Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 11 червня
Щоби краще зрозуміти сьогоднішнє Євангеліє, треба пригадати, що цілий уривок Мт 5,21-48 структуровано в шести антитезах: сказано / а Я вам кажу. Насправді ж вони не протиставляються одні одним. Ісус не пропонує іншого закону, що чітко бачимо зі слів: Не думайте, що Я прийшов усунути закон чи пророків: Я прийшов їх не усунути, а доповнити (Мт 5,17). Право не є новим, воно — давнє. Але виконання є новим. Ніхто й ніколи не подавав і не виконував його в такий спосіб, як Божий Син. Ісус не заперечує його, як кажуть обвинувачі, але пояснює та переходить від простих дій до бажань серця, з яких родиться все інше.
Стихи 27-32 цього уривку говорять про стосунки між чоловіком і жінкою в подружжі. Ісус навчає, що замало уникати кожної зовнішньої небезпеки для подружжя (доконаної зради). Треба ще й перекрити дорогу сексуальному апетитові, уникаючи нагоди, яка може його розбурхати (погляд), та небезпечних контактів (рука).
Дієслово жадати (єврейською хамад) виражає справді грішне вподобання та справді грішне рішення, а не просте почуття чи думку. Тобто йдеться про те, щоб боятися й намагатися позбутися саме цього, бо саме звідси витоки нашої поведінки й учинків. Але Ісус іде далі. Бога цікавлять почуття, чистота думок, правдивість волі. Адже трапляється, що бездоганна зовнішня поведінка приховує глибоку гниль серця. Зовнішнє та внутрішнє мають відповідати одне одному, треба позбавлятися подвійного життя й фальшу.
Подружня зрада не є результатом випадку, її готують у серці. Наказ Ісуса вирвати собі праве око (яким більше послуговуємося) та відрубати праву руку (справнішу) означає, що може виявитися необхідним пожертвувати якоюсь цінною частиною себе, щоб уникнути остаточної й безповоротної втрати цілого себе. Наказ видати негідній жінці розвідний лист міститься в книзі Второзаконня (див. Втор 24,1-3). Офіційне розлучення мало гарантувати жінці юридичний статус і захистити її від звинувачення в чужолозтві, якби вона вдруге вийшла заміж. Ісус не приймає вигнання дружини з дому й засуджує це як форму зради, у якій відповідальність на чоловікові, що виганяє дружину, та на тому, хто одружиться з розведеною.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com