Католицьке життя має бути пригодницькою подорожжю зростання у святості, яку підтримує Святий Дух. Святий Тома Аквінський у своїй монументальній «Сумі теології» проливає світло на важливий аспект цього зростання: плоди Святого Духа.
Цих плодів, як пише апостол Павло у Посланні до галатів, є дев’ять: «А плід Духа любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність, доброта, вірність, тихість, здержливість» (Гал 5, 22-23).
Тут постає перше питання. Біблійний текст говорить про «плід» Святого Духа, а не про «плоди». Дійсно, грецьке слово читається «karpòs» — в однині; не дозволяйте прикінцевому «s» ввести вас в оману, щоби ви подумали, що це множина.
Коментар Августина з цього приводу пояснює, що апостол «не мав наміру навчати нас, скільки саме їх є; але показати, як слід уникати вчинків плоті і прагнути вчинків Духа».
Але що таке ці плоди — чи плід?
Аквінат уточнює, що плодами є не просто наші добрі вчинки, а радше чеснотні риси характеру, які розквітають у нас, коли Святий Дух діє у наших серцях.
Не дії, а знаки
Уявіть собі фруктове дерево. Очевидно, що сам плід — це не все дерево. Але це продукт росту дерева. Так само наші вчинки — це не самі плоди, а зовнішні ознаки внутрішньої трансформації, яка відбувається завдяки Божій благодаті. Ця трансформація приносить врожай доброчесних звичок, які дарують нам (і ближнім) справжню радість.
Як же тоді розвиваються ці плоди?
Аквінський пояснює, що вони походять від нашої співпраці зі Святим Духом. Подібно до того, як рослині для процвітання потрібен родючий ґрунт і сонячне світло, наші душі мають бути відкритими для Божої роботи в нас. Молитва, відвідування Меси та участь у Таїнствах — це вирішальні фактори. Якщо ми залишаємося вкоріненими у Христі, Святий Дух дає нам силу розвивати ці чудові плоди.
Чи відрізняються ці плоди від чеснот?
Аквінський визнає, що деякі плоди, такі як милосердя (любов) і віра, мають спільні назви з чеснотами. Однак це не зовсім одне й те саме. «Сума теології» пояснює, що плоди більше стосуються приємних і невимушених дій, які випливають із чеснот. Наприклад, людина, яка володіє чеснотою терпеливості, може спокійно впоратися зі складною ситуацією, таким чином відчувши і поділившись плодами цієї чесноти. Якщо хочете, це як їзда на велосипеді. Плодом буде здатність їздити на велосипеді. Чеснотою є сам акт їзди на ньому без зусиль.
Таке розуміння плодів Святого Духа є гарним нагадуванням про те, що наше християнське життя полягає не лише у дотриманні правил, але у тому, щоб стати більш схожими на Христа — тобто бути вільними.
Коли ми вирощуємо ці плоди через молитву, Таїнства і добрі справи, ми дозволяємо Святому Духу перетворити нас на тих людей, якими Бог заохочує нас бути.
Переклад CREDO за: Даніель Еспарса, Aleteia