Чи перебуває ковчег Завіту в одному з африканських храмів?
При пошуку ковчега Завіту постає більше запитань, ніж відповідей. Можливо, саме тому багато ЗМІ останнім часом охоче подавали інформацію, ніби знайдено місце перебування одного з найцінніших біблійних артефактів, а в гіршому випадку — його точної копії.
Ковчег Завіту і його перипетії
Протягом багатьох років ковчег зберігався в Єрусалимському храмі аж до VI ст. до н.е., коли вавилонський цар Навуходоносор ІІ вторгся на ці території. Святу реліквію, в якій, за єврейським переданням, зберігалися не тільки кам’яні таблиці Мойсея, а й палиця Аарона та глечик із манною, зісланою з неба, тоді, ймовірно, евакуювали. Куди? Це залишається нерозгаданою таємницею аж до сьогодні.
За повідомленнями команди BASE — Bible Archaeology, Search & Exploration Institute — ковчег або його точна копія знаходяться в храмі Божої Матері з Сіону, в Аксімі, на території Ефіопії. Він опинився там за часів царя Манесса, який передав його єврейській громаді в Єгипті. Ті ж сплавили його Нілом до Ефіопії. Місцеві ченці-християни зрештою вже давно стверджували, що переховують в Аксімі оригінал ковчегу.
У текстах, які інформують про знахідку, можна навіть знайти повідомлення про таємничого стража ковчега, одного з ченців, який нікому не дозволяє дістатися до реліквії, стверджуючи, що тільки він може бачити «святий предмет».
Якби ще додати до цього, що цей страж може покласти однією (голою!) рукою сімнадцять рослих чоловіків, а в храмі повно складних пасток та головоломок, то у підсумку матимемо готовий сценарій пригод Індіани Джонса.
Чи ковчег Завіту з Ефіопії справжній?
Дещо іншу історію представляє сайт Livescience.com. За їхніми повідомленнями, а саме, Едварда Уллендорфа, те, що можна побачити в ефіопському храмі, — це одна з численних середньовічних копій.
Під час Другої світової війни Едвард був офіцером британської армії, яка в 1941 році вела бої з Італією на території Ефіопії. Оскільки Уллендорф був професором Лондонського університету в School of Oriental and African Studies, він зацікавився історією ковчега і вирушив до храму Божої Матері з Сіону. Замість канчука, капелюха та молодецької міни він узяв із собою кількох солдатів, чиєї присутності було достатньо, щоби дістатися до ковчега, який там зберігався.
Замість історичного скарбу він побачив те, що «жодним чином не відрізнялося від інших ковчегів в інших храмах Ефіопії». Створення копій реліквії було досить популярним у часи пізнього Середньовіччя.
Про його відкриття відомо з двох джерел: розповіді іншого професора з того ж університету, який розмовляв з Уллендорфом на цю тему, та з інтерв’ю, яке Едвард дав «Los Angeles Times» у 1922 році. Чому британський науковець мовчав про це аж до своєї смерті в 2011 році? Не хотів образити ефіопів, для яких це й надалі є надзвичайним скарбом. Якби він відкрито поставив під сумнів історію перебування ковчега Завіту в Аксумі, це ускладнило б його подальші дослідження, які він там проводив, та знищило б його дружбу з імператором Ефіопії Хайле Селассіє.
Пошуки тривають
Цей факт, однак, не послаблює ентузіазму інших науковців у пошуках ковчега. В серпні 2019 року розпочнуться чергові археологічні роботи на території Кір’ят Єарім — древнього міста, в якому зберігався ковчег Завіту. Знайдене місто виявилося пагорбом на околиці села по сусідству з Єрусалимом. Науковці з Тель-Авіва та з College de France, які проводять дослідження, однак підкреслюють, що не шукають сам ковчег Завіту, а більше цікавляться його історією.