Коментарі

Причастя під двома видами: «Чому не можна, якщо можна?»

13 Жовтня 2021, 13:56 2135

«Святе Причастя має повнішу форму, коли приймається у двох видах». Так зазначено в декреті для Одесько-Сімферопольської дієцезії, що підписаний 2 жовтня 2021 р.

Декрет за підписом єпископа Станіслава Широкорадюка починається цитатою з Загального вступу до Римського Месалу. В документі також сказано, що «в цій формі у досконалішому світлі являється знак євхаристійної трапези та ясніше виражається Божа воля довершення Нового і Вічного Завіту в Крові Господа». Відповідно до постановленого єпископом, практика уділення Святого Причастя в південній дієцезії України стверджена «без винятку» починаючи з 17 жовтня ц.р.

Історія того, як змінювалася форма уділення Причастя, охоплює кризові для людства і Церкви часи, зокрема, періоди великих епідемій. Роздумуючи над тим, як зберегти і людські життя на землі, і доступ до Таїнства Життя, Церква дійшла висновку, що «тіла без крові не буває», а тому можна уділяти Причастя під одним видом, бо перемінений хліб це повноцінне Тіло Христа. Східне християнство зберегло причащання під двома видами, попри будь-які умови існування суспільства. Але розвиток форм цього уділення пішов набагато далі, ніж тільки можливість причащати під одним видом: у західній традиції немає спільної ложечки, якою священники вкладають до рота віруючого часточки хліба з вином зі спільної чаші. Причащання вірного під двома видами відбувається так, що священник занурює край освяченої Гостії в чашу з вином і кладе її на язик віруючого, мінімалізуючи зіткнення, як це визначають медики, «біологічних рідин», тобто слини, та її перенос через Причастя.

Епідеміологічна ситуація у світі, в Україні теж, залишається достатньо напруженою. Можливість причащання під двома видами, загалом дозволена ще в минулому столітті, з огляду на переважання східної культури та душпастирські потреби, використовується або ні, залежно від розпізнання єпископами і священниками конкретної ситуації. Також і цим декретом священникам Одесько-Сімферопольської дієцезії залишено право проконсультуватися з єпископом щодо цього рішення, якщо вони бачать таку потребу.

У минулорічному зверненні з приводу епідемії єпископат постановив збільшити кількість звершуваних Мес, щоб уникати скупчення людей, для вірних — дотримуватися санітарних рекомендацій Мінздоров’я, але не було вказано на обмеження видів Причастя. Також і Комюніке єпископів говорить про важливість життя Євхаристією для всіх вірних, не уточнюючи цього питання. У Рекомендаціях для священників, що були розроблені на час найгостріших карантинних обмежень, ішлося про можливість уділення Причастя на руку (навіть не до уст), але — якщо вірні в парафії на це погодяться, щоб не нав’язувати людям силоміць чогось у такій делікатній сфері, як прийняття Бога Живого. Проте навіть у часи найбільших санітарних обмежень не говорилося про конкретну вимогу причащати тільки під одним видом. Це залежало більше від рішень єпископів на місцях та конкретних душпастирських розпізнань священників-настоятелів. Практика Римо-Католицької Церкви в питанні Причастя була ще раз підтверджена на XXIV засіданні Конференції єпископату РКЦв Україні, що відбулося 21-22 жовтня 2009р. У рішеннях Конференції було вказано, що в питанні Причастя під двома видами Церква має дотримуватися принципів літургійного права, нових не впроваджувати, зберігати звичаї, що вже прийнялися серед вірних, і поступово їм усе пояснювати.

 

 

— Насамперед — можливість Причастя під двома видами у Церкві є, — сказав у коментарі для CREDO єпископ Станіслав Широкорадюк. — І ми нею користуємося.

Уперше дискусія на цю тему відбулася ще на Конференції єпископів, і було вирішено, що як загальне правило ми приймаємо причащання в Церкві під двома видами. Але кожний єпископ ще має у себе в дієцезії ухвалити відповідне рішення. Деякі єпископи так і зробили, деякі — ні.

Я робив так, ще коли був єпископом у Києві, потім — у Харкові. Коли мене перевели до Харківсько-Запорізької, більш східної дієцезії, я побачив потребу причащати вірних під двома видами, оскільки то територія з більшістю людей східної традиції — там і греко-католики на літургію приходили, — і для них це становило певну проблему: чому не можна причащатися під двома видами, якщо загалом Церква це дозволяє.

Я запровадив Причастя під двома видами у Харківсько-Запорізькій дієцезїї, а тепер таку саму проблему побачив в Одесі. Люди тут теж запитують: а чому не можна, якщо така можливість є? Отож я вирішив використати цю можливість і розпочати, символічно, у день початку Синоду єпископів. На день відкриття Синоду видано декрет, що по всій нашій Одесько-Сімферопольській дієцезії Причастя уділятимуть під двома видами. Як на мене, це нормальна практика.

Всі раділи цьому рішенню. Попередньо ми це обговорили, бувши на реколекціях для священників. Усі дуже позитивно і з радістю це сприйняли. Нам це багато допоможе в нашій душпастирській практиці й допоможе у близькості, більшому єднанні з греко-католиками і православними у християнському служінні.

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

Одеса
← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: