Мойсей, що молиться на горі, в той час, як його народ воює в долині, – цією біблійною картиною кардинал Джанфранко Равазі охарактеризував майбутню роль Бенедикта XVI.
З 17 по 23 лютого Президент Папської ради в справах культури кардинал Джанфранко Равазі проводить у Ватикані реколекції для Папи та Римської курії.
Промовляючи від імені всіх присутніх, кардинал Равазі висловив Бенедиктові XVI почуття любові, вдячності та захоплення. Посилаючись на згаданий епізод зі старозавітної Книги Виходу, проповідник зазначив, що «ми залишаємося в долині, де є Амалик, де порох, страх, тривоги, але також надії і сподівання, в тій долині, де Ви перебували з нами протягом цих восьми років. Відтепер і надалі, однак, ми будемо знати, що на горі є Ваше заступництво за нас».
Тема цьогорічних реколекцій «Ars orandi, ars credendi. Боже обличчя та обличчя людини в молитві псалмів». Під час вступної конференції кардинал Равазі пригадав, що завданням духовних вправ є перевірка сумління, впорядкування своїх розпорошених почуттів. Це – нагода «звільнити душу від шару землі, від болота гріха, піску вульгарності, кропиви пліток, що, – підкреслив проповідник, – особливо в ці дні безперервно заповнюють наші вуха». Духовні вправи, за його словами, це також час аскетизму, підтримуваного «винахідливістю» молитви, поєднаної з богословською суворістю.
Біблія пропонує нам молитовні тексти у формі псалмів. Відомий знавець Святого Письма кардинал Равазі, виокремив чотири головні моменти молитовного акту, якими є дихати, думати, боротися та любити. Отож, по-перше, молитва є диханням, суттєвим актом для віри, подібно до ролі дихання для життя. Але молитва – це не тільки емоція чи інстинкт. Не менш важливим актом є думання, адже молитва є актом розуму, який включає бажання волі. В контексті боротьби проповідник зазначив, що справжня молитва завжди включає елемент страждання і благання, зверненого до Бога, в ній завжди присутня складова змагання, що зроджується із труднощів зрозуміння Божої волі. Особливою ж характеристикою християнства є досвід Бога, як любові, а тому в християнській молитві не може забракнути виміру «святкової близькості, розмови».
П’ятою складовою частиною молитви, що поєднує чотири вищенаведені слова, є тиша. «Двоє насправді закоханих, – пояснив кардинал Равазі, – вичерпавши увесь запас спільних тем своєї любові, якщо вони насправді закохані, то дивляться один одному в очі та мовчать». Молитва, за його словами, не є чимось відмінним, вона є мовчазним перетинанням поглядів, яке пробуджує справжнє молитовне споглядання.
За матеріалами: Радіо Ватикан