Папа Франциск, який через стан здоров’я був змушений скасувати традиційну зустріч із паломниками, поділився підготовленими роздумами через пресслужбу Святого Престолу.
Цього разу в центрі уваги роздумів про Ісуса, нашу надію, була біблійна подія поклоніння волхвів, повідомляє Vatican News.
«Дорогі браття й сестри, станьмо і ми учнями в школі волхвів, цих “паломників надії”, які з великою відвагою спрямували свої кроки, свої серця і свої блага до Того, хто є надією не тільки Ізраїлю, але й усіх народів. Вчімося поклонятися Богові в Його малості, в Його царюванні, яке не розчавлює, а робить нас вільними і здатними служити з гідністю. І приносьмо Йому найпрекрасніші дари, щоб виразити нашу віру і любов». Таким побажанням Папа Франциск завершує свою катехизу з нагоди загальної аудієнції, яка в середу, 19 лютого 2025 р., мала відбутися у Ватикані. Як відомо, Святіший Отець госпіталізований у римській лікарні, де йому діагностовано двостороннє запалення легень, а тому аудієнції скасовано. Однак пресслужба Святого Престолу опівдні опублікувала текст роздумів, які він приготував на цю зустріч.
Нагадаємо, що з нагоди Святого Року 2025 Папа Франциск розпочав цикл роздумів на тему «Ісус Христос — наша надія», а його перша частина присвячена дитинству Ісуса. Зупинившись попередньої середи на події народження Ісуса у Віфлеємі та на прикладі пастухів, які стали першими адресатами ангельської благовісті, цього разу Святіший Отець пропонує звернути погляд на подію поклоніння волхвів, про яку розповідає святий євангеліст Матей.

Убогі й чужинці — перші запрошені
Папа нагадує: приваблені появою зорі, «що в багатьох культурах є провіщенням народження виняткових людей», деякі мудреці зі Сходу пустилися в дорогу, не знаючи докладно, куди йдуть. Вони не належали до Вибраного народу.
«Попереднього разу, — зазначає Франциск, — ми говорили про віфлеємських пастухів, які були маргіналізовані в єврейському суспільстві, бо вважалися “нечистими”; сьогодні ми зустрічаємося з іншою категорією — чужинцями, які одразу ж приходять, щоб віддати шану Божому Синові, який увійшов в історію з зовсім нечуваною царськістю. Отже, Євангелія чітко говорять нам, що вбогі й чужинці є одними з перших, кого запрошено зустріти Бога, який став Немовлям, Спасителя світу».

Слабкість земної влади
Святіший Отець зазначив, що волхвів інтерпретують як представників первісних рас — тобто нащадків трьох синів Ноя, або як представників трьох відомих у той час континентів, або ще трьох етапів життя — молодості, зрілості й старості. «Поза всіма тлумаченнями, — це люди, які не стоять на місці, але, подібно до видатних покликаних людей біблійної історії, відчувають запрошення до руху, пуститися в дорогу. Це люди, які вміють поглянути за власні межі, вміють дивитися вгору», — підкреслює Наступник святого Петра. Ведені зорею, мудреці прибули до Єрусалима, де зустрілися з Іродом, шукаючи інформацію про «новонародженого Царя юдейського». Там їхня «наївність і довірливість» стикається з «підступністю Ірода», який боїться втратити трон і відразу наказує дослідити справу знавцям Писань. Таким чином, за словами Папи, «влада земного правителя показує всю свою слабкість».

Знання Писань замало
Книжники вказують цареві на Ввфлеєм — на мале містечко, а не грандіозний Єрусалим. Однак, зауважує Святіший Отець, самі вони, хоч і здатні вказати місце народження Месії, не рухаються з місця.
«Насправді недостатньо знати пророчі тексти, щоб налаштуватися на божественні частоти; потрібно дозволити, щоб Боже слово заглибилося в нас і оживило прагнення шукати, запалило бажання побачити Бога», — підкреслює Папа. Він також звертає увагу на підступність Ірода, що поводиться як «обманники, сповнені насильства», просячи волхів розповісти йому про зустріч із Дитям.
«Для того, хто прив’язаний до влади, Ісус є не надією, яку слід прийняти, а загрозою, яку треба знищити», — зауважує Єпископ Рима.

Церква, зібрана з різних народів
Коли мудреці залишають царський палац, то знову бачать зорю, яка приводить їх до Ісуса, — що вказує нам на те, що «створіння та пророче слово» становлять абетку, за допомогою якої Бог промовляє і дає нам себе знайти.
Ввійшовши ж до дому, вони впали ниць, поклонилися Ісусові й піднесли цінні дари. «Чому? Що вони побачили? Давній автор пише: вони бачать ‘смиренне маленьке тіло, яке Слово взяло на себе; але від них не прихована слава божественності. Вони бачать немовля, але поклоняються Богові’ (Кроматій Аквілейський, Коментар на Євангеліє від Матея). Таким чином, волхви стають першими віруючими серед усіх язичників, — підсумовує Папа, — образом Церкви, зібраної з усіх мов і народів».