Боже Царство — спільна мета всіх християн, і її належить втілювати в життя уже сьогодні, посеред байдужості, яка панує довкруг, — сказав Папа Франциск під час літургії в Нагасакі.
«Ісусе! Згадай про мене, як прийдеш у своє Царство (Лк 23,42)». Цими словами Євангелія від св.Луки розпочав свою проповідь Святіший Отець під час Святої Меси в неділю, 24 листопада 2019 р., у японському місті Наґасакі, з нагоди урочистості Господа нашого Ісуса Христа Царя Всесвіту. На богослужіння, що відбувалося на місцевому бейсбольному стадіоні, зібралися 35 тисяч вірних, повідомляє Vatican News.
«В останню неділю літургійного року молимось, єднаючи наші голоси з голосом злочинця, розп’ятого з Ісусом, який визнав Його і проголосив царем. Там, у якнайменш тріумфальний і славний момент, посеред криків глузування і приниження, той злочинець зумів піднести голос і зробити своє визнання віри. Це останні слова, які почув Ісус, а водночас останні слова, які Він промовляє, перш ніж передати себе Отцеві. “Істинно кажу тобі: сьогодні будеш зі Мною в раю” (Лк 23,43)».
Справжній спосіб будувати історію
Навіть здається, зазначив Папа, що нечесне минуле злочинця набирає нового значення, адже він супроводжує Господа під час Його страждань. І ця мить підтверджує, що Ісус пропонує спасіння завжди і всюди. Голгота, гора несправедливості й смерті, де безсилість і нерозуміння супроводжуються наріканнями та байдужістю з боку тих, хто спостерігає за смертю невипонної людини, — завдяки поведінці доброго злочинця перемінюється у слово надії для всього людства. Викрики розлюченого натовпу «врятуй себе самого» не стануть останнім словом: навпаки, вони спонукають піднести голос тих, які дозволили торкнутися свого серця і які вибрали співчуття як справжній спосіб будування історії.
«Сьогодні, тут, ми хочемо відновити нашу віру та зобов’язання. Ми, як і Добрий злочинець, добре знаємо історію своїх невдач, гріхів та обмежень, але не хочемо, щоб це зумовлювало чи визначало наше теперішнє і майбутнє», — сказав Папа. Ми й самі нерідко можемо потрапити в ситуацію, яка підштовхує з легкістю і байдужістю сказати «врятуй себе сам» і, таким чином, забути, що означає невинно страждати. Землі Японії більше, ніж будь-які інші, зазнали нищівної сили, якої може досягнути людина. «Тому, як і Добрий злочинець, ми хочемо прожити цю мить, коли зможемо піднести наші голоси і визнати нашу віру, захищаючи і служачи Господеві, Невинному Страждальцю. Ми хочемо супроводжувати Його під час страждань, підтримувати Його в Його самотності й покинутості та ще раз почути, що спасіння є словом, яке Отець бажає запропонувати всім: “Сьогодні будеш зі Mною в раю”».
Іти слідами святих попередників
Тисячі святих японської землі мужньо свідчили спасіння та впевненість, які сьогодні позначають духовну спадщину японського народу. Папа заохотив прямувати їхніми слідами, щоби відважно свідчити про те, що любов Ісуса, яка особливим чином виявилась на хресті, спроможна подолати будь-яку форму ненависті, егоїзму, зневаги чи нападу; вона здатна перемогти будь-який абсурдний песимізм чи дурманливий добробут, що паралізує кожну добру справу та вибір. Як навчав Другий Ватиканський Собор, далекими від правди є ті, які — знаючи, що ми не маємо на землі постійного місця перебування, бо призначені для вічності, — вважають, ніби через це ми можемо занедбувати земні обов’язки, забуваючи, що саме заради віри, яку визнаємо, ми зобов’язані виконати наші завдання, свідчачи так про велич нашого покликання.
Наша віра у Бога живих
Єпископ Рима підкреслив, що наша віра є вірою у Бога живих! Христос — живий і діє серед нас, провадячи до повноти життя. Він живий і бажає, щоб ми були живими. «Якщо наша місія як учнів-місіонерів полягає в тому, щоб бути свідками та вісниками того, що має статись, то вона не дозволяє нам опустити рук перед злом тарізними лихами, але закликає нас бути закваскою Його Царства повсюди, хоч би де ми були: в сім’ї, на роботі, в суспільстві; бути невеликою щілиною, крізь яку Дух і далі вдихає надію серед народів», — зазначив Папа.
Того дня на Голготі багато людей мовчало, чимало сміялось, і лише злочинець спромігся піднести голос, щоб захистити того, хто страждав без провини. На переконання Глави Церкви, це було його мужнім визнанням віри в Ісуса. «Кожен із нас може вирішити: мовчати, висміювати чи пророкувати».
«Дорогі браття й сестри, Наґасакі носить у своїй душі важку рану воєн, яку важко залікувати, знак невимовних страждань багатьох невинних людей; це жертви, які постраждали від воєн для вчорашнього, але вони також і сьогодні страждають від фрагментарної Третьої світової війни», — мовив на закінчення Вселенський Архієрей. І закликав присутніх піднести спільну молитву до небес — за всіх тих, хто сьогодні страждає в тілі від цього гріха, що волає про помсту до Неба, як також і за те, щоб у наш час ставало дедалі більше людей, подібних до Доброго злочинця, тобто здатних не мовчати, не висміювати, але голосно пророкувати про Царство правди і справедливості, святості й благодаті, любові та миру!
Папа перед головою дерев’яної статуї Пресвятої Діви Марії, яка вціліла після атомного бомбардування