«Навіть у найважчі для Польщі часи від ясногурських паломників ніколи не збиралися жодні оплати», – каже о. Захаріаш Яблоньські, генеральний дефінітор Ордену Паулінів. Автор багатьох публікацій та досліджень, які стосуються руху паломників до Ченстохови підкреслив, що пропозиція нової влади міста, яка стосується оподаткування туристів та паломників, що приїздять на Ясну Гуру (Ченстохова, Польща) – це не тільки місцева справа, вона має значно ширший контекст.
Хоча плани чиновників Ченстохови збирати оплату від кожного паломника на Ясну Гуру наразі належать радше до сфери бажань, а однак вони викликали занепокоєння і були сприйняті як спроба обмеження, а не притягування туристів до Ченстохови.
«Паломники ніколи не були змушені платити за вхід на Ясну Гуру, хоча бувало, що їх піддавали різним формам репресій. Біля пам’ятника цареві Олександрові ІІ було встановлено поручні, які не дозволяли пройти у колоні більше ніж восьми особам. Це був спосіб слідкувати за паломниками. Це мотивувалося тим, що якби там були якісь підбурювачі суспільного порядку – їх було б легше помітити. Це недобре, що ми змушені пригадувати подібні речі і що такого штибу рішення міської влади нам асоціюються з чимось подібним і насувають певні аналогії», – сказав о. Яблоньські.
Польщу під час поділу чи комунізму врятувало не богослов’я, а марійна побожність
Монах розповідає, що протягом десятків років місто допомагало Ясній Гурі не лише приймати паломників, але й реалізовувати конкретні інвестиції. Наприклад у міжвоєнний період було вирівняно та загосподаровано ясногурську площу, на якій навіть встановили лавки.
Паулін додав, що саме тепер, поки плани міської влади Ченстохови перебувають на етапі проектів, важлива реакція Церкви у Польщі. «Це не тільки наша місцева проблема. Я вважаю, що повинна відреагувати ціла Церква у Польщі. Польщу під час поділу чи комунізму врятувало не богослов’я, нас врятувала марійна побожність, яка була пов’язана з Ясною Гурою», – підкреслив о. Яблоньські.
Він зауважив, що останнім часом тим, хто «поширює атеїзацію та секуляризує суспільство, піші паломництва стали кісткою в горлі». «Все почалося два роки тому від матеріальних атак на тих, хто керує дорожнім рухом на трасі паломництва піших. Вони, після закінчення спеціальних курсів та здачі екзамену, отримують документ, що діє лише рік. А тим часом ми знаємо, що приписи дорожнього руху не змінюються так сильно, а водії отримують водійське посвідчення на необмежений час» – зазначив о. Яблоньські.
Він додав, що в подібних випадках зазвичай подаються якісь мотиви, шукаючи виправдань для дивних рішень. Священик запевнив, що Ясна Гура ніколи не піддасться «спробам націляння на політичну коректність».
Дефінітор Ордену Паулінів заохочує до того, щоб свій голос в справі спротиву оподаткуванню паломників висловили представники великих груп, які прибувають на Ясну Гуру. «Я маю на увазі дієцезіальні, випускні, а особливо великі піші групи, яких є понад 200. Я вважаю, що висловлення якого-небудь протесту було б доречним», – каже о. Яблоньські і додає, що «для того, аби затримати паломника і щоб місто мало з цього якусь користь – треба трактувати його як особливого гостя, а не як платника податків».
Нова влада Ченстохови хоче збирати оплату від кожного паломника та туриста, які відвідають місто. Говориться про суму 4 злотих (приблизно 1, 5 дол.). Зібрані таким чином кошти були б призначені між іншим на рекламу міста та будову і ремонт доріг, пишуть ЗМІ. Президент міста Кшиштоф Матиящик не лише не заперечує цієї інформації, але вважає, що це добра ідея на збільшення прибутків міста. Він підкреслив, що «шукає різних вирішень, попередньо розглядає також і цю оплату, зиски від якої були б частково призначені на рекламування міста та монастиря».
За матеріалами: Radio Watykańskie