Представники трьох провідних українських церков вважають, що порушення клятви, даної на Біблії, зокрема, народними обранцями, призведе до невідворотного покарання Господнього.
Нагадаємо, безпосередньо перед стартом роботи нового парламенту один із лідерів Об’єднаної опозиції Арсеній Яценюк не підтвердив, але і не спростував інформацію про появу перших «тушок» у лавах опозиції, котрі не підписали заяви про входження у фракцію «Батьківщина».
«Склад фракції буде оголошено 12 грудня, – заявив Яценюк. «Депутати дали присягу на Біблії про те, що вони вступають у фракцію «Батьківщина». У нас є ці присяги», – додав він, уточнивши, що, крім письмового підписання цього документа, було також проведено відеозапис.
«Коментарі» попросили представників трьох провідних українських Церков прокоментувати значення клятви на Біблії і її можливого порушення.
В Українській Греко-Католицькій Церкві закликають усіх вірних «дуже серйозно ставитися до присяги на Євангелії або на Святому Письмі», а якщо сталося клятвопорушення, то дуже важливо відшкодувати можливий збиток.
«Потрібно бути дуже відповідальним, коли щось обіцяєш перед Богом. Краще не пообіцяти, але виконати, ніж пообіцяти і не виконати», – зазначив прес-секретар УГКЦ отець Ігор Яців.
Говорячи про порушення клятви, даної на Святому Писанні, отець Ігор підкреслив, що «це тяжкий гріх, за який необхідне відповідне каяття». «Перше – це каяття, друге – сповідь, третє – це виконання накладеної священиком-сповідником спокути. І тут є важливий момент – якщо йдеться про порушення присяги, внаслідок якої хтось постраждав матеріально, тоді необхідно відшкодувати завдані збитки. Виконавши все це, людина спокутує свій гріх», – пояснив Яців.
Як пояснили в Українській Православній Церкві Київського Патріархату, порушення такої клятви буде тяжким гріхом, за який неминуче буде об’єктивне і справедливе Боже покарання.
В УПЦ КП вважають клятвопорушення, як і будь-який інший гріх, тяжким і закликають, перш ніж порушити клятву, подумати про відповідальність не лише перед суспільством та законом, але й перед Богом. «Людські закони можуть і не подіяти, а правосуддя Боже невідворотне і перед судом Божим постануть всі. Тому за належне виконання своєї обіцянки Господь винагородить, а за неналежне виконання, відповідно, буде накладено Богом покарання», – заявив прес-секретар УПЦ КП єпископ Євстратій (Зоря).
У Московському Патріархаті, в свою чергу, вважають, що повеління Христа не клястися цілком конкретне і має дотримуватися буквально. Так, прес-секретар УПЦ МП протоієрей Георгій Коваленко, зазначив: «У Священному Писанні написано конкретно, тобто Христос дає конкретне веління: «Ніхто не кляніться, ні небом, ні землею, ні іншою якою клятвою. Буде вам так – так, ні – ні, все інше від лукавого».
«У цьому сенсі в церкві не існує традиції клятв, і церква ніколи не виступає посередником під час укладання між людьми якихось договорів… З іншого боку, церква не заперечує, коли правителі присягають на Євангелії, оскільки це вже частина традиції», – підсумував отець Георгій.
При цьому він додав, що в церкві «немає такого обряду, як клятва на Євангелії, а якщо десь таке відбувається, то це можна класифікувати як порушення заповіді «не поминай імені Господа твого всує».
«Клятва договір не рятує, якщо наміри нечисті. Церква виступає моральним авторитетом, а не визначає, хто правильно чи неправильно вчинив», – підсумував він.