Роздуми над Божим Словом на ХХІІ Звичайну неділю, рік Б
Того часу зібралися до Ісуса фарисеї та дехто з книжників, які прийшли з Єрусалима. І помітили, що деякі з Його учнів їли хліб нечистими, тобто немитими, руками. Адже фарисеї і всі юдеї не їдять, якщо добре не вимиють рук, дотримуючись передань старших. І, повернувшись з торгу, поки не помиються, не їдять. Є і багато чого іншого, що вони прийняли, щоби дотримуватися: миття чашок, глечиків, мідного посуду, лежаків. І запитують Його фарисеї та книжники: «Чому Твої учні не дотримуються передань старших і немитими руками їдять хліб?» А Він відповів їм: «Добре Ісая пророкував про вас, лицемірів, як написано: “Цей народ устами шанує Мене, серце ж їхнє далеко від Мене. Та даремно поклоняються Мені, навчаючи людських заповідей”. Залишивши Божу заповідь, ви тримаєтеся людських передань». І, покликавши знову людей, казав їм: «Послухайте Мене всі та зрозумійте. Нічого немає поза людиною, що входило б у неї і робило б її нечистою, але те, що виходить із неї, — те людину опоганює. Адже зсередини, з людського серця виходять злі думки, розпуста, крадіжки, вбивства, перелюб, захланність, лукавство, обман, безсоромність, заздрість, богозневага, гордощі, безумство. Все це зло зсередини виходить і людину опоганює!»
Мк 7, 1-8. 14-15. 21-23
Враховуючи те колосальне значення, якого надавали фарисеї та книжники миттю рук і посуду, вони почувались би дуже добре тепер, під час пандемії! Звісно, їх турбувала ритуальна чистота, а не особиста гігієна; але Біблія не раз наголошує на їхній прискіпливості в цьому питанні.
І все-таки Ісус справедливо назвав їхню практику чистоти тим, чим вона насправді була, — «переданням людським» (Мк 7, 8). Ніде у Святому Письмі Бог не наказує своєму народові бути настільки ретельними в особистій гігієні чи гігієні предметів домашнього вжитку. Натомість те, що мало бути запобіжним заходом серед священників, поступово перетворилося на оцінку праведності кожного ізраїльтянина. Якщо не миєш руки, ти — нечистий. Тобто твоя віра недосконала, або ще гірше: ти сам негідний.
Ісус бачив жалюгідне лицемірство, з яким фарисеї ставилися до ритуального миття рук і дотримання чистоти. Вони зосередились на зовнішніх обрядах, замість того, щоби працювати з тим, що крилося в їхніх власних серцях. Як застерігав Ісус, «те, що виходить із середини» — наші власні гріховні схильності та звички, — оскверняє нас (Мк 7, 15).
Нинішні правила миття рук спрямовані на запобігання інфекціям, та людині легко дійти і в цьому до фанатизму фарисеїв. Ми також можемо більше зосереджуватися на зовнішній поведінці — на словах чи діях інших людей, — а не на тому, щоб розібратися з гріховними помислами та бажаннями у власному серці. Зрештою, це теж наслідок первородного гріха: нам більш притаманно оцінювати вчинки інших, аніж визнавати свої помилки та усвідомлювати їхні причини.
Ісус прийшов урятувати нас, тому ми можемо сміливо розраховувати, що Він дасть нам благодать розуміння того, що «всередині» нас. Сьогодні попроси Господа про благодать прийняття правди та допомогу в праці над собою. І нехай Божий Дух провадить і освячує тебе!
«Господи Ісусе Христе, очисти моє серце! Допоможи більше зважати на внутрішнє, ніж на зовнішнє».
Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться Ім’я Твоє, нехай прийде Царство Твоє, нехай буде воля Твоя як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим, і не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого. Амінь.
Підпишіться на «Слово між нами» у Telegram та Instagram, а також приєднайтеся до чату Роздумів над Словом Божим у Viber.