Цей предмет виглядає незвично, однак він мав дуже практичне застосування у Церкві.
Згідно з нашою вірою, під час Євхаристії Господь Ісус стає присутній під виглядами хліба і вина (і залишається з нами у тих храмах і каплицях, де є Дарохранительниця). Це не символічне спогадування Його хресної жертви, а реальна присутність Бога у простих предметах. З огляду на це священик, який править Євхаристію, надає особливої ваги тому, щоб ані крапля Крові чи крихта Тіла не впали, щоб так не було зневажено присутність Христа з нами.
Дії священика при вівтарі з плином століть обростали численними приписами, які мали вберегти Тіло і Кров Христа від випадкового спрофанування. Окрім приписів, постали також предмети, які служили для «безпечного» відправлення Пресвятої Жертви: патена (дискос), циборій (киворій), літургійна білизна. До таких «предметів безпеки» залежала також фістула, або, кажучи простіше, трубочка. Завдовжки вона була у кільканадцять сантиметрів і служила для споживання Крові Господньої.
Звичай, що перетворився на урочистість
В історії Церкви дуже поширеною була практика приступання до Причастя під двома видами. З огляду на те, що це пов’язано з суто «технічною» небезпекою (зачепити чашу, похитнутися і розхлюпати перемінене вино, або впустити Гостію з пальців), люди в Церкві придумали «підставочку», які міністрант тримає перед причасником, а для священиків виготовили срібну трубочку, щоб вино з келиха можна було висмоктати.
Діаметр трубочки становив близько 5 мм. Із часом, коли практика Причастя під двома видами більше схилялася до причащання під одним видом, фістула залишилася атрибутом виключно урочистим атрибутом папських Мес.
Коли після переказування Знаку миру наставав час Причастя, Святіший Отець відходив від вівтаря й сідав на папському троні, до якого йому приносили Тіло Христове на патені та чашу з Кров’ю і трубочкою-фістулою.
Папа Римський урочисто споживав Тіло і Кров, а після цього починалося уділення Причастя вірним.
Чи можу я причаститися з трубочки?
Теоретично — так. Загальний вступ до Римського Месалу (збір приписів, який визначає належне відправлення літургії) каже, що «Кров Господню можна споживати або п’ючи безпосередньо з чаші, або через занурення, або з допомогою трубочки чи ложечки» (п. 245).
Таке приймання Крові Господньої, однак, насправді можливе тоді, коли в ньому виникає справжня потреба. Наприклад, у разі людей хворих і неповносправних, які не можуть приймати гостію в її звичному вигляді, а вино не можуть пити безпосередньо з чаші.
Зараз це вже радше історичне свідчення, як це виглядало. Маємо кілька фотографій із понтифікату Павла VI, який користувався фістулою.