася навіть із ангелами біля порожнього гробу. Душа настільки стривожена, що шукає Нареченого в усьому; всі думки, слова та справи пов’язані з Ним; під час їжі, сну і неспання всі її тривоги стосуються лише Його. Коли любов стає достатньо сильною, вона зміцнює душу, і та розпочинає сходження на третій щабель.
3.Добра робота
Третій щабель драбини любові робить душу активною і гарячою. Про цей крок царський пророк каже: «Щасливий чоловік, що Господа боїться, що в Його заповідях вельми милується» (Пс 112, 1). Якщо страх, як плід любові, породжує цю насолоду, то яким буде ефект самої любові? На цьому кроці душа бачить великі речі малими, велику кількість малою, а своє довге служіння коротким — через вогонь любові, що у ній палає.
Тут душа, маючи велику любов до Бога, відчуває біль і страждання через мізерність свого служіння; якби вона могла померти за Нього тисячу разів, тоді була би втішена. Тому вона вважає всі свої дії непридатними, а своє життя — нікчемним.
4.Страждання без втоми
Коли душа перебуває на четвертому щаблі драбини любові, вона впадає у стан страждання, але без втоми. Як каже св. Августин, любов робить усе тяжке легким, як ніщо. Саме на цій сходинці стояла наречена, коли казала: «Поклади мене печаттю на твоїм серці, печаттю на твою руку; любов бо, як смерть сильна; ревнощі люті, немов пекло» (Пісн 8, 6).
Цей ступінь любові надзвичайно високий, бо тепер душа, щира у своїй любові, завжди слідує за Богом у дусі страждання за Нього; Бог же дарує їй радість, відвідуючи її у Дусі, бо безмежна любов Христа, Слова, не може дивитися на страждання люблячих душ, не приходячи до них.
5.Душа прагне Бога
На п’ятому щаблі драбини душа нетерпляче прагне Бога. Бажання душі на цьому кроці обійняти Нареченого і з’єднатися з ним таке сильне, що будь-яке зволікання здається їй довгим, нудним і гнітючим. Їй постійно здається, що вона відшукала свою Любов; але коли розчаровується, — а це відбувається майже постійно, — то знемагає від своєї туги: «Знемагає моя душа й прагне До дворів Господніх!» (Пс 84, 3). На цьому кроці душа повинна або виконати свої бажання, або померти — як Рахиль каже Якову: «Дай мені діток, а то вмру» (Бут 30, 1). «Немов пси виють і бігають навкруги містом. Бродять шукаючи, що їсти, і коли не наситяться, то виють» (Пс 59, 15-16). На цьому ступені голоду душа тепер живиться любов’ю і піднімається на шостий щабель.
6.Шляхом Божих заповідей
Коли душа піднялася на шостий щабель, вона швидко мчить до Бога, який торкається її; її надія також мчить, не згасаючи, бо любов, яка зробила її сильною, змушує її летіти, мов на крилах. Про цей крок говорить Ісая: «Ті ж, що на Господа вповають, відновлюють сили, немов орел, здіймають крила, біжать, не знають утоми, ідуть уперед, не знемагають» (Іс 40, 31). Про це згадує Псалмоспівець: «Як лань прагне до водних потоків, так душа моя прагне до тебе, Боже» (Пс 42, 2). Спрагла лань дуже швидко біжить до води. Причина швидкості душі на цьому кроці полягає в тому, що любов шириться, і душа тепер майже повністю очищена.
7.Свята сміливість у молитві
На сьомому кроці душа стає нестримно сміливою; ніяка розсудливість не може її втримати у цьому сильному й люблячому піднесенні; ніяка порада її не контролює; ніякий сором її не стримує; бо милість, яку Бог явив їй, зробила її шалено сміливою. Апостол говорить, що любов «все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить» (1Кор 13, 7). Саме на цьому щаблі Мойсей сказав Богові: «Ой, коли б Ти простив їхній гріх! А ні, то викресли мене з Твоєї книги, що Ти написав» (Вих 32, 32). У такому дусі люди отримують від Бога те, про що вони моляться з такою любов’ю.
8.Володіння Богом
На восьмому кроці душа обіймає Нареченого і міцно тримає Його, за словами нареченої: «Знайшла я того, кого любить моє серце. Схопила я його й не пустила» (Пісн 3, 4). На цьому щаблі єднання прагнення душі задовольняється — але не безперервно.
9.Солодкий вогонь божественної любові
На дев’ятій сходинці душа солодко горить. Цей крок є кроком досконалих, які горять у Бозі, бо це горіння є дією Святого Духа через єдність душі з Богом. Святий Григорій каже про апостолів, що вони солодко палали внутрішньою любов’ю, коли на них зійшов Святий Дух.
10.Блаженне бачення
На десятому щаблі драбини душа повністю уподібнюється Богові у блаженному баченні, яким відразу ж насолоджується; бо, піднявшись у цьому житті до дев’ятого щабля, вона виходить із тіла. Ці душі, яких є небагато, досконало очищені любов’ю, а тому не проходять через чистилище. «Блаженні чисті серцем, бо вони побачать Бога» (Мт 5, 8). Блаженне бачення — це причина досконалої подібності душі до Бога. «Та знаємо, що коли виявиться, ми будемо до Нього подібні, бо ми побачимо Його, як є» (1Йн 3, 2), — говорить святий Йоан.