Роздуми

Смертний гріх і Євхаристія

03 Серпня 2021, 14:15 2025

Коли я прийняв католицьку віру, я дав обітницю Богові на знак своєї вірності. 

Ця обітниця була проста, прямолінійна і змістовна; насправді це була навіть радше молитва, ніж обіцянка: «Господи Боже, допоможи мені прожити кожен день мого життя так, щоби я ніколи не відділяв себе від Святого Причастя. Амінь».

Завдяки Богові, я все ще можу дотримуватися цієї обітниці через майже п’ятдесят років. Це було нелегко. Це вимагало деяких важких рішень, але з Божою допомогою я втримався. Зараз я маю такий самий внутрішній спокій, який відчував у мить свого приєднання до Церкви. Цей спокій скеровує мене і втримує на правильному шляху.

 

Стан благодаті

Як знає кожен католик, перед тим, як приступити до Причастя, ми повинні принаймні годину поститися і перебувати у стані освячуючої благодаті. Але як часто ми сьогодні чуємо слова «смертний гріх» і «благодать»? Це не належить до повсякденних слів нашого лексикону. Багато хто з нас не чує цих слів із амвонів, і я підозрюю, що нинішні програми релігійної освіти часто пропускають ці слова, замінюючи їх «сучаснішими», але чи це справді потрібно?

Проблема у тому, що поняття стану благодаті можна висловити у різний спосіб, але таке розмаїття не додає чіткості визначенню. Однак справжнє визначення смертного гріха дуже точне: тут немає «сірої зони». Смертний гріх вбиває Божу благодать у наших душах, і якщо ми не покаємося, ми приречені на вічне існування без Бога: «Смертельний гріх руйнує любов у серці людини тяжким порушенням Закону Божого; він відвертає людину від Бога, Який є її остаточною метою і блаженством, надає перевагу добру нижчому, ніж Бог» (ККЦ, 1855).

Господь просить нас бути обережними у тому, як ми використовуємо Його благодать. Якщо у вас є сумніви, грішите ви чи ні, утримайтеся від Євхаристії та йдіть до сповіді якомога швидше. Не переймайтеся тим, наскільки серйозний ваш гріх, чи належить він до легких та повсякденних, чи до смертних. Приступайте до Причастя відповідно до своїх можливостей, бо прийняти Євхаристію, не перебуваючи у стані благодаті, означає поглибити гріх та здійснити святотатство.

 

Готуйтесь до Євхаристії

Святий Павло закликає нас належним чином готуватися до Причастя: «Тому хто буде їсти хліб або пити чашу Господню недостойно, буде винний за тіло і кров Господню. Хай, отже, кожний випробує себе самого і тоді їсть цей хліб і п’є цю чашу. Бо той, хто їсть і п’є, не розрізняючи Господнього тіла, суд собі їсть і п’є. Ось чому у вас багато недужих та хворих, а чимало й умирають. Якби ми самі себе осуджували, то нас би не судили. Коли ж Господь нас судить, він нас тим поправляє, щоб не були ми засуджені зо світом» (1Кор 11,27-32). Очевидно, що приступати до Причастя без належного іспиту совісті не піде нам на користь.

 

Совість

Правильно розвинена совість — наш внутрішній провідник. Подібно до маяка, вона направляє нас і утримує від кораблетрощі. Якщо доглядати свій маяк належним чином, він буде допомагати нам, але якщо його світло потьмяніє, на нас чекають серйозні проблеми. Хто визначає стан нашої душі коли ми приймаємо Причастя? Кожен із нас повинен судити себе сам, і найкращий наш керівник — совість. Катехизм Католицької Церкви визначає роль совісті так: «У глибині свого сумління людина відкриває закон, який вона собі сама не дала, але коритися якому вона повинна. Голос його, що не перестає закликати її до любові, до сповнення добра й уникнення зла, коли треба, дзвенить у глибині її серця. Це — закон, записаний Богом у серці людини. Сумління є найінтимнішим і найпотаємнішим центром людини, святилищем, у якому вона є сама з Богом і де Його голос промовляє» (ККЦ, 1776).

Так, ми мусимо по можливості розуміти, чи перебуваємо ми у стані благодаті, перш, ніж прийняти Причастя, незалежно від того, чи ми чули цей термін і чи вивчили його визначення. Бог створив нас разом із нашою совістю, і те, що ми з нею робимо — наша відповідальність. Якщо ми притуплюємо своє сумління повторюваним гріхом, ми страждаємо від наслідків слабкої совісті.

Ми повинні щоразу судити себе, приймаючи Євхаристію. Якщо існують сумніви — варто промовити акт покути, утриматись від Причастя і йти до сповіді якомога швидше, навіть не чекаючи неділі. Катехизм зазначає: «Той, хто свідомий тяжкого гріха, повинен приступити до таїнства Примирення перед тим, як причащатися» (ККЦ, 1385).

 

Читайте також: Нескінченний цикл гріха: чи можна його розірвати?

 

Питання про самообман

Під час іспиту сумління виникає питання: чи можемо ми обдурити самих себе, вважаючи, що ми перебуваємо у стані благодаті, якщо це насправді не так?

Чи існують католики, які приймають Євхаристію, об’єктивно перебуваючи у стані смертного гріха, однак при цьому вони заперечують якийсь аспект доктрини, перекручуючи істину доти, доки не відбудеться узгодження з деформованою совістю? На жаль так, це можливо.

Чи може католик, який вважає, що аборт за певних обставин може бути припустимим, приступати до Причастя? До цієї ж категорії належать і питання про прийняття Євхаристії та підтримку ЛГБТ.

Очевидно, що наш обов’язок — виховувати свою совість і уникати самообману, тому що врешті-решт ми зустрінемося віч-на-віч із правдою, і наше сумління стане нашим свідком перед Христом, який буде захищати або звинувачувати нас, коли Він судитиме наше життя. Святий Павло чітко роз’яснює роль совісті у Судний день: «вони виявляють діло закону, написане в їхніх серцях, як свідчить їм їхнє сумління і думки, то засуджуючи їх, то оправдуючи, — в день, коли Бог, згідно з моєю Євангелією, судитиме тайні вчинки людей через Ісуса Христа» (Рим 2,15-16).

 

Співчуття до тих, хто не може приступити до Причастя

Ми повинні зі співчуттям пам’ятати про католиків, які сумлінно відвідують Месу, однак не можуть прийняти Євхаристію через обставини або свій життєвий вибір. Вони знають, що таке Євхаристія, вони не мають бажання покидати Церкву, але вони позбавлені можливості повною мірою брати участь у її сакраментальному житті. Потрібно молитися за те, щоби завдяки Божій милості ці католики змогли налагодити своє життя, узгодити його з Євхаристією, а отже — і з Богом.

Переклад CREDO за: Річард Авчелло, Catholic Stand

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
Кредит січень-травень 2021
Зібрано Залишилося зібрати
125696грн
12717грн
Потрібно зібрати
138413грн
Залишилося
3дні
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: