Культура

Зображення Розіп’ятого: 5 несподіваних образів

03 Квітня 2017, 18:30 5931

Представлення самого Розп’яття змінювалося невпинно протягом століть існування Церкви. Від мовчання перших століть і до сучасних зображень — усе мистецтво Церкви старається нас наблизити до таємниці Страстей.

Ми покажемо читачам п’ять представлень Розп’яття, з різних часових періодів, так аби можна було пізнати різноманітні способи його розуміння, які протягом історії виникали у християнській думці.

В одному з найвідоміших образотворчих комплексів у Римі — Санта Марія Антігуа — можна побачити Розп’яття, створене у середині VIII століття. Це одне з найранніших представлень Розп’яття. Протягом перших кількох сотень років учні Христа підкреслювали радше міць Його Воскресіння та перемоги над смертю, аніж пасійне співчуття. Однак те, що сталося на Голготі, надихало митців також і до замислення над цією таємницею. Христос, хоча й розтягнутий на хресті та пробитий списом, має на цьому зображенні розплющені очі, а це означає, що для митця все ще важливішим було представити Його Воскресіння, аніж смерть. Спаситель вбраний у дияконські шати, що підкреслює Його роль як Того, Хто прийшов послужити для спасіння світу.

У храмі св. Якуба в Торуні, Польща, знаходиться «Містичний хрест», який вражає не тільки розмірами, а й формою. Він представляє Христа, розіп’ятого на «дереві життя» (кінець XIV ст.). Згідно з кількома містичними видіннями, хрест — знаряддя Страстей — ототожнювався з райським деревом життя. У деяких переказах стверджувалося, що саме з нього походили балки Святого Хреста. Плодом Страстей, тобто плодом хреста, мало бути вічне життя та відкуплення гріха. Дерево Життя своєю формою також відсилає нас до «кореня Єссея», що є образним представленням давидового родоводу Ісуса Христа.

Із храму Божого Тіла у Вроцлаві походить так званий «вилчастий» хрест із вражаючим зображенням замученого Спасителя (бл. 1360 р.). На противагу до двох попередніх представлень, у цьому розп’ятті показано Розіп’ятого як людину, піддану стражданням і тортурам. У цьому неймовірно експресивному творі митці покликаються на так звану «нову побожність» (devotio moderna), принципом якої було схиляти вірних до спів-відчування зі Спасителем або іншими представленими у творах мистецтва постатями. Розп’яття з Вроцлава відсилає нас до слів Псалма 22: «Боже мій, Боже, чому Ти мене покинув», які, на думку численних екзегетів, є старозавітною заповіддю Страстей.

Ця скульптура дає нам змогу пізнати величезні страждання, яких зазнав Месія: бичування, коронування терном, розп’яття і зрештою пробиття списом. Страшні рани на тілі, поєднані з застиглими краплями крові, справляють на глядачів сильне враження. Помітні жили, м’язи і ребра Розіп’ятого роблять так, що хто їх бачить — може повторити за Псалмоспівцем: «можу полічити всі кості» Замученого.

Одним із «наймолодших» свят, встановлених у Церкві, є урочистість Христа Царя. Мета цього свята — не тільки показати правду про загальне царювання Ісуса, а й також вказати, що Він є джерелом і водночас метою життя кожного з нас. Христос-Імператор показує Бога як Творця і Спасителя, але також я Того, на чий повторний прихід ми все ще очікуємо. На цю істину покликається мозаїка 1936 року у віденському храмі Христа Царя. Художник представив Спасителя як розіп’ятого та інтронізованого водночас. Думки тих, хто молиться у цьому храмі, скеровані до тих моментів, які єднають божественну владу з земною місією Ісуса. То завдяки Його земній місії ми можемо очікувати на прихід Царства Отця.

Вроцлавський митець Гет-Станкевич якось відвідав мануфактуру, де побачив жінок, які старанно прибивали до хрестів металеві скульптурки Христа. Ця картина надихнула його на створення барельєфа, розміщеного на стіні одного з будинків міста. Твір представляє розп’яття, «розібране на складові». Біля порожнього хреста — постать Ісуса, молоток і три цвяхи. Нижче вміщено напис «Зроби це сам».

Цей твір — без сумніву, провокаційний — жодною мірою не заперечує головну християнську інтуїцію, пов’язану з розп’яттям. Ми не маємо найменших сумнівів, що причина смерті Спасителя — то гріхи кожного з нас. Отож складно заперечити, що ми щоденно самі прибиваємо Ісуса до хреста…

Переклад CREDO за матеріалами: Aleteia  

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity