Роздуми над Першим читанням на вівторок ІІІ Великоднього тижня
Тими днями Стефан казав народові, старшим і книжникам: «Ви, твердошиї, з необрізаними серцями й вухами! Ви завжди противитеся Святому Духові, – як батьки ваші, так і ви! Кого з пророків не переслідували ваші батьки? І повбивали тих, які наперед провіщали про прихід Праведника, зрадниками і вбивцями якого тепер стали ви – ви, котрі одержали Закон за розпорядженням ангелів, але не зберегли його!»
Коли вони це слухали, гнів роздирав їхні серця і скреготали на нього зубами. Але Стефан, сповнений Святого Духа, поглянувши на небо, побачив славу Божу й Ісуса, який стояв праворуч Бога, і сказав: «Ось я бачу відкриті небеса й Сина Людського, який стоїть праворуч Бога!»
Голосно закричавши й затуливши свої вуха, вони одностайно накинулися на нього. І, вивівши за місто, вони почали побивати його камінням. А свідки поклали свій одяг біля ніг юнака, якого звали Савлом.
І побивали камінням Стефана, а він закликав і казав: «Господи Ісусе, прийми дух мій!» Ставши на коліна, він скрикнув голосно: «Господи, не порахуй їм цього гріха!»
І, промовивши це, він упокоївся. А Савло погоджувався на його вбивство.
Діян 7, 51 — 8, 1а
Ну ось, перша смерть християнина. Це не апостол, а, можна сказати, простий віруючий. Саме він першим приймає смерть. А перша смерть — це крок за межу, після якої вбивцям важко повернути назад.
Перед цим Стефан довго говорить: для економії його промова не читається під час літургії (можна особисто заповнити цю прогалину). А сьогодні чуємо її заключну частину, в якій він не скупиться на гострі висловлювання. Він не боїться.
Стефан, як і в першій частині суду (див. вчорашнє читання), повторює шлях свого Вчителя. Вже під ударами камінців він двічі молиться, цитуючи слова Ісуса, але тепер він звертається не до Бога Отця, а до самого Христа. І в житті, і в смерті повторює/продовжує життя й страсті Спасителя, котрий тепер має повноту влади над життям і смертю.
«І, промовивши це, він упокоївся». Як каже бібліст Брюс: «несподівано мирне слово для такої страшної смерті». Це слово ще перекладається як «заснути, лягти спати». Смерть — це сон; це відпочинок після труду.
Не міг промовчати? Не міг вжити легших слів? Бог не міг його вберегти від такої смерті? Логіка християнина повторює логіку Ісуса. В Ньому — ключ до зрозуміння.
Так маємо першого μαρτυς – грецьке слово (вчора його зустріли), «свідок» і «мученик» в одному вислові. Мученик — це радикальний свідок. А свідок має бути готовий до радикальності…
Читайте також: Роздуми до сьогоднішнього Євангелія