Після того, як ученим вдалося успішно виростити мишачі ембріони у штучній матці, біоетики застерігають від подальшого проведення таких експериментів на людських ембріонах.
17 березня 2021 року науковці ізраїльського дослідницького центру повідомили, що вони брали запліднені яйцеклітини мишей і розміщували їх у штучній матці. Так їм вдалося вирощувати мишачі ембріони протягом 12 днів — довше, ніж будь-коли раніше.
«Найбільше занепокоєння викликає те, що на мишах експеримент не зупиниться», — сказав доктор Девід Прентіс, професор молекулярної генетики Інституту Йоана Павла ІІ у Вашингтоні, який також є віцепрезидентом Інституту Шарлотти Лозьє, який займається захистом життя.
Доктор Джейкоб Ханна, керівник дослідницької групи, заявив, що експеримент може стати в пригоді колегам-науковцям у вивченні розвитку ссавців, і можливо допоможе краще зрозуміти механізми викиднів та генетичних мутацій. Він також сподівається, що в майбутньому стане можливим проведення таких експериментів на людських ембріонах.
«Я сподіваюся, що вчені зможуть вирощувати ембріони до п’ятого тижня розвитку», — сказав Ханна. Він додав, що наполягає на необхідності вирощувати ембріони у штучних утробах із науковою метою протягом 40 днів із подальшою «утилізацією».
«Я справді розумію труднощі з цим. Я розумію. Це входить у царину абортів, — сказав Ханна. — Тому я б виступав за те, щоб вирощувати ембріон до 40-го дня, а потім утилізувати його».
На думку Ханни, ця практика може змінити ринок досліджень тканин плоду.
«Замість того, щоб використовувати тканини, отримані під час абортів, давайте візьмемо бластоциту і виростимо її», — сказав він.
У відповідь на це доктор Джозеф Міні, президент Національного католицького центру біоетики нагадав, що Церква виступає проти експериментів на людських ембріонах. Він процитував документ ІІ Ватиканського собору «Donum vitae» про гідність людського життя, де говориться, що єдиним винятком можуть бути прямі терапевтичні, нешкідливі втручання, необхідні для внутрішньоутробного лікування самих плодів.
Джозеф Міні сказав: такі експерименти неприпустимі, навіть якщо керуватися добрими намірами і мотивами. «Вивчати причини викиднів — це дуже гарна ідея», — сказав він, додавши, що такі досліди годиться проводити шляхом етичних експериментів на тваринах, а не на людських ембріонах.
Він також сказав, що утримання ембріонів поза материнським лоном — неприпустиме, особливо якщо їх знищуватимуть через певний проміжок часу.
«Продовження роду полягає у повазі до гідності людської особи. Створення штучної матки, де дитина буде повністю відмежована від матері протягом 9 місяців або й кількох тижнів, повністю суперечить поняттю про цю гідність», — заявив доктор Міні, додавши, що Церква встановлює етичні обмеження для наукових досліджень з поваги до людської особи, а не з ворожнечі до науки.
Інструкція «Donum vitae» про гідність людського життя говорить: «Медичні дослідження повинні утримуватися від операцій на живих ембріонах, якщо немає моральної впевненості в тому, що це не завдає шкоди життю та здоров’ю майбутньої дитини або її матері. Якщо ембріони жив — життєздатні вони чи ні, їх треба поважати, як будь-яку іншу людину; експерименти на ембріонах, що не відносяться до безпосередньо терапевтичних, — неприпустимі. Жодна мета, навіть благородна сама по собі, така як передбачуване благо для науки, інших людей або суспільства, не може виправдати експериментів на людських ембріонах, життєздатних чи ні».