Роздуми до Слова Божого на четвер ІІ звичайного тижня, рік І
Того часу Ісус відійшов зі своїми учнями до моря, і багато людей пішло за Ним.
«Ті, хто мав недуги, кидалися до Нього, аби до Нього доторкнутися». Це речення — єдине з трьох місць у Євангелії, де формулювання «бичі», «батоги» з’являється у символічному сенсі. Дослівно цю фразу варто було би перекласти так: «Усі, хто був чимсь бичований, тиснулися до Нього». Вочевидь тут насамперед ідеться про хвороби, але сенс цього виразу можна розширити також на різні інші страждання, які нас мучать, — наприклад, коли ми не вміємо дати собі раду зі своєю бідою, або коли нас мучить брак миру в сім’ї, коли в нас злий сусід або додають проблем наші власні діти, або коли хтось із нас бичований залежністю пияцтва, наркоманії чи еротоманії…
Я покажу дві інші місця в Євангелії, де говориться про бичі, батоги, від яких Господь Ісус нас звільняє. А саме, в епізоді, коли до Господа Ісуса приходить «посольство» від Йоана Хрестителя із запитанням, чи то Він — той самий очікуваний Месія. Євангеліст Лука в цьому місці пише: «Саме в той час Ісус багатьох зцілив від хворіб і недомагань». Якби ж це речення перекладати дослівно, то ми би мали: «Саме в той час Ісус багатьох зцілив від хворіб і бичів».
Третє місце, в якому з’являється слово «бич» у символічному сенсі, це опис зцілення жінки, яка страждала від кровотечі, у Євангелії від св. Марка. Дослівно то Господь Ісус сказав їй таке: «Дочко, віра твоя тебе врятувала; іди в мирі й будь зцілена від твого бича».
Це не суто фізіологічна подробиця. Варто усвідомити, що той самий вираз mastiks (бич), mastigun (бичувати) позначає також і жорстоке бичування, до якого Господа Ісуса засудив Понтій Пилат. Господь Ісус був так жорстоко скатований цим бичуванням та солдатськими «забавами» з терновим вінком, що це зворушило й самого Пилата. Він тоді вивів скаліченого Ісуса на ліфостротон і вимовив історичні слова: «Ось Людина!»
Отож коли усвідомити, що наші хвороби та різні страждання інколи названі в Євангелії тим самим словом, що й бичування нашого Господа, то набагато промовистішими стають слова з книги Ісаї: «Він був ранений за наші гріхи, за наші провини Він мучений був, кара на Ньому була за наш мир, Його ж ранами нас уздоровлено» (Іс 53, 5).
о. Яцек Салій ОР
За виданням: Ewangeliarz. Jacek Salij OP. W drodze, 2002