Католики, лютерани та методисти відзначають 10-ту річницю підписання Спільної декларації про доктрину виправдання, яка поклала край віковим суперечкам богословів, що тривали з часів Реформації.
Ці протиріччя стосувались питання того, як Бог виправдовує людину: тільки вірою (як стверджував Мартін Лютер) або вірою і добрими справами (як вчить Римо-Католицька Церква).
31 жовтня 1999 у місті Аугсбурзі, Баварія, кардинал Едвард Кессіді, у той час президент Папської ради зі сприяння християнській єдності, та лютеранський єпископ Брауншвейзький Крістіан Краузе, президент Всесвітньої лютеранської федерації (ВЛФ), підписали Спільну декларацію про доктрину виправдання. Слідом за кардиналом Кессіді і єпископом Краузе свої підписи під декларацією поставили генеральний секретар ВЛФ Ішмаель Ноко і секретар Папської ради зі сприяння християнській єдності єпископ Вальтер Каспер. Члени Всесвітньої методистської ради підписали документ 2006 року.
Декларація була підписана в Аугсбурзі невипадково. Саме в цьому місті 1530 року послідовники Лютера представили імператору Карлу V і Рейхстагу так зване Аугсбурзьке віросповідання — основні положення лютеранської віри. Аугсбург — центр протестантизму в католицькій Баварії — славиться давніми традиціями релігійної терпимості.
Питання виправдання було основним в усіх суперечках між Римо-Католицькою Церквою та лютеранською віросповідною спільнотою, яка відкололася від єдиної Церкви і дала початок протестантській реформації. Тому, на думку представників обох конфесій, однакове розуміння виправдання — це обов’язкова умова для подолання поділу.
«Протягом століть питання виправдання поділяло католиків і протестантів, — в оприлюдненій заяві наводяться слова єпископа Грегорі Палмера, голови Ради єпископів Об’єднаної методистської церкви. — Ця угода ознаменувало прихід до консенсусу щодо базових понять доктрини виправдання».
«Разом ми сповідуємо, що нас приймає Бог і що ми отримуємо Святого Духа, який оновлює наші серця, зміцнює нас і закликає нас до добрих справ — не на підставі наших заслуг, але тільки через благодать і віру в спасенне діло Христове», — сказано в документі.
Автори Декларації про доктрину виправдання дійшли спільного висновку, що виправдання — це прощення гріхів, звільнення з-під панівної влади гріха, смерті і прокляття закону, та прийняття у спілкування з Богом. І все це — від Бога, в ім’я Христа, за благодаттю й через віру в Євангеліє Сина Божого.
Залишилося ще чимало розбіжностей, але, на думку представників обох конфесій, ці розбіжності не можуть перешкодити спільному розумінню базових істин щодо виправдання.
Підписання Декларації викликало неоднозначну реакцію з боку членів обох громад. Так, на думку деяких лютеран, їхні лідери просто пішли на компроміс. Проте підписання Декларації називають значним досягненням в історії Церкви.
За матеріалами: Сhristiantoday.com