Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 22 вересня
Тут, як вважають люди, апостол заперечує, що ми наділені вільною волею. Але вони просто не розуміють, що апостол їм каже: якщо вони не захочуть утримати подаровану благодать віри, завдяки якій одній тільки й можна ходити духом і не йти за пожадливістю тіла, тоді вони не зможуть виконати те, чого прагнуть. А вони прагнуть робити добрі справи згідно із законом, в той час як їх обплутали пожадливі бажання тіла, йдучи за якими, вони втрачають благодать віри. Тому і до римлян Павло каже: тому що прагнення тіла вороже Богові — бо не кориться законові Божому, та й не може (Рим 8,7).
Любов, отже, — виконання закону (Рим 13,10; пор. Рим 13,8; Гал 5,14). Але розсудливість тіла, яке шукає тимчасової вигоди, протиставляється духовній любові. Тоді як же тіло може підлягати закону Божому (тобто вільно й смиренно чинити праведність і не протидіяти їй), якщо це тіло, навіть коли намагається так робити, все одно програє? Адже тіло стикається з тим, що неправедність принесе йому більше тимчасового комфорту, а якби воно жило праведно, тоді отримає менше.
Отже, перше життя людини — до закону, коли жодне злодійство нічим не обмежене, а бажанням ніщо не противиться, тому що немає жодних рамок і обмежень. Другий щабель — під законом, до приходу благодаті. Тоді людина обмежує себе і намагається утримуватися від гріха. Але вона зв’язана, тому ще не полюбила праведність ради неї самої та ради Бога, а навпаки, бажає праведності, щоби було легше здобути земні блага. І ось, дивлячись з одної сторони на праведність, а з іншої на земні блага, людина вимушена зважувати свої бажання і відмовлятися від праведності. Вона йшла до праведності, щоб мати те, що, як тепер чітко бачить, утратить, якщо піде за праведністю. Третє життя — під благодаттю, коли ніщо тимчасове не перевищує праведності. І таке життя не може проходити поза духовною любов’ю, якої навчив Господь власним прикладом і подав своєю милістю. Адже в теперішньому житті, хай і залишаються бажання плоті через тлінність нашого тіла, але вони все-таки не підкоряють розум, щоби той погодився на гріх.
св. Августин
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com