Заповіді «Не кради» була присвячена 12 катехиза про Декалог, яку Папа Франциск виголосив під час загальної аудієнції в першу середу листопада.
Ніхто не є абсолютним володарем благ, а лише адміністратором; володіння означає відповідальність. Про це говорив Папа Франциск під час загальної аудієнції в середу, 7 листопада 2018 р., пише Vatican News.
Власність у світлі християнської мудрості
Як зауважив Святіший Отець, коли чуємо цю заповідь, думаємо насамперед про крадіжку та про захист власності. Немає такої культури, в якій крадіжка була би законною, адже «людська чутливість дуже вразлива до теми захисту власності». Однак вартує відкритися на «ширше прочитання» цієї заповіді, зосередившись на «темі власності у світлі християнської мудрості».
Зазначивши, що соціальна доктрина Церкви говорить про загальне призначення благ, Папа навів слова Катехизму Католицької Церкви, в якому читаємо: «На початку Бог довірив землю і її багатства спільному керуванню людей, щоб вони піклувалися ними, підпорядковували їх своєю працею і користувалися її плодами. Створені блага призначені для всього людського роду», — а також: «Універсальне призначення благ залишається першорядним, навіть якщо зростання загального добра вимагає шанування приватної власності, права на неї і користування нею».
Світ багатий на ресурси
За словами Глави Католицької Церкви, у світі є відмінності, різні умови, культури, так що є можливість «жити, дбаючи одні про одних». Світ багатий ресурсами, щоб забезпечити всіх першочерговими благами. «Однак чимало людей живуть в умовах ганебної нужди, а нерозсудливо використовувані ресурси вичерпуються. Але ж світ — лише один! Людство — одне!» — наголосив Папа, зауваживши, що сьогодні багатства світу зосереджені в руках небагатьох, тоді як злидні й страждання є долею більшості.
«Якщо на землі є голод, то не тому, що бракує поживи! Більше того, через вимоги ринку доходить іноді до її знищування. Їжу викидають. Те, чого нам брак, — це вільної та далекоглядної підприємливості, яка забезпечить адекватне виробництво, і позиції солідарності, що забезпечить чесний розподіл», — сказав Папа. Він знову процитував Катехизм: «Людина, користуючись цими благами, повинна розглядати зовнішні речі, якими законно володіє, не як свою виключну власність, а розглядати їх як спільні: щоб вони могли принести користь не тільки їй, а й іншим».
«Кожне багатство, щоб бути добрим, повинне мати соціальний вимір», — додав Франциск.
Позитивне й повне значення заповіді
У цій перспективі, за словами Святішого Отця, ми можемо збагнути позитивне та повне значення заповіді «Не кради». «Володіння добром робить його власника завідувачем, який поставлений Провидінням», — навчає Катехизм. «Ніхто не є абсолютним власником майна. Володіння — це відповідальність», — сказав Папа. Кожне благо, вийняте з-під логіки Провидіння, «зраджене у своєму найглибшому сенсі». Справді бо, «тим, чим я насправді володію, є те, що вмію подарувати». І це становить критерій «доброго або злого» володіння.
«Якщо я неспроможний щось подарувати, то це тому, що ця річ володіє мною, я невільник, вона має владу наді мною, а я — її раб. Володіння благами це нагода для їх помноження завдяки креативності та для використання з великодушністю, щоби зростати в любові та свободі», — наголосив Наступник святого Петра.
Любити за допомогою благ
«В той час, як людство турбується про те, щоб мати якомога більше, Бог відкупляє його, ставши убогим», — вів далі Святіший Отець. По-справжньому багатими нас робить любов, а не майно. Водночас, нам доводилося чути, що «диявол входить через кишеню»: спочатку приходить любов до грошей, далі — жага володіння, за нею — марнославство, а тоді — гордість.
«Дорогі браття й сестри, Ісус ще раз показує нам повне значення Писання. “Не кради” означає “люби за допомогою своїх благ”, використовуй свої засоби, щоб любити, наскільки можеш. Тоді твоє життя стає добрим, а володіння насправді стає даром. Бо життя — це не час, щоб володіти, але щоб любити», — підсумував Папа.